jardenberg kommenterar – 2009-10-18

  • New in Labs: Google Docs previews
  • – In i Labs Settings och slå på. Det är busbra!

  • Twitter Continues Flattening, But Is This A Real Measure
  • – Tredje månaden av fyra som Twitter kör flatline. Massor med felkällor (ffa att nästan ingen använder twitters sajt), men en rak kurva är ju ändå ingen kurva, liksom. Något händer inte – skulle man också kunna säga.

  • Hur du lyckas med en webbtjänst på 24h | Jonas Lejon
  • – Bra tips från Mr Do it, himself. Falkevik och jag ska ju dit och rapportera och jag tror nog att Jonas Lejon precis gjorde sig till en av de vi ska punktbevaka.

  • Anonymiseringstjänster nästa?
  • – De där tonåringarna som skyr internet för att de värnar sin identitet är nästan alltid någons kompis kompisar. Jag börjar undra om de finns. Med en fjortis i huset, dessutom en socialt väldigt aktiv fjortis, så får jag mer än min andel av kids att fråga ut. Och jag har hittills inte hittat ett spår av det här. Jag tvivlar inte på att det finns en och annan, det måste det rent statistiskt finnas – men är det verkligen en rörelse?

  • This is the future! #himc on Flickr – Photo Sharing!
  • – Från en annan övning på Hyper Island Master Class i NYC, den kurs som jag flögs över för att medverka på. Det var intensivt. Resan var intensiv, med bara en övernattning innan jag vände hem igen. Det var intensivt att köra köra en presentation/diskussion rakt ovan på 32 timmars vakenhet. Men fram för allt var det ett intensivt gäng där. Shit vad mycket smartskallar, och vad spännande det är att se den nya attityden när det gäller ”digital” växa fram hos dem. Det är inte längre bara fear, istället håller nyfikenhet på att ta över som starkaste drivkraften. Det är gott att se!

  • Numbers Everyone Should Know « Everything is Data
  • – Mot slutet på den här posten, intressant i sig själv, ligger en länk till Jeff Deans presentation. Ta hem den PDF:en, skumma igenom den, gissa vad det kostar att göra det google gör och kom sedan tillbaka igen och gnäll om att ”journalistik är dyr” och ”google tar vårt innehåll utan att betala för det”. De drar sitt strå till stacken, ok?

  • Vi vann Blog Awards 2009! – Veckorevyn
  • – Grattis till Foki, som firade sin artonårsdag med att ta grandslam i Veckorevyns Blog Awards 2009 – Årets nykomling, mest originella blogg och årets blog. http://fokis.se/
    För en ung, nybloggande tjej från Umeå är det grymt bra jobbat. Har följt henne ett litet tag, men precis som med alla andra jag försökt förstå i den delen av bloggosfären så misslyckas jag. Ser inte storheten, men det spelar ju ingen som helst roll. Jag är inte målgruppen.

  • Avgå, Ulrika Knutson!
  • – Jag hinner trycka in ett me to innan den här blev en vecka gammal iaf. (oj vad jag ligger efter.) Det är möjligt att Ulrika Knutson har andra kvaliteter som gör henne lämpad som ordförande men hon ska fan inte leda några debatter iaf. Sluta med det åtminstone.

  • Div söndag
  • – Instämmer tungt i Andreas hyllning av Mymlan, denna powerlady!

  • Sanslöst « Anna Serner
  • – Jag tillhör dem som tyckte att Honkens artikel om Anna i Resume var just ”Sanslös”. Men de kanske lade ut det knäcket av den enda anledningen att fridfulla människor som jag skulle logga in – det sker ju bara någon gång om året i deras kackiga kommentarssystem.

  • EyeTV app removed from the App Store over streaming workaround
  • – Det börjar bli många apps nu som man ska akta sig för att uppdatera…

  • New camera promises to capture your whole life – tech – 16 October 2009 – New Scientist
  • – Haha, undrar hur många geeks med sådana här runt halsen som krävs innan vi en gång för alla inser att vi runt om kring kan säga hejdå till begrepp som integritet och ”privata sfären”.

  • Idag bloggar jag på #Mindpark100 igen :) (The Jennie)
  • – Åhhh, jag blir kallad en “grym redaktör”! Det känns grymt;)

  • Bye bye Best Practice – all hail social media
  • – En del bra råd här, men jag tycker allt det är att göra det lite för enkelt. Best practice är fortfarande bra att lära från, därmed inte sagt att det inte finns en even better practice för just din situation.

7 thoughts on “jardenberg kommenterar – 2009-10-18”

  1. Jo. Visst ska man titta på vad andra har gjort, men den poäng jag vill göra är att varje företag är unikt. De generella råd man kan ge till ett företag är så flytande. Typ, ljug inte, gör bra saker, engagera dig, lyssna. Det ger mer ett svar på ?vad?. Så snart man går ner på att ta fram faktiska ?hur? så går det inte att kopiera någon annan.

    Har nu jobbat med integrationer och arbetsprocesser för sociala medier i en rad olika vertikaler och det blir verkligen olika på olika företag. I synnerhet på grund av att varje företag i sin egen organisation är unikt.

    Hur som helst :) Tack för omnämnandet.

    Reply
  2. Ja, jo, men ändå. Att aktiviteter, digitala eller inte, behöver anpassas till företagets egna unika förutsättningar är väl egentligen inget som blev sant först med de sociala medierna.

    Reply
  3. Nej absolut! Det är kombinationen av förändrade förutsättningar som har lett till att vi inte längre kan tala om “best practice”. Men om jag jobbar med poker, kläder eller litteratur så har jag helt olika förutsättningar för att nå mina respektive grupper genom sociala medier. Om jag är ett stort företag som arbetar med litteratur har jag dessutom helt annorlunda förutsättningar än om jag är ett litet. Det är till och med en stor utmaning att arbeta med två liknande företag i samma storlek och med liknande intern struktur. Detta för att de man pratar med har en uppbyggd bild av vem det är de pratar med. Både internt liksom externt.

    I utförande är det en enorm skillnad att arbeta med exakt samma sak men för två olika företag inom samma segment. Den bästa liknelsen jag kan göra är om två tvillingar går på en fest, den ena är känd som tråkig och den andre är känd som rolig. Den upplevt tråkige berättar ett skämt, ingen skrattar för tajmingen var fel. Tio minuter senare berättar den rolige samma skämt och alla vrider sig av skratt.

    Även om berättelsen var densamma, poängen satt som en keps, så har inte den upplevt tråkige samma förutsättningar. Hmm… det kanske var en dålig liknelse :D haha…

    Men om vi vänder på frågan… Vad är då best practice inom sociala medier?

    Reply

Leave a Reply to Joakim JardenbergCancel reply