- Charlottas insiderguide: 11 budord för att bli en succébloggare! | CHARLOTTAS BLOGG
- Chromium Blog: A 2x Faster Web
- The Dropbox Blog » Blog Archive » New web goodies
- Announcing The Launch of 301 Works
- Flash Is Vulnerable – No Fix Coming
- 4 punkter om att förändra ett traditionellt företag
- DRM for Real-Time Media: Justin.tv Now Protecting Video Streams With Digital Fingerprinting
- CNN ends a web news experiment
- Livestream Brings Live Video to Mobile Safari
- When NOT to Tweet
- Unauthorized Alien Movie Promotion Will Save Newspapers [Newspapers]
- Class Action Suit in the Works for Victims of Social Gaming Scams
- The Value of Twitter Data & the Future of TweetDeck
- www.goodmorning2019.se
- Giles McNeill: Open Europe publishes 50 new examples of EU waste
- Winners at SIME
- YouTube – farmville
- Meljstorm mot Vellinge – Omkretsen – Sydsvenskan – Nyheter dygnet runt
- YouTube – Ericsson Application store for operators
– Med fraser som ”VAR SJÄLVA DEFINITIONEN AV NARCISSIST. VARJE DAG” och ”UNDERSKATTA INTE INAVELNS MAKT” undrar jag om det här är ett dåligt skämt, ironi som swischar förbi mig, eller bara en riktigt, riktigt uselt skriven bloggpost. Det enda som känns klockrent är att jag förmodas bli förundrad. You bet!
– Det var väl bara en tidsfråga innan google skulle ge sig på ett av webbens fundament. Vad tror du, kommer vi att byta ut http:// mot spdy:// anytime soon?
– Yay, använd votebox för att hjälpa till att göra lysande Dropbox ännu mera lysande. Min favoritreq – att kunna definiera om en mapp ska vara i full sync eller kräva onlineaccess för att vara åtkomligt. Då hade jag gladeligen expanderat min dropbox till 5TB, men ffa hade jag kunnat utnyttja alla mina 59GB som jag har redan idag – utan att fylla min stackars lilla SSD i Airen (som bara är på 56GB…)
– Brabra och viktigtviktigt vi måste sluta ha sönder det viktigaste vi har. Länken.
– Adobe går från klarhet till klarhet. In a very very bad way. Men bilden är ju grym…
– Jag vill väl mest lägga till en punkt till: att göra för lite, för sent. De åtgärder som tradmedia gör nu är inte genomgripande på riktigt, så jag tror inte man kommer att se några genomgripande effekter. Dessutom görs de så sent att de på kort och mellanlång sikt levererar stora extraordinära kostnader – och det är ingen bra sak när siffrorna redan är röda och ägarna på goda grunder börjar tappa tålamodet.
– Jag vet att många, tex min mycket gode vän @claes tycker att digitala fingeravtryck är en strålande ide. Jag håller Inge med, men de har inte så mycket med tekniken i sig att göra. Det är snarare att jag tycker det är ett grundfel när innehållsleverantörer går igång på sådant här: “How can we help them automate the process of removing content?”
– Det är inte allt som funkar, men frågan är om vi inte ger upp på en del saker lite snabbt – så här i krisens spår. Det här kunde man nog skruvat på ett varv till.
– Implementeringen är ju fortfarande ganska ful – men jisses vilken bra kvalitet det är på videon.
– Det är något speciellt med listor.
– Haha, så klart. Det gäller ju att hitta alla möjliga intäkter nu. Why not. Det kanske vore kul att sy ihop en lista med de “bästa” afffärsmodellerna för dagstidningarna.
– Nästa avsnitt i följetången. Tro mig, en sådan här situation tänker jag aldrig riskera att hamna i. Hoppas bara att inte alla Facebook-games drabbas by proxy av det här skitet.
– Intressant till tusen. Jag älskar stora dataset och allt vi kan få ut av dem.
– Här är jag idag (fredag) så leta upp mig och hälsa om vi inte setts förr.
– Avdelningen för märkligheter, här är en lista på 50 projekt som EU kastat pengar på. Sverige känns tyvärr alldeles för välrepresenterat. Hittade till den via en backlink, här är hela listan: http://www.openeurope.org.uk/research/top50waste.pdf
– Sådär, our work here is done. Nu vill jag gärna höra vad du tycker. Flipp eller flopp?
– Funderar på om kaptiankt ska få en tidig invite till ett spel som sparkar farmvilles rumpa…
– Kommenterade ju det här redan igår, och det är bara att konstatera – det saknas inte något att reagera på och det är viktigt att göra det. Men jag jäkligt tveksam till de här mailstormarna som redskap. Vi borde kunna vara lite mer kreativa än så här.
– Jävlar så fel det kan bli.
Kan bara hålla med om dina ord Livestream.com: riktigt spännande!
Ska du skicka en tidig beta till någon så får det bli till mig ;-) Jag ger dig gärna en treminutersfeedback :)
/Mattias
Ska du skicka en tidig beta till någon så får det bli till mig ;-) Jag ger dig gärna en treminutersfeedback :)
/Mattias
Om Ericssons app store: Kommenterar inte på filmen eller vad som finns i deras store. Det jag tycker är intressant är att de satsar på operatörerna. Deras portaler har besökssiffror som faller genom golvet just nu. I UK hänger i runda slängar bara 20% av mobilinternetanvändarna på operatörsportalerna. Snacka om att skjuta på fel mål.
“Det enda som känns klockrent är att jag förmodas bli förundrad. You bet!”
Hehehe! Ja, definitivt en lite annan bloggvärld, sätt att skriva och målgrupp. Såg du förresten den här iPhone-recensionen?
http://charlotta.chic.se/iphone-%E2%80%93-blajp…
Angående Sime så är det ju som vanligt en hel del konstiga vinnare. Precis som InternetWorlds topp-100 med till exempel H&M som bästa webbshop? Jag hörde mig snabbt för bland bekanta och det var endast några få tjejer som försökt shoppa där, men misslyckats totalt och skyr den som pesten.
Men tyckte du verkligen att SIME-valen var så konstiga?
Hej Joakim,
tack för din kommentar till mitt inlägg om förändringar i traditionellt företag.
Jag håller helt med dig om att göra för lite är en stor risk. Det kan i värsta fall leda till sista spiken i kistan. Att det på sina håll trots allt görs för lite tror jag beror på kortsiktig vinstoptimering. Dvs det klassiska att mjölka sin kassako. Problemet är att det är så mkt fokus på att mjölka kossan att det blir viktigare att krama ur sista droppen än att faktiskt göda nya kalvar. Jag utvecklade resonemanget i ett inlägg för ngn vecka sedan http://bjornalberts.com/2009/11/06/herr-ordfora…
/ Björn
Thanks, läste det också. Men jag tycker du missar en mycket väsentlig sak. Många av de som skördar stora segrar på nätet idag har inte ens vinstmaximering på kartan. Man drivs av helt andra idéer än att kortsiktigt tjäna pengar. Jag kan inte sluta fascineras av att Craigslist har gjort om en marknad som brukade vara värd 13 miljarder dollar till en marknad som är värd runt 100 miljoner.
Caset Craiglist är intressant. Tyvärr kan jag ingenting mer om det än namnet och att jag vid några tillfällen under åren har gett upp min interaktion med Craiglist pga trist användarupplevelse.
Kanske fick jag inte fram min poäng. Jag menar, precis som du skriver, att andra drivkrafter än kortsiktig vinstmaximering kan skapa någonting större. Det ville jag illustrera med min jämförelse mellan Blocket, som tillhandahåller radannonser, och Amazon, som började sälja böcker men idag har en otroligt diversifierad verksamhet driven av innovation snarare än vinstoptimering. Jag ifrågasätter alltså kortsiktig vinstoptimering före att skapa större värden.
Jag anar att du med Craiglist vill peka på ett fenomen om hur den totala ekonomin i ett segment kan krympa till följd av digitalisering? Dvs ett annat minst lika intressant perspektiv.
Yes, jag menar att det är en viktig parameter: https://jardenberg.se/mindpark-015-craigslist-och-…
Tack, mkt intressant läsning!