jardenberg kommenterar – 2009-11-13

12 thoughts on “jardenberg kommenterar – 2009-11-13”

  1. Om Ericssons app store: Kommenterar inte på filmen eller vad som finns i deras store. Det jag tycker är intressant är att de satsar på operatörerna. Deras portaler har besökssiffror som faller genom golvet just nu. I UK hänger i runda slängar bara 20% av mobilinternetanvändarna på operatörsportalerna. Snacka om att skjuta på fel mål.

    Reply
  2. Angående Sime så är det ju som vanligt en hel del konstiga vinnare. Precis som InternetWorlds topp-100 med till exempel H&M som bästa webbshop? Jag hörde mig snabbt för bland bekanta och det var endast några få tjejer som försökt shoppa där, men misslyckats totalt och skyr den som pesten.

    Reply
  3. Hej Joakim,
    tack för din kommentar till mitt inlägg om förändringar i traditionellt företag.
    Jag håller helt med dig om att göra för lite är en stor risk. Det kan i värsta fall leda till sista spiken i kistan. Att det på sina håll trots allt görs för lite tror jag beror på kortsiktig vinstoptimering. Dvs det klassiska att mjölka sin kassako. Problemet är att det är så mkt fokus på att mjölka kossan att det blir viktigare att krama ur sista droppen än att faktiskt göda nya kalvar. Jag utvecklade resonemanget i ett inlägg för ngn vecka sedan http://bjornalberts.com/2009/11/06/herr-ordfora
    / Björn

    Reply
  4. Thanks, läste det också. Men jag tycker du missar en mycket väsentlig sak. Många av de som skördar stora segrar på nätet idag har inte ens vinstmaximering på kartan. Man drivs av helt andra idéer än att kortsiktigt tjäna pengar. Jag kan inte sluta fascineras av att Craigslist har gjort om en marknad som brukade vara värd 13 miljarder dollar till en marknad som är värd runt 100 miljoner.

    Reply
  5. Caset Craiglist är intressant. Tyvärr kan jag ingenting mer om det än namnet och att jag vid några tillfällen under åren har gett upp min interaktion med Craiglist pga trist användarupplevelse.

    Kanske fick jag inte fram min poäng. Jag menar, precis som du skriver, att andra drivkrafter än kortsiktig vinstmaximering kan skapa någonting större. Det ville jag illustrera med min jämförelse mellan Blocket, som tillhandahåller radannonser, och Amazon, som började sälja böcker men idag har en otroligt diversifierad verksamhet driven av innovation snarare än vinstoptimering. Jag ifrågasätter alltså kortsiktig vinstoptimering före att skapa större värden.

    Jag anar att du med Craiglist vill peka på ett fenomen om hur den totala ekonomin i ett segment kan krympa till följd av digitalisering? Dvs ett annat minst lika intressant perspektiv.

    Reply

Leave a Reply to helloandyCancel reply