Jag vill göra skillnad. Bloggandet är verkligen en revolution och jag vill att vi på Mindpark, och våra grundare, får möjlighet att göra något för bloggsfären. Något rätt. Det handlar inte i första hand om att vi ska ha nytta av det, jag ser helt enkelt lite mer långsiktigt på det. Bloggarna är inte en konkurrent till de traditionella medierna, men det är heller inte självklart med ett symbiotiskt förhållande. Däremot har vi mycket att lära, och det gör man bäst genom att försöka komma under skinnet. Alltså.

Tänk dig att vi och du har följande beståndsdelar att spela med, även om vi kanske inte ska/vill/behöver utnyttja alla:

  • Närmare 800.000 unika besökare i veckan som vi kan skicka dit vi önskar med lite skickliga redaktionella lösningar. De är fördelade på elva lokala sajter, med en målgrupp som sannolikt inte är speciellt flitiga bloggläsare idag.
  • Papperstidningar (både betal och gratis) med en totalt sett ännu större läsekrets och en ännu mer avvikande målgrupp än vi har på sajterna. Här snackar vi om en publik som oftast är väldigt långt från bloggosfären.
  • Webbredaktörer och andra traditionellt tränade redaktörer som sitter med ett massivt redaktionellt innehåll idag. De är också extremt duktiga på att sätta rubriker och bygga en story.
  • Teknik och organisation för att starta separata och rikstäckande sajter, om det är det som behövs.
  • Säljorganisationer på både lokal- och riksnivå. Det finns säkert någon som går igång på det…
  • En existerande koppling mellan artiklar och bloggar via Twingly och regelbundna och nära samtal med Källström och gänget.
  • En öppning till sveriges okrönte blogg-kung, Knuff-Johan Larsson. Har haft möte med honom och han är verkligen vass, men också väldigt öppen för samtal och utveckling. (Parantes: han vill bli beskriven som ”över två meter med rejäla huggtänder” men påminde mig mer om Craig Newmark, till sättet alltså)
  • Ett delägande och öppen dialog om långtgående samarbete med sajten som handlade om bloggande innan bloggande fanns. På Sourze har man arbetat med användarskapat material sedan 2001 och det finns långt gångna tankar på att närma sig bloggosfären. Tänk amerikanska The Issue.
  • En rejäl budget för att genomföra långsiktiga projekt.
  • Mindparks samlade kraft när det gäller omvärldsanalys och projektledning.
  • Min energi, drivkraft och kärlek till bloggarna. Mitt kontaktnät och mitt öppna öra.

Så visst borde det gå att göra något riktigt bra, riktigt rätt. Men vad vill ni egentligen ha? Inte ska vi göra en ny Knuff eller Bloggportalen? Inte ska vi väl starta ännu en svensk bloggtjänst? Något nyttigare, något bättre måste det väl finnas? Jag har såklart en hel del idéer, men plötsligt ödmjuk väljer jag att lyssna först och prata sedan.

Varsågod och ta chansen. Tyck till. Skriv kort i kommentar, skriv långt i egen blogg, skriv diskret i mail direkt till mig. Nu tänder vi på under grytan – hjälp till att hålla den kokande. Även om jag inte vågar lova att alla klapparna kommer att landa under granen så lovar jag att alla förslag kommer att få uppmärksamhet och bli ordentligt omhändertagna. Ordet är fritt. Som sig bör.

(psst, vill du inte att de tankar du skickar till mig ska nå offentlighetens ljus MÅSTE du tala om det för mig – annars förutsätter jag en öppen process)

Update: deep.ed kom direkt med ett par bra tankar som omedelbart födde en fråga. Vad ska vi kalla alla våra digitala fotspår (bloggar, bilder på flickr, filmer på youtube, jaikus, etc). Är det just ”fotspår” som är the shit?