Kan design rädda papperstidningen?

Det sker ofta stora och tunga omgörningar av våra produkter. Jag betraktar mig förvisso som estet och tycker absolut att vackert är bättre än fult. Ändå är jag inte helt övertygad om att vi vinner så mycket på att byta ut ett typsnitt mot ett annat, eller flytta några pixlar hit eller dit. I synnerhet inte med den omfattning och kostnad vi ser för projekten. Design är viktigt, men jag tror det behövs mer än så och att andra faktorer betyder mer om man måste välja. En som däremot, och utan tvekan, hävdar designens betydelse är den polske tidningsdesignern Jacek Utko. I den här presentationen på TED viker han ut texten och säger: ”ge makten till oss designers så ordnar vi biffen” ;)

Jag måste erkänna att det låter otroligt att en häftig design (för det är det, verkligen läckert) skulle kunna öka upplagan 100%. Inte på egen hand i alla fall. Men vännerna på Bonniers får väl kliva fram och berätta lite mer. Ordet är fritt.

14 thoughts on “Kan design rädda papperstidningen?”

  1. Jag tror det ligger rätt mycket i designen, även på webben. Som min kollega Björn sa: “har använt svd.se i över ett år nu men sedan dn.se gjorde om så har jag slutat gå in på svd och blivit väldigt hängiven dn.se-läsare”.

    Lite samma sak för mig. Och jag tycker det var lite synd att svd inte gjorde större uppdatering av sin sajt än de gjorde, den skulle helt klart behöva fräschas upp – inte bara layoutas om.

    Att jag gillar dn och svd är såklart delvis pga innehållet men till väldigt stor del är det att jag gillar att vara där. Inramningen, designen, gör att man gillar att hänga där. Av samma anledning har jag aldrig gillat aftonbladet.se…

    Sen tror jag inte design kan rädda papperstidningen. Men kanske de lite mer djuplodande magasinen som Newsweek och Fokus? Det är en av anledningarna till att jag köper sådana idag, att de helt enkelt är snyggare att hålla i handen.

    Reply
  2. Jag tror det ligger rätt mycket i designen, även på webben. Som min kollega Björn sa: “har använt svd.se i över ett år nu men sedan dn.se gjorde om så har jag slutat gå in på svd och blivit väldigt hängiven dn.se-läsare”.

    Lite samma sak för mig. Och jag tycker det var lite synd att svd inte gjorde större uppdatering av sin sajt än de gjorde, den skulle helt klart behöva fräschas upp – inte bara layoutas om.

    Att jag gillar dn och svd är såklart delvis pga innehållet men till väldigt stor del är det att jag gillar att vara där. Inramningen, designen, gör att man gillar att hänga där. Av samma anledning har jag aldrig gillat aftonbladet.se…

    Sen tror jag inte design kan rädda papperstidningen. Men kanske de lite mer djuplodande magasinen som Newsweek och Fokus? Det är en av anledningarna till att jag köper sådana idag, att de helt enkelt är snyggare att hålla i handen.

    Reply
  3. Design har betydelse!
    Exempel på designelement som påverkar mig:
    PS:s bilaga Två dagar. Snygg att se på, snygg att läsa. Ser fram emot den varje lördag morgon. Inte alltid att innehållet är vad jag vill läsa i alla delar men den gör mig ändå glad.
    Kenny Genborgs krönika i GP sticker ut lite mer än annat i tidningen. Designen ger den en inramning som “känns” go.
    SvD som helhet känns oxå som en bra design.

    Reply
  4. Design har betydelse!
    Exempel på designelement som påverkar mig:
    PS:s bilaga Två dagar. Snygg att se på, snygg att läsa. Ser fram emot den varje lördag morgon. Inte alltid att innehållet är vad jag vill läsa i alla delar men den gör mig ändå glad.
    Kenny Genborgs krönika i GP sticker ut lite mer än annat i tidningen. Designen ger den en inramning som “känns” go.
    SvD som helhet känns oxå som en bra design.

    Reply
  5. Psst, jag säger inte att design inte är intressant eller väsentligt. Men jag tror inte det är så allenarådande som Jacek anger.

    Reply
  6. Standardsvar: form och innehåll är lika viktiga. Men inget får dominera.

    Design kan göra underverk, men blir ofta hela grejen. Man köper en snygg produkt, helt enkelt.

    Reply
  7. Standardsvar: form och innehåll är lika viktiga. Men inget får dominera.

    Design kan göra underverk, men blir ofta hela grejen. Man köper en snygg produkt, helt enkelt.

    Reply
  8. Hur mycket skulle i så fall Aftonbladet gå upp? Deras design har aldrig varit direkt eyecandy, men de har ändå otroligt många hits.

    Reply
  9. Hur mycket skulle i så fall Aftonbladet gå upp? Deras design har aldrig varit direkt eyecandy, men de har ändå otroligt många hits.

    Reply

Leave a Reply to Joakim JardenbergCancel reply