Häromveckan deltog jag för första gången i en JupiterTel. Det är telefonkonferenser som Jupiter Research anordnar för sina kunder. Ämnet denna gång var Key Trends 2008 och hölls av David Schatsky, President på JupiterResearch. Nedan följer en sammanfattning av vad som togs upp.

Key Trends 2008

  1. Fragmentariseringen av media fortsätter
  2. Sociala medier utvecklas (och marknadsföringen)
  3. Internetvideo anländer på allvar
  4. Personal Technology: Integration vs. Convergence
  5. Mobil media & marknadsföring utvecklas
  6. Globaliseringens betydelse ökar

Fragmentariseringen av media fortsätter längs tre dimensioner.

fragmentarisering av media

Tid. Vi spenderar mindre och mindre tid på TV, tidningar och andra traditionlla medier till förmån för nya medier. Men varumärket viktigt när man rör sig från gamla till nya medier.

Innehåll. Medierna själva fragmentiseras på ett dramatiskt sätt. Individuella sånger och avsnitt av tv-serier finns tillgängliga för nedladdning online. Digitala flöden från sajter gör det möjligt för konsumenter att läsa delar utan att behöva ta del av helheten.

Publik. Som ett resultat av att tiden begränsar oss och att innehållet fortsätter att växa splittras publiken allt mer. De stora massmediernas publik minskar.

Sociala medier utvecklas (och marknadsföringen)

  • Snabb tillväxt av publiken
  • Community
  • Word of mouth
  • Konsumentkontroll
  • Targeting
  • Social intelligence
  • Wisdom of crowds
  • Sociala medier som plattform
  • Widgets
  • Integritetsproblem

14 procent av europerna besöker sociala nätverk minst en gång i veckan. Mer än 40 procent av dessa användare besöker dagligen.

Internetvideo anländer på allvar

  • Möjligt tack vare bredband
  • Stor, växande publik
  • Explosion av material från nya källor (UGV)
  • Nya teknikplattformar
  • Växande intresse från annonsörer
  • Affärsmodeller utvecklas
  • Komplement och inte subsitut till tv (än så länge)

Videotittande online växer starkt. Konsumentkontroll driver intresset för online video. Nya mellanhänder (som t ex YouTube) minskar de traditionella mediernas (innehållsleverantörernas) kontroll.

Personal Technology: Integration vs. Convergence

Preferenserna ökar för kombinerade enheter som innehåller flera funktioner, detta trots kompromiss gällande avancerade features, storlek och batteritid.

trend devices

Mobil media & marknadsföring utvecklas
Mobila penetrationen grymt stor. Nya enheter med internet i fickan (iPhone) och flat rate driver användningen. Internetaccessen ökar hela tiden. Snart överallt och alltid med blandade tekniker: ethernet hemma, privata wi-fi, publika wi-fi och mobilt.

internet blandade tekniker

Precis som bredband förändrade internet och användningen, kommer det ständigt uppkopplade mobila bredbandet förändra det igen. Fortfarande är dock mobilt medieanvändade en nisch, med relativt få användare.

Globaliseringens betydelse ökar

Internetpopulation kommer att öka från 1,1 miljarder användare 2006 till 1,5 miljarder 2011. Det motsvarar nästan en fjärdedel av hela världens befolkning. Tillväxtekonomier som Brasilien, Ryssland, Indien och Kina kommer stå för den största tillväxten av nya internetanvändare.

Global online penetration

Redan idag kommer ca hälften av intäkterna hos bolag som eBay , Google och Amazon från den internationella marknaden.

God Jul & Gott Nytt År!

Nu kommer jag ta ledigt ett tag och njuta av julledigheten. Men givetvis kommer jag vara uppkopplad en hel del. Och dyker det upp något spännande så blir det ett inlägg från soffan. Ha en riktigt skön julhelg, vi hörs igen efter helgerna!