[Om det ”nya” internetföretagandet och miljarderna som försvinner]
Den senaste tiden har jag pratat mycket om hur det kommer en ny våg av webbtjänster som påverkar hela den etablerade bilden av ”doing business”. Det handlar, helt krasst, om mångmiljardbelopp som försvinner och mitt exempel brukar vara Craigslist. I slutet på den bloggposten nämner jag andra marknader som är på väg i samma riktning och uppmanad att komma med fler exempel är Markus Frind och plentyoffish.com en bra kandidat.
Why did you decide to offer PlentyofFish as a free service?
I originally created the site because I had to learn ASP.NET and I didn’t want to buy a book, so I created the site and just kept adding things to it. I had to continue to learn new things and it became a dating center; it wasn’t meant to be an actual site. Then I wanted to learn SEO (Search Engine Optimization), so then I read up on SEO and I integrated that into the site and taught myself. It just kept growing and every time I wanted to learn something, I would add that to the site. Eventually it just became a huge thing.
via Plentyoffish.com – Changing The Online Dating Industry.
Min poäng här är alltså att det kommer en andra våg av webbtjänster. Första vågen är tjänster som match.com och Mötesplatsen, och de gör ett gott arbete med att liksom Blocket flytta affären från papperstidningen till nätet. Men de drivs fortfarande enligt de gamla modellernas logik, med vinstmaximering och ständig expansion som yttersta mål. Affärsmodellen blir mer att driva en affär än att tillhandahålla en tjänst.
Den andra vågen är de som drivs av något helt annat (frihet, tex), men framförallt på ett helt annat sätt. Plentyoffish är största dejtingtjänsten i Canada, de omsätter 18 miljoner dejter om året, har 13 miljoner sidvisningar om dagen och är därmed en av de fem största sajterna i Canada. Bemanningen ser ut så här:
CTO – Markus Frind
CFO – Markus Frind
VP Business Development – Markus Frind
VP Marketing – Markus Frind
Development Team – Markus Frind
Board Members – Markus Frind
Customer Service – Markus Frind and Girlfriend
Visst fick du något att fundera på nu?
Helt enkelt den klassiska “disrupt a billion dollar market to a million dollar market” =)
Och grejen är den, som jag ser det, att i ett långt perspektiv måste alla vara disruptiva mot sin marknad för att överleva, annars är någon annan det. Det finns (nästan) alltid nån som kan gå in på en marknad, skaffa stordriftsfördelar (eller som mediamarkt etc – tjäna pengar på nåt annat, t.ex. försäkringar på sina produkter) och dumpa priserna.
När tror du någon av gratissajterna förstör blockets position? =)
Inte ”disrupt”. Det handlar om ”deconstruct” eller kanske rent av ”destruct”. Och det är ju det som jag kallar för ”an industry too big to bend is bound to break”.
Blocket? Jag tror faktiskt, och en del ler i mjugg, att om vi hade fått möjlighet att lägga krut på de planer vi hade för rubbt.se så hade den, och flera andra kanske i olika vertikaler, kunnat bli en dealbreaker för blocket. Risken är att vi aldrig får facit i den frågan…
Det är på tiden att någon ger sig på fastighetsmäklare. Det tar betalt för att erbjuda en falsk känsla av trygghet. Trygghet för köparen och trygghet för säljaren. Tryggheten ligger i själva verket i lagen och mäklaren är inget annat än en knalle med 3 års studielån i ryggen.
Nej, en förtroendeingivande sida med färdiga kontrakt och en jurist eller två är vad som behövs. Pengarna som kan sparas (tjänas i säljarens fall) ligger i “en månad i Thailand” nivå så det borde gå att locka folk.
Jag håller helt med om analysen. Men saknar sammanfattningen. Visst, ingen aktör kan vara säker på att deras business inte tas över av någon uppstickare. Men vad är ditt förslag till handlingsplan? Hur ska etablerade aktörer agera sig för att möta utmaningen?
I de här fallen: anpassa kostymen till att pengarna försvinner. Vi kommer inte att kunna tjäna ett öre i framtiden på de ”aktiva” vertikalerna. Det är bara att gilla läget.
of work for a dating site members and the bank is not exactly small, but nowhere near the size of plenty of fish. All i can say is if the customer service is run by 2 people then i would think it is a pretty shoddy customer service lol and the only real interest is the revenue and not in keeping existing members happy
Jag håller helt med om analysen. Men saknar sammanfattningen. Visst, ingen aktör kan vara säker på att deras business inte tas över av någon uppstickare
Super good artikel. Thanks
//Mette
http://www.i-dating.dk