I början av millenniet, för bara nio år sedan, hade din mobiltelefon en svartvit skärm med bokstäver. Minns du den? Om du hade en mobiltelefon – alla hade inte det då – hade den tre funktioner och sjutton knappar – sms, ringa och ställa larmet. Sedan dess har det hänt en del. Telefoner fick fler och fler funktioner och blev tyvärr svårare och svårare att använda. Redan 2006 hade telefoner alla funktioner de har i dag. Mobilindustrin kontrollerades under denna tid av ett tjugotal företag som alla var enorma drakar och därmed blivit lite feta och oinnovativa katter. Nästintill alla funktioner som fanns gjordes av dessa jättar och bra tjänster kunde räknas på en hand. Det var en stängd industri.

9 januari 2007 ändrades allt detta. En ny spelare kom in i mobilvärlden. Ja, du vet vad jag pratar om. iPhonen. Allt ändrades. Senast det räknades, 9 september 2009, hade iPhonen 75000 unika applikationer som laddats ner 1.8 miljarder gånger. Över 30% av iPhone-användare laddar ner mer än 20 applikationer i månaden. Pausa en minut och tänk efter hur många nya hemsidor besöker du en månad?

De senaste två åren har allt ändrats. Folk har Internet i fickan. Folk är alltid uppkopplade. Vi producerar och konsumerar media här och nu; på tunnelbanan, i hissen, på mötet, ja överallt utom i flygplanet. Och det intressanta är inte det tekniska utan beteendet. Mobilen är in medias res. Att skriva en Facebook-uppdatering var tidigare en handling som krävde att du satt vid datorn. Nu kan du skriva att du mumsar på en croissant medan du gör det, lika lätt som att titta vad klockan är. Så du gör det av reflex ibland. 2008 använde fler Internet via mobilen än via datorn. Det säljs mer än en miljard mobiltelefoner om året, en tredjedel så många datorer.

Företag och organisationer har fått upp ögonen för mobilen: i Sydafrika används den för att bekämpa HIV, i Tyskland för att minska energiförbrukningen. Man kan betala med mobilen i Japan och skicka pengar till varandra i Kenya. De flesta tjänster blir bättre i en mobil. För alla har en. För alla har den med sig. För den vet var du är och vem du är. Att kalla datorn för ”personal computer” är ett skämt, det är en ”workstation”. Mobilen, den är personlig. Folk blir hellre av med sin plånbok än sin mobil.

Det otroliga är att det är nu det börjar. Det är det som är så svårt att förstå. Vi kommer titta tillbaka på de senaste nio åren och säga: Det var då det började. På riktigt. När mejerier, dagstidningar och tågföretag satsar mobilt, gör alla det. Det slutar inte med mobila appar och webbsidor; nu är det såpass enkelt att bygga en mobiltelefon att vem som helst med stålar kan bygga en. Alla delar finns. Vissa till och med gratis. Och det händer: Skärmtillverkaren ViewSonic och datortillverkan Dell börjar göra egna telefoner bara för att nämna några som tagit steget. I och med att det är så enkelt kan företag som DN och Hummer få telefoner med sitt varumärke på. Och telefonerna kommer bara att kunna mer galna saker. Och att bli en operatör har aldrig varit enklare – IKEA gör det i Storbrittanien och många i USA testar och har testat. Alla inser att mobiltelefonen är en bra kanal.

Att syssla med mobiltelefoner är inte längre för ”mobilföretagen”. På vilket sätt kommer din organisation nyttja att alla har Internet i fickan? Att mobilen är där det händer.

Hampus Jakobsson

hampus@tat.se

Hampus är en av grundarna bakom TAT och arbetar där som ansvarig för affärsutveckling. På sin övriga tid hjälper han nystartade företag samt regionala initiativ kring entreprenörskap och innovation. Förutom att vara pappaledig då. Vill du fortsätta följa Hampus skriver han på www.twitter.com/hajak och vill du se mer av TAT finns de på www.youtube.com/TATMobileUI och skriver på www.twitter.com/TATMobileUI.


Ursäkta röran.