När Martin Källström frågade mig i en mailkonversation under oktober 2006 om vad jag trodde om en tjänst där tidningar länkar tillbaka till blogginlägg från deras artiklar, var jag försiktigt positiv. Nästan negativ. Ibland är det tur att han inte lyssnar på mina åsikter (jag hann dessutom bli anställd under den här tiden, så tur x2!). För ett par månader senare, 6e februari 2007, ringer Martin mig och säger att det vore bra om jag kom till kontoret. Så snart som möjligt.

DN hade lanserat Twingly, och Svd var påväg att göra detsamma. Vårt lilla kontor i Linköping var i extas, och vi fick koda ihop Twingly.se på drygt ett dygn.

Det var inte bara vi på Primelabs (vi hette Primelabs AB ända tills förra året, då vi förstod att det bara blev krångligt med två namn och numera heter vi Twingly AB) som var i extas. Ett bra ord skulle faktiskt kunna vara bloggbävning, även om reaktionen istället för negativ mestadels var positiv. Några var förstås negativa, Bloggportalens Sigge Eklund var för att uttrycka det milt “lite sur”.

Men det vi på Primelabs hade skapat var ett innovativt och väldigt bra sätt att förhålla sig till social media för mediesajter. De fumlade efter olika sätt att jobba med social media på och vi kom med en smidig lösning. Som bloggarna älskade (nåja, oftast i alla fall). En äkta symbios.

Man kan kalla det en revolution för medborgarjournalistik, en revolution inom öppenhet och transparens eller en revolution inom social media. Jag vågar inte bestämma mig för vad det egentligen var. Det kanske inte var så revolutionerande egentligen. Men vi lyckades skapa om i grytan ordentligt.

Det jag vet vi förändrat med Twingly är dock att mediesajterna kunde fortsätta vara centrala punkter för diskussion och att bloggarna gavs möjligheter att nå långt utanför bloggosfärens svåråtkomliga bubbla. Ett sätt för traditionella medier och de nya medierna att förhålla sig till varandra, och hjälpa varandra, istället för att konkurrera med varandra. Twingly gjorde (och gör!) båda starkare desto mer de samarbetar.

Vi har lärt oss mycket på resan och allt har inte varit en dans på rosor. Att vara ett litet företag med många möjligheter är ofta frustrerande. Med begränsade resurser både på utveckling och sälj tar det tid att förverkliga idéer. Det finns alltid konkurrens mellan att utveckla befintliga produkten och nya idéer, samt förstås mellan produkten som genererar pengar idag (Blogstream) gentemot produkten som kan generera pengar imorgon (Twingly.com).

Men att utveckla Twingly.com till någonting bloggare själva vill använda har varit viktigt för oss, hur mycket folk än tjatat på oss om att utveckla Blogstream i olika riktningar. Twingly.com har visat sig vara en grym fördel och vår bästa marknadsföringskanal. Utan Twingly.com hade vi inte varit lika bra vänner med bloggarna som vi är idag! (och det är kanske därför vår konkurrent Aitellu inte lyckats bättre än de gjort, än så länge?)

Nu vet vi att det tar lång tid och väldigt mycket energi att slå sig in på en ny marknad (våra största marknader är fortfarande Sverige och Norge, trots hårt säljarbete i framförallt Tyskland). Hur det är att ha konkurrenter. För att inte tala om hur mycket energi det ligger bakom en så till synes enkel sak som analysen av Bloggbävningen förra sommaren.

Idag använder över 100 sajter från 11 länder Twingly för att länka tillbaka till bloggar. Det som för två år sedan var omvälvande och på nåt sätt ett av de största avstampen för att göra social media mainstream i Sverige är i mångt och mycket standard. Twingly är ett stabilt (men fortfarande litet!) företag som är påväg mot break-even och som har 12 anställda.

Nu är det dags för nästa stora avstamp. På torsdag lanserar vi Twingly Channels i betaversion.

Och precis som vi hjälpte mediesverige att förhålla sig till social media på ett innovativt sätt för 2,5 år sedan, hoppas vi nu hjälpa mediesverige att förhålla sig till realtidswebben. För att våga vara lite kaxig:

Kastrullen står på värmning. Det är dags att börja röra om igen.

Anton Johansson bloggar, twittrar och skriver om entreprenörskap. Jobbar med affärsutveckling och kommunikation på Twingly och älskar att prata (ibland kanske lite för mycket).