Uppdatering: När jag skriver det här, en söndag eftermiddag, är det exakt tio år sedan jag satt och förberedde för det här projektets första publicering – onsdagen den 23 september 2009. Sajten såg annorlunda ut då, Mindpark var något helt annat. Jag var en helt annan, och internet var något helt annat. Inte minst var bloggosfären och mediediskussionen radikalt annorlunda då.
Jag väljer att inte ens försöka peta i innehållet, så en del bilder har gått förlorade, och en del externa länkar har upphört att leda dit de en gång gjorde. (Länkröta upprör mig, för övrigt, fortfarande.) Det ska inte vara några svårigheter att följa de nästan 50 posterna, men hojta om jag missat något jättetrasigt. Läs, begrunda och kanske tänk högt ett nytt varv? Oavsett om du var en av de som skrev en text eller inte, dela gärna dina tankar idag, 10 år senare. Det vore mysigt om vi för en stund kunde kliva in i bubbla av sansad diskussion och lärande samtal, igen.
Lite på det temat, jag har försökt på alla sätt att få kontakt med Martin Jönsson sedan en dryg månad tillbaka. Han skrev den allra första posten posten, under rubriken: ”När medierna ignorerade sin publik” och jag tänkte att det kunde vara en kul start på en nostalgisk resa, att han fick reflektera över de tio år som gått. Men han har inte svarat. ¯\_(ツ)_/¯
[button link=”#postlista” type=”icon” icon=”notice”] Klicka för att komma direkt till innehållsförteckning/länklista med alla publicerade inlägg.[/button]
Från och med </hr> här under är allt i original, exakt som det såg ut för tio år sedan. Så. Välkommen in i tidsmaskinen. Have fun!
Planen var att avsluta förra året, och inleda 2010, med ett fantastiskt projekt. Det visade sig vara lite för fantastiskt… Mindpark100 gick inte i mål. Jag ska återkomma mer till arbetsmetodiken, problemen, lärdomarna och nästa steg framöver. Jag skrev till vännerna i bloggteamet efter nyår, och sedan dess har vi haft en hel del bra diskussioner. Snart tar vi nästa steg med Mindpark. Här är brevet, till transparensens och diskussionens fromma:
Kära vänner, bloggare, kamrater!
Jag vill börja med att tacka för 2009. Ni var guld och en del av det vi åstadkom gjorde nog allt lite skillnad.
Och en hel del sprack. Värst är väl att jag inte alls fick oss i mål med de 100 posterna om 00-talet. Det svider, för det var en grym ide. Mest beror det såklart på klent redaktörskap från min sida, men jag hade inte räknat med att det skulle bli så tungt. Inte alls faktiskt, skrivglädjen brukar vara stor. Men vi överväldigades kanske alla av intensiteten på andra håll under nov/dec. Jag vet iaf att för min del saknar det motstycke i fråga om arbetsbelastning.
Jag hade in i det sista en målsättning att vi skulle klara de 100, men under långa promenader på Manhattan under årets sista dagar hämtade jag andan, äntligen, och insåg att det inte skulle funka. De små framstötar jag gjorde ledde ingenvart, och jag klandrar ingen. Vi var alla trötta. Mindpark100 är avblåst.
Jag planerar nu ett antal bloggposter på mindpark, och en av dem ska handla om mindpark100, bloggteamet och det vackra – men svåra – med kollaborativt arbete. En del intressanta parter kommer sannolikt att bli involverade under hösten i ett större projekt runt den sista frågan, jag tror det kan bli spännande. Återkommer med mer info. Men jag tar gärna emot input och tankar redan nu, annars ses vi i kommentarsfältet ;)
En annan post kommer att handla om vad som varit Mindpark under 2009. Vill du ha med ett quote där vore det kul med en mening eller två under de närmsta dagarna. Det kanske också kan bli lite uppföljningar från er, när ni ser var jag landar.
Den posten kommer förmodligen också börja resonera runt vad bloggteamet och mindpark ska ägna sig åt under 2010 och hur vi ska organisera oss. Det måste iaf skruvas på, det är helt klart. Vi måste både hitta en bättre organisation och vår inriktning, så att inte vi, SSBD, nya medievarlden.se och andra mediebloggar och kollektiv sitter och gör samma sak. Synpunkter uppskattas VERKLIGEN!
Så långt de inledande funderingarna. Det kommer med på det temat. Men först en summering av alla de inlägg som faktiskt blev skrivna. Det är en fantastisk samling texter. Här är hela listan. Enjoy!
- #001 Martin Jönsson: ”När medierna ignorerade sin publik”. Om hur tidningarna varit sina egna värsta fiender genom att strunta i läsarnas önskan till interaktion.
- #002 Hampus Jakobsson: ”När Internet kom till fickan”. Om iPhonen som markör på den revolution det innebär när Internet frigör sig från skrivbordet och vi alltid är uppkopplade.
- #003 Kristin Heinonen: ”SSWC – konferensen som byggde sig själv”. Om att människorna är den verkliga resursen, Internet är bara verktyget. Men vilket verktyg…
- #004 Nicklas Lundblad: ”Creative Commons – nätet får sin miljörörelse”. Om hur vi, sakta men säkert, inser att det är viktigare att dela information än att kontrollera den.
- #005 Anders Sjöman: ”Mindpark #005: Reklamavbrottsprocssen”. Om vad upphovsrätten egentligen borde fokusera på, och vad Vilgot Sjöman kanske hade tyckt om TPB.
- #006 Niclas Strandh: ”När chefredaktörerna började blogga”. När till och med Rolf van den Brink började blogga var det klart att något höll på att hända. Men exakt vad – det vet vi nog ännu inte…
- #007 Anton Johansson: ”… och så kom Twingly”. Med Twingly började bryggan mellan industriella och nya medier byggas, och lagom till lanseringen av Channels fick vi storyn om hur det började.
- #008 Jennifer Bark: ”WordPress och den kollektiva koden”. Med WordPress som exempel läser vi klok text om hur Open Source-miljöer föder Open Source-attityder. Så bra!
- #009 Joakim Jardenberg: ”En inställd världskongress och en bransch som blivit tråkigt”. Funderingar om arbetsglädjen, glöden och engagemanget i branschen – samma dag som TU startar sina branschdagar.
- #010 Miriam Olsson: ”När Facebook friade till Sverige”. När Facebook började sin resa fanns Miriam på plats i USA, och sedan följde hon tjänsten över Atlanten – i uppgång och nedgång (?!).
- #011 Gustav Holmström: ”Nyheter är inte hett (bland ungdomar)”. Väldigt krassa fakta, om än personliga, hur en femtonåring betraktar det som tidningsbranschen ser som sin kärnverksamhet.
- #012 Johanna Ögren: ”No freedom of speech in Sweden”. I januari 2001 var det Flashback som var utsatt för attack, som stängdes av från nätet. 2009 är det andra sajter, och frågan om nätneutralitet har inte blivit svalare. Nothing changes, nothing remains the same.
- #013 Emil Stenström: ”Wikipedia klarar hård granskning”. Wikipedia har varit ett kärt ämne och här sätts framgången i ett lite större crowdsourcing-perspektiv.
- #014 Anders Sjöman: ”Remixkulturen – alla kan, inte bara mediehusen”. Andra posten från Anders är en orgie i fantastiska youtube-klipp. Missa inte kommentarerna, med ännu fler förslag.
- #015 Joakim Jardenberg: ”Craigslist och miljarderna som försvann”. En av mina gamla käpphästar – att vi måste förhålla oss till att internet definerar om en hel del av branschens gamla kassakor. Det hade inte räddat oss ens om vi uppfunnit Craigslist själv…
- #016 Fredrik Wass: ”Natten då microbloggen blev av med oskulden”. Jag är så tacksam att Fredrik tillfälligt lade stridsutrustningen åt sidan och påminde oss om Jaiku-bubblan.
- #017 Gitta Wihlén: ”Nya tider, nya profiler”. Att experimentera med formen är också en viktig sak och här fixar Gitta en multi-intervju med Pelle Sten. Intressant tema med alla våra nya profiler, idoler, hjältar.
- #018 Bo Hedin: ”När tidningsutgivarna övergav pappret – eller?”. Skälet till att vi håller listan lite dynamisk – att faktiskt kunna skjuta in aktuella händelser också. Den här händelsen platsar definitivt i topplistan. Hatten av till Farbror Bosse för snabb och säker leverans.
- #019 Sandra Jakob: ”Dagen då det smällde till för första gången”. Alla sajter har dem. Definierande ögonblick. Här får vi läsa om hur det gick till när Kemira stängde hela Helsingborg och servrarna på hd.se hade det svettigt.
- #020 Paula Hammerskog: ”Måste alla vara med?”. Längst och sannolikt mest genomarbetad hittills. På ytan handlar det om Englas begravningen, men meningen är mycket djupare än så – våra nya känslovanor. När jag twittrade om den klurade jag på om närhet på nätet kan betecknas ”näthet”, och om det kanske är något helt nytt. Trodde vi skulle se mer diskussion runt den här, men jag misstänker att det kommer att komma efterhand.
- #021 Robert Pohl: ”The Pirate Bay – Hur Svensson blev piratkopierare”. Robert, som själv har bakgrund från TV4, presenterar sig med en post om hur fildelningen växte fram. Samma dag som den här postades meddelade Hovrätten dom till ePhones fördel. Första bakslaget för IPRED.
- #022 Erik Hörnfeldt: ”När dongel blev ett vardagsord”. Det blir inte mer inside än så här. Informationschefen på tre berättar, målande som alltid, om när mobilt bredband lanserades på riktigt i Sverige. ”För oss var det dock aldrig något annat än ytterligare en dag på jobbet.” Lovely!
- #023 Judith Wolst: ”Drömmen om den gränslösa e-handeln”. Inleds med det frustrerande i att starta försäljning av märkeskläder på nätet och hela tiden mötas av omgivningens ”ahhh, boo.com”… Judith visar varför VA kallar henne för supertalang, den här texten är grym – och en välförtjänt snyting åt alla som tar boo.com som intäkt för att inte göra saker. Igen.
- #024 Olle Lidbom: ”När kvällstidningarna slutade sälja journalistik”. Analysen är klockren och tonen knivskarp, när Vassa Eggen konstaterar att tidningarna sett sig tvungna att ladda med andra värden än sitt innehåll för att kunna sälja. Finalen om hur ICA kan hota Expressens och Aftonbladets affär borde ha väckt mer diskussionen än så här. Som sagt, alla är sönderarbetade. Jag kan inte se att det skulle vara slut här…
- #025 Jennifer Bark: ”Dell Hell, konsumenten och den oinskränkta bloggmakten”. Andra posten från The Jenni och det blir bara ännu bättre. Om hur internet har skapat en maktförskjutning mellan producent och konsument. Om hur Internet gjort yttrandefriheten starkare än någonsin. Men också om hur det betyder att man måste stå för sitt ord. Det är stora skiften vi ser hända.
- #026 Patrik Fältström: ”När DAB förändrade Sveriges Radio”. Patrik, som har mer koll på internet än någon annan svensk, analyserar DAB, varför det var en dålig teknisk idé, och varför det var en bra idé att regeringen stoppade eländet. Men det handlar också om vilken filosofi som bör råda för att se till att våra gemensamma medel används så bra som möjligt. Read on!
- #027 Daniel Nüüd: ”Varumärket Obama”. Årets politiska snackis var så klart det första presidentvalet med en verkligt medveten strategi för sociala medier. Danne bryter ner och sammanfattar.
- #028 Kristin Heinonen: ”Twitter, Bombay och Breaking News”. När jag skriver den här sammanfattningen är fortfarande Haiti en pågående katastrof. Igen fick vi uppleva hur de nya kanalerna förändrat omvärldsbevakningen. Hur de traditionella medierna vaknat upp till en ny verklighet. Att rapportera live har fått en helt ny innebörd.
- #029 Morris Packer: ”Stockholm City och 5000 SMS”. Äntligen fick jag Morris att skriva ;) Här berättar han från insidan historien om hur SMS blev något att räkna med 2002, när City tog mediet på allvar. Kan inte låta bli att i sammanhanget puffa för sms-tanten…
- #030 Joakim Jardenberg: ”Aftonbladet Tycktill och domen mot Kalle Jungkvist”. Om den dramatiska perioden för svenska mediehus då det verkade som att läsarnas kommentarer skulle bannlysas från sajterna. Jag var mitt i det och kan berätta om hur det utspelade sig från insidan. Lyckligtvis har historien ett gott slut så jag avslutar i dur.
- #031 Peter Rosdahl: ”När Apple förändrade sättet att se på musik”. Om hur Apple, med iTunes Music Store och 250 miljoner iPods förändrade musikindustrin för evigt. Och om hur Steve Jobs hade rätt. Igen.
- #032 Sandra Jakob: ”Varför Geek Girl Meetup är snöbollen som föregår lavinen”. Från en entusiastisk Geek girl kommer ett budskap om nya sätt att mötas, och om vad det kommer att innebära för tjejernas möjligheter att ta plats och utvecklas. Och om varför det här bara är början.
- #033 Joakim Jardenberg: ”Bloggen gör alla till publicister”. Om en bloggande mamma och en rörelse som inte låter sig dödförklaras frivilligt. Men också om hur nya möjligheter gör fler publicister, med Facebook och Twitter som utmärkande exempel.
- #034 Nicklas Lundblad: ”The Patriot Act, källskyddet och en debatt utan slut”. Åtta år gammal är lagen, och Nicklas undrar högt: ”Det är svårt att veta om vi ska fira eller sörja åttaårsdagen.”
- #035 Paula Hammerskog: ”När alla vet allt litar ingen på någon”. När alla har wikipedia på armlängs avstånd, när google aldrig är längre bort än vår egen ficka, då händer det saker. I ett överflöd av information blir frågan allt oftare: Vem ska man tro på? Och varför?
- #036 Ted Valentin: ”24 Hour Business Camp”. Samma dag som 24HBC #2 gick igång berättade Ted om tankarna bakom det hela. Inspiration för alla, och engagemang som fortsätter smitta.
- #037 Patrik Fältström: ”När Gudrun förstörde nätet”. Jag ber om ursäkt för den rubriken, jag kunde inte låta bli ;) Mr Internet skriver initierat om vårt sårbara samhälle.
- #038 Bo Hedin: ”Thorbjörn Larsson – en legend avslutar sin karriär”. Samma dag som DNs chefredaktör avslutar en drygt trettioårig karriär i tidningsbranschen skriven en annan legendar hans historia.
- #039 Judith Wolst: ”You are poked!”. Om nya ord och nya sociala uttryck. Senare samma år fick vi höra att unfriend blivit ett nytt ord i engelskspråkiga ordböcker.
- #040 Johanna Ögren: ”Egen domän är guld värd”. Det här var årtiondet då .se-domänerna släpptes fria. Det var stort, över 900.000 registreringar stort. När det här skrev stormades det runt domäner som innehåller ordet bank, en storm som ledde till att reglerna inte ändrades. Puhhh.
- #041 Svenåke Boström: ”Blocket tar över – eller liten tuva…”. Precis som Craigslist förändrade förutsättningarna för tidningarna i USA så har Blocket gjort det här hemma. Men vad var det egentligen som hände, och varför gjorde ingen något? Eller gjorde man det? Och vilket är i så fall värst?
- #044 Niclas Strandh: ”Web 2.0 förändrar världen”. Teknik skapar möjligheter – men det är själva innehållet och användandet som är det intressanta. 2.0 är nu – nästa steg är inte 3.0 utan något helt annat. Samtidigt symboliserar 2.0 inget annat än Samhället 2.0.
- #049 Svenåke Boström: ”Tabloidtisdagen – 5 oktober 2004”. Nästan alla tidningar i Sverige blev krympte på en och samma dag. Fascinerande, så här i efterhand.
- #052 Sölve Dahlgren: ”När författarna tog makten från förlagen”. Med en nyutgiven bok i ryggen skriver Sölve om egenpubliceringen, om de nya förlagsmodellerna, om print on demand och om distribution i vår tid.
- #053 Judith Wolst: ”SEO-tankar kring fulmetoder och tidningsstatistik”. Modigt att hugga in på att försöka förenkla och förklara vad som har hänt inom området sökoptimering / sökmotoroptimering.
- #058 Kristofer Björkman: ”Reklam och PR i kommunikativ frontalkrock”. Dags för Spinn-galan och Dojan, som sitter i juryn, försöker få ordning på en omkullkastad PR-bransch. Och en reklambransch med identitetskris. För nu är ju allt kommunikation. Eller inte?
- #059 Gorthaq: ”Azeroth upptäcker jorden”. Sannolikt det mest udda bidraget. Nådde en helt ny målgrupp ;)
- #069 Svenåke Boström: ”Första steget från dagstidningar till nyhetsmagasin”. Helgprenumerationerna har länge efterlysts av läsarna, men mediehusen har strävat emot. Men nu händer det saker och det får stora konsekvenser för tidningen som produkt. Äntligen, på mer än ett sätt.
43 inlägg. Inser att vi skulle satsat på det magiska med det talet, istället för att sikta på 100 ;) Haha, och nu ser jag att en del inlägg var feltaggade och saknades i min första sammanräkning. Nästan 50 kanontexter blev det. Anyway. Nu lägger jag mindpark100 bakom mig och siktar framåt. Vad ser du, där i horisonten. Tyck till!
Missa inte att du kan lyssna på alla posterna, Malin och David berättar vidare på listentoblogs. Det finns mer metainformation i ett par sammanfattningar: Första, andra, tredje, fjärde veckan med Mindpark100. Dessutom, tillfälligt avbrott och #mpjf.
Bildcred: Nick Youngson CC BY-SA 3.0 ImageCreator
Jag tror jag talar för de flesta när jag säger att kvaliteten varit fantastisk hög, vilket varit det viktigaste för oss läsare – att teamet sedan inte nådde upp i ett visst antal postningar känns för mig som en parentes. Jag säger därför stort tack för #Mindpark43 och länge leve att alltid sikta mot stjärnorna!
Det är det sociala samtalet som gör oss till människor, inte antalet bloggposter eller twitterföljare.
… Wilén
Det har du så klart rätt i. Men ändå, när jag sätter upp mål vill jag gärna nå dem. Jag kunde planerat bättre, eller avstått från början. Men som sagt – det blev ju fantastiskt mycket bra ändå!
”Trying is not a fail”, som vi kampsportare säger :)
Hade gärna sett mer #mindpark100 poster och vet att fler än mig också hade gjort det.
Ett förslag till att avsluta på ett bra sätt är att samla de som skriver här på Mindpark och 'brainstorma' över vilka viktiga händelser på 00-talet som ännu inte beskrivits. Skapa en lista av dem och tilldela ett ansvar att få dem klara och publicerade. Om detta görs kan vi fortfarande ha en omröstning efteråt om decenniets viktigaste händelse trots att det inte blir en topp 100 att välja från.
Arbetsdokumentet, det öppna, finns här: http://jardenberg.etherpad.com/1
Jag tar gärna emot input på hur man skulle kunna ta det ett varv till – men jag hinner inte lägga mängde med tid på det. Håller dock alldeles med om att det är synd att så många händelser och skeenden som var inplanerade inte blir omskrivna.
Joakim, en gång startade jag ett projekt som hette “Det öppna samtalet” och jag tror att det är det som är nyckeln i problemet. Vi har lärt oss att “prestera”, att “leverera”. Vi har anammat industrisamhällts kanon om att “producera” texter, jag som satt i DN kulturredaktion i några månader kände redan då att det var ohållbart att sitta och kavla ut texter som det vore bröd eller korvar.
Jag tycker att bloggande, twittrande, facebookandet, borde vara mer gränslös, som ett permanent samtal som går mellan hög och låg, låg intensitet dagar mot höga intensitetsdagar.
Det öppna samtalet borde satsa på flöde och inte på antal skriva inlägg.
Vänligen
Ja, vardagen är gränslös. Men som jag skrev i tidigare kommentar till Gitta så tycker jag ändå att det finns en bra poäng i att ibland spänna bågen.
Ser fram emot ett inlägg som samlar lärdomar om det svåra OCH det roliga med kollaborativt arbete. Jag har en vag känsla av att kollaborativt arbete fungerar jättebra om man själv inte har en bestämd tanke om målet – alla skapar sitt eget mål. Samtidigt gillar jag verkligen ansatsen att få till 100 inlägg, att spänna bågen, som det står i tidigare kommentar här. Jag tror att det finns mycket kunskap att hämta i reflektioner kring just denna fråga, ställ den gärna på sin spets i ett kommande inlägg efter erfarenheten så här långt! Det utvecklar oss alla vidare (läsare likaväl som skribenter och organisatörer, tror jag).
Och tack för Mindpark 100, ett initiativ att minnas från 00-talets övergång i 10-tal!
<A href=” http://www.eluxuryin.com/“ target=_blank>louis vuitton
<A href=” http://www.eluxuryin.com/“ target=_blank>LV
<A href=” http://www.eluxuryin.com/“ target=_blank>eluxury
if you want to buy Cheap Louis Vuitton handbags, you have to visit louis vuitton
stores to take a look at the latest louis vuitton discount which has many louis
vuitton outlet handbags and is also the best Louis Vuitton Store as I know.