Efter att Apple hade köpt upp programmet SoundJam MP och döpt om det till iTunes i början på 2001 så hade de börjat förbereda sig på sin första MP3-spelare. Det var på ett “invitation only”-evenemang, den 23 oktober 2001, alltså idag exakt 8 år sedan, som Apple släppte den första generationens iPod. Det var genom Apples starka varumärke som skulle göra att just de skulle ta tronen över MP3-spelarmarknaden.

Konkurrenterna på den tiden var vanliga CD-spelare från Sony. Några tillverkare satsade på MP3CD-spelare där man kunde bränna MP3-filer på CD. Det fanns också flashdiskar från bland annat det svenska, och numera bortglömda, företaget Jens of Sweden samt stora och dyra hårddiskspelare från bland annat Creative. Att erbjuda en produkt som har ett bra pris och en snygg design visade sig vara nyckeln till något eftertraktat och plötsligt gick många runt på stan och stolt visade upp sina vita hörlurar. Från att ha försökt sig på handhållna produkter ett par år tidigare med handdatorn Newton så kom deras nya produkt med ett helt annat fokus.

Det tog tre år för Apples iPod att bli den mest sålda MP3-spelaren i USA och 2004 hade de 90% marknad av hårddiskbaserade spelare. Samma år släpptes iTunes version 3.0 och öppnar upp deras butik för musik, den så kallade iTunes Music Store. Nu går Apple ifrån att vara enbart ett datorföretag som säljer hemelektronik till att bli en musikaffär där du ska kunna köpa all musik i världen. Genom att ha flera miljoner kreditkort så kommer Apple enkelt att kunna få människor att köpa fler produkter.

Idag kan man köpa alltifrån filmer och tv-serier till datorer och musik via samma konto och det kommer att komma fler saker. När de sedan släppte iPhonen och efter det AppStore så visar de verkligen var skåpet ska stå. Att dessutom samtidigt låta deras iPod Touch bli en konkurrent till de bärbara spelkonsolerna från Nintendo och Sony gör att de konkurrerar på en helt ny marknad. En marknad där Apple alltid har varit väldigt små men som alltid dragit en stor och ung publik. Genom att erbjuda ett stort utbud och förenkla köpprocessen så har de lyckats ta steget till att bli en riktig butik för all typ av media som går att distribuera digitalt. Fake Steve förklarar dessutom vad allting handlar om. Hur ska man konkurrera med någon som redan har 100 miljoner betalande kunder?

Nu, 8 år senare, så har det sålts 220 000 000 iPods världen över. Det har funnits ett tjugotal modeller i olika former, storlekar och specifikationer. I deras butik på iTunes kan man köpa allt ifrån musik och ljudböcker till filmer, tv-serier och även applikationer till deras mobiltelefon iPhone. Att ryktet om en så kallad tabletdator fanns redan i början av 2003 och var redan då klassats som något stort som var på gång men ännu inte har släppts. Att sedan se hur Apples ekosystem kommer att binda ihop dagens sätt att se på köpt musik med tanken på att hyra musik såsom man gör på exempelvis Spotify. Mycket har förändrats sedan åtta år tillbaka men det vi inte visste då var att Steve Jobs hade rätt. Helt rätt.