Det har genererats mycket buzz kring Von Holstein och hans projekt MyQube den senaste tiden. Tanken från Holsteins sida är att MyQube ska bli ett socialt nätverk stort nog att konkurrera med/ut Facebook. Jag har själv skrivit en post kring ämnet där jag drev tesen att trenderna ligger hos nichade nätverk och inte stora och generella Facebook wannabees.

I ljuset av detta skriver Metro om den sociala tjänsten Moli under rubriken – “nätverket som kan bli nästa facebook“. Moli är ett social nätverk nästan som alla andra stora. Skillnaden är att Moli mer inriktar sig på personlig integritet än till exempel Facebook. På Moli kan du nämligen lägga upp olika profiler, en för dina sociala kontakter, en gentemot din familj och en tredje mot ditt yrkesliv och proffessionella kontakter. Moli har också flera funktioner riktade mot företag.

Moli dök upp på sajten Alexa Web Discovery Machine efter att sajten visat en närmast lavinartad tillströmning (om man kan säga så, jag är inte säker:) av medlemmar. Samma statistiska tillväxtmönster fanns hos både Facebook och MySpace när de slog igenom.

I artiken om Moli på Alexa avslutar författaren med en fråga. Har Moli någon nisch? Ja! Den ligger i möjligheten för användarna att själv nischa in sin egen profil i en social, en familje”vänlig” och en annan för arbetslivet. På Moli får medlemmarna i större utsträckning möjligehten att visa sig genom de olika lager och nischer som definerar människor i olika situationer och miljöer. Jag är knappast likadan på jobb som jag är med mina kompisar till exempel och tur är det, för då skulle samtalsämnena hamna på en helt annan nivå. På gott och ont;)