I våras genomförde Universal McCann en undersökning för att se hur många som använder sociala nätverk online. Resultatet visar att långt ifrån alla är medlemmar i sociala nätverk. Av de undersökta länderna hamnar Nederländerna i topp där drygt en tredjedel (36 procent) av befolkningen är medlemmar i något socialt nätverk. I topp hamnar även Storbritannien (29 procent), Taiwan (26 procent), Sydkorea (24 procent), USA (23 procent) och Danmark (22 procent). Sverige är inte med i undersökningen, men en gissning är att vi hade placerat oss på ungefär samma nivå som Danmark.

sociala nätverk penetration per land

Också Synovate har tittat på de sociala nätverkens penetration. I 17 länder* har de undersökt hur många som vet vad sociala nätverk är och hur stor andel som är medlemmar. I undersökningen svarade 58 procent att de inte visste vad ett socialt nätverk online var för något. Givetvis var kännedomen högre bland de yngre. Och i Nederländerna var andelen som svarade att de visste vad det var högst (71 procent).

kännedom sociala nätverk

I Synovates undersökning hamnar också Nederländerna högst när det gäller penetration. Nästan hälften (49 procent) säger att de är medlemmar i något socialt nätverk online. Denna undersökning genomfördes senare än Universal McCann’s; i juni 2008. Totalt i alla länder svarade 26 procent att de tillhör minst ett socialt nätverk.

*) I Synovates undersökning ingick följande 17 länder: Brasilien, Bulgarien, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Indien, Indonesien, Japan, Kanada, Nederländerna, Polen, Ryssland, Serbien, Slovakien, Sydafrika, Taiwan, Tyskland och USA.