När är det dags att satsa lokalt på sociala medier?

Ja, jag är frälst. Omvänd. Junkie, till och med. Twitter– och facebook-knarket rinner i mina ådror.

Att jag sen råkar vara journalist och nånstans ser att oj, det här kommer nog att påverka mitt sätt att jobba gör att ja, jag brinner.

Så nu ska jag göra ett tv-program och håller envist fast vid att man inte kan dra igång ett medieprojekt idag utan att förhålla sig till – och utnyttja – den sociala webben.

Min vision är att göra en lokal journalistisk produkt som utsätter sig för den kraft som finns hos dom vi traditionellt kallar tittare/läsare/användare. Utsätter sig för – och formas av – smekningar,  slag, famntag och omruskning.

Men just nu är jag inne i en svacka. Jag tror på idén, men hur mogna är de sociala medierna, lokalt? Går jag ut och frågar på stan här i Linköping/Norrköping så är det ändå försvinnande få som har ett konto på Twitter. Många har ett på fejan, visserligen, men hur många av dom är intresserade av det lokala (dom säger ju upp tidningen på löpande band)?

Vi har ju sett hur till exempel tidningen Dagen har använt Facebook i kontakt med läsarna. Men det är ändå en rikstäckande tidning, nischad mot människor som ofta är oerhört engagerade i sånt som just Dagen tar upp.

Men lokalt? Går det att skapa ett engagemang kring lokal journalistik nu, idag, i just Linköping och Norrköping?

Jag jobbar som om att det går. Jag står envist upp för min vision när människor runt omkring mig säger att ”hördu, du har nog felbedömt situationen. Sända live på nätet? Hur många tror du bryr sig? Hur många tror du vill interagera? Du kommer att sitta där och lägga en massa energi på några ynka personer. Massorna når du inte.”

Och visst. Det här är en bransch som är besatt av volym, eftersom det är en viktig del av själva affären. Volym, trafik, räckvidd, upplaga. I det perspektivet kan man ju ifrågasätta om det är smart att satsa på sociala medier lokalt.

Nu ska vi ju inte bara satsa i sociala medier. Vi ska ju göra helt vanlig traditionell tv också. Men för att behålla fokus (eller snarare dubbelseendet) behöver jag landa i att ja, det är en bra idé att jobba med integration av sociala medier. Även om det fortfarande är lite omoget här och där.

Vad tycker du?

Anna Lindberg är programansvarig och programledare på NTM, som äger bland andra Norrköpings tidningar, Östgöta Correspondenten och Uppsala nya tidning. Hon har tidigare arbetat som webbchef och nöjesredaktör på Corren och programledare på SVT. Hon bloggar om NTM:s nya programsatsning och finns att följa på twitter.com/annalindberg.

30 thoughts on “När är det dags att satsa lokalt på sociala medier?”

  1. Att folk säger upp tidningen beror inte på att de är ointresserade av det lokala. Det beror på att de inte tycker den är värd pengarna. Jag tror snarare att många går och längtar efter alternativ. Så ni är helt rätt ute!

    Reply
  2. ”Men det är ändå en rikstäckande tidning, nischad mot människor som ofta är oerhört engagerade i sånt som just Dagen tar upp.” Om det är något som många är engagerade i så är det deras närområde, det lokala. Klart ni kan skapa något viktigt där för era tittare att samlas kring.

    Reply
  3. Om du har tid och resurserna föreslår jag att du gör en reverse brainstorm med 2 grupper a 4 personer.

    Samla först 8 personer, sen förklarar du hur mötet kommer att gå till, sen förklarar du problemet detta tar ca 5-8 minuter, ge plats för frågor, men gå inte in på detaljer bara så de förstår “the whole picture”

    Sedan delar du upp dem i 2 grupper där vardera grupp ska komma på alla negativa delar med ditt problem, ALLT ska skrivas upp, förslagsvis en whiteboard. ge dem ca 20 minuter till detta.
    Var noggrann när du berättar för dem i början att de ska BARA komma på det negativa, så de inte försöker lösa sina egna problem.

    Sedan byter du plats på grupperna och ber dem komma på lösningar på det negativa den andra gruppen kommit på. ge dem 10 minuter för det.

    Slutligen samlar du båda grupperna och går igenom vad de skrivit och ber dem välja ut de 2 bästa lösningarna på ditt problem. tar ca 15 minuter.

    Lita på att gruppen är intelligentare än individen, håll dig utanför deras diskussioner så mycket som möjligt så du inte influerar dem med dina “förutfattade meningar”.

    Ta kort på tavlan så du inte glömmer de andra idéerna, de kan bli användbara senare eller vid ett annat projekt.

    Voila, helt plötsligt har du 8 personers input på ditt problem på under en timme och påfallande ofta har du en lösning också.

    Reply
  4. Anna du vet att jag älskar dig men vad fanken är hönan och ägget här??

    Malcom Gladwell berättar en intressant story pastasås i ett föredrag på TED http://www.ted.com/talks/malcolm_gladwell_on_sp… hans poäng är att människor inte enkelt vet vad dom vill ha om man frågar dom naivt eller tittar på deras beteende ytligt.

    – Hej du mannen på gatan har du ett Twitterkonto och följer lokala nyheter där??
    – Öhhhh näe men jag skall äta oxjärpar senare i eftermiddag.

    Vad finns det för strukturer, kreativa sätt för oss att ta del av lokalnyheter och utnyttja Sociala medias potential nära? Hur har lokala media (på papper, ristat i sten eller med röksignaler) utnyttjat det? Här måste man göra hemläxan och sen tror jag man får bättre svar än att man skall äta oxjärpar.

    Jag jobbar med Industriföretag som gör den hemläxan hur de kan använda sociala media i sin affär, dom borde ligga ljusår efter er i den processen. Att marknaden är ju Startpunkten och en sjujäkla affärsmöjlighet!!

    Kör hårt!! Fortsätt gräva och fråga, man får bara svar på frågorna man ställer…

    Reply
  5. Podcast Helsingborg (http://www.podcasthelsingborg.se) är Sveriges första lokala podradiokanal och ett bra exempel på att det finns en marknad för den här typen av lokala initiativ. Visst, PcH har bara 200-300 lyssnare, men i en situation där man inte har haft ekonomiska muskler att marknadsföra sig visar det ändå på att “behovet” av lokala sociala medier finns. Man kan ju bara spekulera i vad som skulle ha hänt om PcH fått en saftig marknadsöfringsbudget att leka med…
    En podcast i dess bästa form är ju mycket mer community än vad en traditionell radiostation kan vara. Och närheten till värden/värdarna är så uppenbar i en podcast där lyssnarna får en väldigt nära koppling, genom att på ett smart sätt utnyttja twitter, Facebook, ning etc.
    Att sedan PcH drivs som ett privat initiativ och hobbyprojekt visar ju bara ännu mer på att utrymmet finns att skapa lokala medier. Så länge man är personlig när man satsar lokalt, så går det ihop.
    Ville bara dela med mig av detta bra exempel på att det faktiskt går!

    Reply
  6. Tack för pepp, jag tror ju också att vi är rätt ute. Jag tror också att det handlar om att visa lite stake, att ta folk på allvar och inte be om ursäkt för att den lokala journalistiken är just lokal.

    Reply
  7. Förmodligen har du rätt. Den lokala journalistiken kan ju inte vara helt passé. Men vi kanske också måste tänka om, att vårt existensberättigande framöver handlar om att vara ett samlande nav för diskussion och interaktivitet, snarare än att vi bara rapporterar. Och att det vi som journalister kan tillföra är faktakoll, granskning, sammanhang.

    Reply
  8. Johan det är ju tur att vi älskar varandra :) Visst har du rätt i att jag måste göra läxan att ta fram strukturer för att utnyttja de sociala medierna. Påfallande många medieföretag finns på Twitter och Facebook utan någon uppenbar kontinuitet, strategi eller vision.
    Å andra sidan är det ju just det jag ämnar att göra, att skaffa mig hands-on erfarenhet av integration mellan traditions-tv och den sociala webben.
    Just nu handlar det för mig om att förankra det här på företaget. Att skaffa mig ett kreativt utrymme för att försöka, även om det inte är alldeles uppenbart att vi bygger volym på det här sättet. Men jag vill bygga relevans i första hand, inte volym. Tyvärr går det på tvärs mot hur vi traditionellt sett brukar värdera projekt.

    Reply
  9. Tack för bra exempel! Ska kolla in det.
    Sen tänker jag såhär: vi har de traditionella marknadsföringskanalerna i vår hand med tidning, webb och tv. Det borde vara till vår fördel. Nätverksbyggandet sker naturligtvis parallellt, men det borde vara en faktor för att få vind i seglen.

    Reply
  10. Hm, vad får dig att tro att man inte är lika (eller mer) engagerad om det som händer ens stad? Jag tror inte det är så att Dagen får mer engagerade bara för att vi skriver om kyrkofrågor. Men svaret vet vi först när ni testat!

    Reply
  11. En annan viktig sak som ni kan tillföra är faktiskt skala. Jag tilltalas allt mer av tanken på mediehusen som en slags förstärkare av andras goda historier. Tänk till exempel på podcast Helsingborg som också är med och kommenterar här – varför ger inte HD dem volym utan att pcH ska behöva fundera på att ”köpa marknadsföring”. Det lokala mediehuset måste släppa tanken på att äga de sociala objekten, lika lite som internet i stort äger objektet. En ny roll i ekosystemet. Inte enbart, men också.

    Reply
  12. Twitterskola är en kanonidé av Joakim!! Varför inte låta prenumeranterna välja om de vill ha prenumeration med bläck och papper eller om de vill ha en med iPhone (eller läsplatta, eller bärbar dator, eller mössa med inbyggda högtalare som läser tidningen streamat). Inklusive en online kurs hur man använder Corren digitalt för den som känner för det.

    Är det inte genom relevans som man bygger volym? vänder man på resonemanget kommer man köra snett längs vägen.

    Du är på rätt kurs!! kör hårt!!

    Reply
  13. Generellt när det gäller sociala media och “nya” sätt att hantera arenor för dialog mellan användare, sändare, mottagare, aktörer osv, är att göra små steg och ofta. Det är en trial-and-error värld som ska ridas. Kör på. Helt rätt, tänk bort det journalistiska anspelet lite för det handlar (allt för ofta) om sändning. Kombinerat med TV så är det lätt att hamna alltför mycket i broadcasting. Dina funderingar ligger helt rätt. Rent nyhetsmässigt har det lokala stort värde för den enskilde. Vi vill veta om stordåd och intressanta skeenden och vi lyser upp extra när det rör områden eller personer som finns i den geografiska närheten.

    Reply
  14. Jag som är ENORMT engagerad i MÅNGA flöden i det LOKALA ser OERHÖRT stor betydelse för lokalmedia! Jag tror att det är två nivåer som kommer dominera vår heluppfattningsdiskurs. Lokalt. Och Globalt. Med Regionalt som trea. Nationen kan enbart Weber-drömmare ta sig tillbaka till. Och den kontinentala fungerar enbart i globala kontexten som något slags konteninentalsocklar med tröghet värren än Ismannen. Titta bara på konvon kring EDD – huga! Älvsjömässan fyllt av massa, well, ett annat spår. Tillbaka till två nivåer – lokalt – med Norrköping och Linköping på LIKA villkor i projektet, specifikt – och globalt! Tänk Eftersnack + Twestival Local remixat! Och då pratar vi om direkta närvarande upplevelser. Skarpa konversationer med ämnen som BETYDER något. Då sprider det sig naturligt, likt ringar på vattnet. Kajsa och Jenny på Kulturhuset, exempelvis. Gräsrotskulturarna här i Norrköping har haft en oerhört stark energi i det engagemang som den processen har åtföljt, som var en del av firandet igår när @Lasso_Sweden finansiering firades – det är räddat både till budget (klart i fredags) och nu lokal (fixat igår)! http://bit.ly/3DT4Hr – skall hela den berättelsen tas som en fallstudie i “lokala processer”, tro? Du vet ju var Twestival Local höll hus :) ;) – “a part of our history” :).

    Reply
  15. Ekosystemet = Sociala Webben. Och den har ett interface. Oss. Och ibland teknikburna tjänster drivna av social mjukvara. Kodad av – oss. Vi. Crowden. Tror ett jämförande av noter med Jockes HD-upplevelser (alltså, inte motorcykeln – spårar hans akronym med vetskap från kontext att det rör sig om Helsingborgs Dagblad ;) – annars brukar ju HD ha just det – volym #fridayfun). Och begreppet socialt objekt är ett centralt element i min artikel på Internetdagarna idag, där en av de viktigaste referenserna använder just det som @jocke går igång på allra mest just nu: Guardian API. En filtrering av Guardians databas av sociala objekt från deras eget front-end är länkat från min referens till “mobile banking i Kenya”. Då landar du direkt i en nyhetsmix som stödde min berättelse.

    Det är i denna mashup-värld – med många lokala flöden (kvittar om det är att betala en somoza i Nairobi med ett sms-liknande system eller ett Kulturhus i Norrköping – vad har Helsingborg för likartade lokala stories att relatera till?), som journalisten får en ny roll, med nytt berättigande. Efter faktakoll, dubbelcheck, kontext kan megafonen läggas på, svar ja. Och intäktsströmmarna får genereras i samma mönster som proffsbloggarna drar in intäkter. Vi drar ett streck där, så länge. Konversationen fortsätter! På en virtuell lokalitet som heter Mindpark :).

    Reply
  16. Både @mymlan och @jocke kör ju #twitterskola nu. Jag fick @mymlan att börja hashtagga idag. #NyMo är ett program, #twitterskola är ett fenomen. Keep it up! NI är megafonerna för just DET! Nu när gammelmedia börjar obsa detta mer!

    Reply
  17. Lokalt. Eller topic. Kan vara lika engagerande båda två. Utesluter inte. Det finns många dolda berättelser i det lokala som aldrig får plats. De får plats i det vida hav som heter sociala webben. Yes!

    Reply
  18. Definitivt. Finns fortfarande ett stort sug efter att veta vad som händer lokalt. I dagens samhälle är det lätt att få tag på “större” nyheter men lokala nyheter kräver mer kännedom av mer nischade kanaler.

    Det traditionella synsättet på marknadsföring: att skapa ett behov hos konsumenten, är det som är väldigt aktuellt här. En bransch mognar inte av sig själv, den utvecklas av nytänkande som skapar förändring. Testa tills du hittar rätt format.

    Lycka till med satsningen!

    Reply
  19. Jag önskar att du har rätt, men jag är tveksam. Jag vet (av egen erfarenhet) vad frågor om tro och kyrka betyder för dom som är engagerade – det handlar ju om hela världsuppfattningen, plus att många kristna lever sitt liv i och genom kyrkan. Det är en annan gemenskap än den lokala.
    Men detta förringar inte på något sätt det ni har lyckats med. Däremot säger jag att förutsättningarna är olika.
    Och precis som du säger – vi vet inte förrän vi har testat. Sedan kan vi utvärdera.

    Reply
  20. En gång i tiden var tidningen som tryckt media intressant eftersom det var en mötesplats för gemene man. Det är den inte idag.
    TT-pluggar och industriproducerade tv-tablåer utan personlig koppling gör den sååå färglös och ointressant.
    Jag tror på nätet och där är sociala funktioner otroligt viktigt. Men det måste bli ännu enklare! Registrera konto – redan där har du tappat de flesta.

    Reply
  21. Jag tror att det är en utmärkt idé att ha lokala nyheter i sociala medier! Intresset tror jag definitivt finns, dock kanske kunnandet i hur man använder dessa medier saknas i ganska stora grupper än. Men det är bara en tidsfråga innan den biten också faller på plats och jag tror inte heller att det handlar om någon speciellt avlägsen framtid.

    Att lokala nyheter har stor relevans för många tror jag är ganska självklart. Som exempel kan jag nämna Länstidningen i Södertälje som kan ha hundratals kommentarer till de mest kommenterade artiklarna på deras hemsida (lt.se). Kommentarsfunktioner är ju något som har funnits länge och som är väldigt enkla att använda, men folk är på väg att lära sig att använda mer avancerade sociala medier också.'

    Jag tror att ni är på rätt väg och håller tummarna för er. Lycka till!

    Reply

Leave a Reply to Joakim JardenbergCancel reply