“An awful lot of people are finding our work not by coming to our homepage or looking at our newspaper but through alerts and recommendations from their friends and colleagues. So we ought to learn how to reach those people effectively and serve them well. Jennifer will work closely with editors, reporters, bloggers and others to use social tools to find sources, track trends, and break news as well as to gather it,” it said. ”She will help us get comfortable with the techniques, share best practices and guide us on how to more effectively engage a larger share of the audience on sites like Twitter, Facebook, YouTube, Flickr, Digg, and beyond.” – New York Times (upphittat på Social Media Optimization)

Stoppa servrarna! Briljant initiativ enligt min mening. New York Times är inte ensamma om att satsa på webben bland dagspressen, många av våra egna dagstidningar är duktiga och visar framåtanda på nätet även om det naturligtvis alltid kan bli bättre. Men jag blir glad när man väljer att addera ordet social till arbetstiteln istället för att bara begränsa sig till webbredaktör eller ansvarig för nya/digitala medier. “Social” tillför en dimension och arbetsdefinition till begreppet nya medier. Vad gör då en social medieredaktör? Vi leker lite med tanken och använder fantasin. Kan New York Times arbetsannons sett ut så här kanske?

New York Times letar efter en sociala medieredaktör.

Nätet förändras i allt snabbare takt. New York Times vill vara en del av den utvecklingen och bli bättre på att utnyttja nätets sociala möjligheter i vår nyhetsförmedling på nätet. På bara några år har vi gått från statiska hemsidor till en webb baserad på dialog och sociala nätverk. Konversationen blir hela tiden viktigare och viktigare i takt med att interaktion och användarmedverkan växer.

Vi på New York Times söker dig som står med båda fötterna i internets möjligheter, förutsättningar  och trender. Du ska ha en förståelse för existerande sociala nätverk som till exempel Facebook, Twitter och YouTube, deras kringtjänster och applikationer  samtidigt som du ska ha insikt i framtiden och vad som kommer runt knuten. Det är viktigt att du trivs framför skärmen och tycker om att interagera med människor på webben för att på bästa sätt komma på nya och kreativa idéer till interaktion med våra läsare. Som social medieredaktör ska du:

– Föra ständig och kontinuerlig dialog med läsarna via passande och aktuella sociala nätverk (e.g Facebook, Twitter, YouTube). Bloggande och svara på kommentarer är en del av detta arbetet (WordPress).

– Bedriva researcharbete och leta information som kan leda till nya nyheter eller färska infallsvinklar. Du arbetar närma journalister och bloggare och det är viktigt att du överlag är ajour med omvärlden och bedriver ständig omvärldsbevakning (e.g Facebook, Twitter search, Twist, Google Bloggsearch, Google Alerts).

– Bedriva varumärkesbevakning genom att avlyssna de sociala kanalerna efter vad som sägs om New York Times, enskilda nyheter, våra journalister och våra konkurrenter.

– Hålla presentationer och utbildningar inom web 2.0 för våra journalister och medarbetare på kontinuerlig basis. Målet är att bredda kompetensen inom företaget och implementera ett web 2.0-tänk inom alla ansvarsområden på tidningen. Vi tror att receptet bakom att lyckas med en web 2.0 satsning till stora delar handlar om ett mentalt och filosofiskt skifte. Därför är det viktigt att du är pedagogisk och kan hjälpa till i arbetet med föra in 2.0 i organisationen.

– Föra dialog med våra annonsörer kring varför social marknadsföring är så viktig både nu och i framtiden. Det är en fördel om du är insatt i Target advertising/marketing och kan arbeta i nära relation med vår annons och säljavdelning för att på bästa sätt sy ihop säljargument för hur och varför målgruppsoptimerade annonser ska hjälpa oss att tjäna pengar på nätet i framtiden.

Jag vet inte hur ni känner men detta låter definitivt som ett jobb jag skulle vilja ha! Kanske för mycket för en person men ni förstår tanken :) Läs lite mer om ämnet på vad är en nätjournalist?