Nokia trendAnvändargenererat och delat innehåll kommer att stå för en fjärdedel av underhållningen inom fem år, enligt Nokias rapport “A Glimpse of the Next Episode”. Undersökningen har Nokia genomfört tillsammans med The Future Laboratory. 9000 vana mobilanvändare i åldern 16-35 har intervjuats för att ta reda på hur de använder digitala medier idag.

“From our research we predict that up to a quarter of the entertainment being consumed in five years will be what we call ‘circular. The content keeps circulating between friends, who may or may not be geographically close, and becomes part of the group’s entertainment.” – Mark Selby, vice president Nokia

Google Enquiro Eye TrackingGoogle har tillsammans med Enquiro genomfört en ögonrörelsestudie, “The Brand Lift of Search”, för att se hur placering i sökresultat och sponsrade länkar påverkar konsumenternas uppfattning om varumärket.

I studien använder de Honda som testvarumärke. Det som man försöker studera är hur samhörigheten med varumärket, erinran och köpintention påverkas. En presentation av resultaten finnas att ladda ner från Enquiro (kräver registrering).

trendwatching.com_brief

Trendwatching.com har sammanställt en rapport med de viktigaste konsumenttrenderna inför 2008. Jag har listat trenderna nedan, men hela listan kan laddas ner från trendwatching.com som pdf.

1. Status Spheres – Inte bara lyxprylar för att visa sin status. Nya vägar som t ex att samla nya upplevelser, tillhöra communities online, bli sedd som miljövän och välgörare.

2. Premiumization – Med mer pengar kommer konsumenter att söka nya produkter. I nästa alla branscher och sektorer kommer det att finnas premium-märken.

3. Snack Culture – Produkter, tjänster och upplevelser blir mer tillfälliga och kortvariga.

4. Online Oxygen – Krävande användare som behöver access till nätet. Lika viktigt som syre.

5. Eco-Iconic – Från Eco-Ugly via Eco-Chic till EcoIconic. Det vill säga miljövänliga produkter som ser minst lika bra och coola ut som andra produkter.

6. Brand Butlers – Service på ett smart, äkta, praktiskt och exklusivt sätt.

7. MIY | Make It Yourself – Användargenererat material som foto, bloggar, musik och filmer. Växer även till att omfatta fysiska produkter. Först MIY (Make It Yourself) och sedan SIY (Sell It Yourself) .

8. Crowd Mining – Open Source tanken – co-creating, co-funding, co-buying, co-designing, co-managing *anything* with ‘crowds’.