undersökning

Tidningssajter i USA blir allt mer öppna

The Bivings Report har återigen genomfört sin årliga undersökning av vilka features som sajterna hos de 100 största tidningarna i USA erbjuder. Trenden är tydlig: tidningssajterna öppnas upp allt mer. Allt färre tidningar kräver registrering för att komma åt allt innehåll. Och läsarna ges mer utrymme, bland annat genom “social bookmarking”, kommentarer och användargenererat material. … Read more

Tonåringars mobilvanor

CTIA – the Wireless Association och Harris Interactive har släppt en spännande rapport om tonåringars mobiltelefonanvändning i USA. Bland annat tittar man i undersökningen på användning av SMS och siffrorna visar att kidsen spenderar ungefär lika mycket tid på text som tal i mobilen under en månad. Inte konstigt att 42 procent säger att de … Read more

Hälften av alla bloggare är 35+

Technorati är mitt uppe i releasen av sin stora undersökning “State of the Blogosphere 2008“. Under fem dagar släpper de nu rapporten. Hittills har de hunnit presentera två delrapporter. Men fortsättning följer… Första delen av rapporten “Who are the Bloggers?” tittar på demografin i bloggosfären, som kön, ålder och sysselsättning. När det gäller åldern visar … Read more

Hälften använder sök en vanlig dag

Nästan hälften (49 procent) av internetanvändarna i USA använder sök en genomsnittlig dag, enligt en ny undersökning från Pew Internet & American Life Project. Andelen som använder sök har ökat stadigt sedan första undersökningen 2002, då knappt en tredjedel använde sök en genomsnittlig dag. Andelen som använder sök en genomsnittlig dag har ökat med 69 … Read more

Äldre anser att webben främst riktar sig till yngre

En majoritet av internetanvändarna som är 45 år eller äldre anser att innehåll på webben främst riktar sig till en yngre publik. Det visar en undersökning från Burst Media bland 13000 internetanvändare i USA. Totalt är det ungefär hälften av respondenterna som anser att webbinnehållet fokuserar på deras egen ålder. Men skillnaderna är mycket stora … Read more

Internet är den främsta källan för nyheter

Internet är den främsta källan för nyheter och information för hälften (48 procent) av amerikanarna, enligt en ny undersökning från Zogby International. Det är en ökning från 40 procent förra året. 29 procent säger att TV är den viktigaste informationskanalen. Radio och tidningar hamnar på ungefär samma nivå; runt 10 procent. Bland 18-29-åringarna är det … Read more

Online shopping: bekvämt men lite läskigt

PEW Internet har undersökt hur internetanvändare i USA ställer sig till online shopping. Två tredjedelar (66 procent) av användarna säger att de har handlat någon produkt online. Det ska jämföras med 22 procent 2000. Bekvämlighet och tidsbesparing är en av de viktigaste argumenten för att handla online. 78 procent av internetanvändarna håller med i påståendet … Read more

Stor förändring på hur vi söker information

I den brittiska motsvarigheten till Svenskarna och Internet har Oxford Internet Institute (University of Oxford), i undersökningen The Internet in Britain, sett en dramatisk förändring på hur informationssökningen går till. I den förra undersökningen, som genomfördes 2005, var användningen av både sökmotorer och direkta sidor (t ex bokmärken) vanligast. 2007 ser det annorlunda ut. Allt … Read more

Endast 40 procent säger att de ändrat sin mobilanvändning under de senaste fem åren

Drygt hälften (57 procent) av mobilanvändarna i Storbritannien använder sin mobil till samma saker idag som för 5 år sedan. Detta trots att 74 procent tycker att utbudet som erbjuds har utökats. Det visar en undersökning från AppTrigger som genomfördes i januari 2008. Bland de som säger att de förändrat användningen är det vanligaste att … Read more

Utomhusreklam har fått en ansiktslyftning

Web Tv växer på Internet. 43% av den amerikanska online populationen har sett sina favoritprogram online. 12 månader tidigare låg samma trend på 25%. Det som började med UGV på YouTube och andra streamade siter har idag tagit sina första steg mot att bli en norm snarare än ett undantag. I takt med att nya … Read more

E-handeln växer kraftigt och allt fler online-shoppare ändrar märkespreferenser efter research på nätet

Hela 80 procent av de europeiska internetanvändarna har handlat någon vara eller tjänst online, enligt en ny undersökning från EIAA Mediascope 2007. Det är en fördubbling från 2004. Tillsammans gjorde dessa konsumenter 1,3 miljarder inköp under en sexmånadersperiod och i genomsnitt spenderade de 747 euro online. Ett antal områden har ökat kraftigt sedan 2006. Bland … Read more

In-stream-reklam både bra och dåligt…

Vi har tidigare konstaterat att online-video är populärt. Och Burst Medias senaste undersökning visar än en gång hur stort online-video är. Sju av tio (72 procent) av respondenterna tittar på video online. Män i något större omfattning än kvinnor, 77 procent mot 68 procent. Och det är inte bara de yngre som tittar. En majoritet … Read more

Färre litar på sökmotorernas resultat, men fortsatt hög tilltro till mediebolagens sajter

Center for the Digital Future på USC (University of Southern California) Annenberg School har publicerat resultaten av det sjunde årets undersökning i projektet “Surveying the Digital Future”. Det är en stor och bred undersökning som bland annat tittar på tillgång till bredband, användning av det trådlösa internet, media online, användargenererat material och sociala nätverk i … Read more

Top Ten

Nielsen har släppt en undersökning om Amerikanska mediatrender 2007. Undersökningen presenteras som tio i topp listor och behandlar ämnen som: television, Internet, reklam, mobil, konsument trender, tv-spel, filmer. DVD, musik och böcker. Jag presenterar bara de mest relevanta listorna här men gå in på amerikanska medietrender 2007 för det samlade materialet. Detta är inte riktigt … Read more

Annonsörer tror på ökning av webb & mobil

MediaPost skriver om den senaste undersökning från Advertiser Perceptions som gjorts bland annonsörer och mediebyråer i USA under oktober och november. I undersökningen ställs frågan om hur man tror att man kommer att förändra sin annonsering i olika medier under det närmaste halvåret. Mest optimistiska är annonsörerna om online-medier. 76 procent förutspår en ökning inom … Read more

Allt fler äldre besöker online-videosajter, men fortfarande sporadiskt.

Nästan hälften (48 procent) av internetanvändarna i USA säger att de någon gång besökt en online-videosajt, som YouTube. Det är en ökning med 45 procent under förra året år. Ökningen på daglig basis är ännu större och har nästan fördubblats under samma tidsperiod. Det visar en rapport från Pew Internet & American Life Project. Fortfarande … Read more

Kidsens bloggande ökar. Liksom deras användande av sociala nätverk. Och de skapar allt mer innehåll själva.

Hur använder kidsen internet? Den senaste rapporten Teens and Social Media från Pew/Internet ger en hel del ledtrådar om hur tonåringar i USA använder internet. Rapporten fokuserar framförallt på användargenererat innehåll och användning av sociala nätverk. Användargenererat material fortsätter att växa bland tonåringarna. Nästan två tredjedelar, 64 procent, av tonåringarna (12-17 år) online skapar någon … Read more

Nyhetsklipp populära bland de som tittar på webb-tv

En undersökning av Advertising.com, Online Video Study, rapporterar att majoriteten av amerikanarna, 62 procent, tittar på online video. Nyhetsklipp är populärast, med 62 procent av de som tittar på webb-tv. Sedan följer filmtrailers och musikvideos. Skillnaden mellan de yngre och äldre är stora avseende vilken typ av material man prioriterar. 18-34-åringar föredrar underhållning. Musikvideo, tv-shower … Read more

Nokia förutspår mer användargenerat innehåll, Google mäter ögonen och Trendwatching.com har hittat 8 viktiga trender inför 2008

Användargenererat och delat innehåll kommer att stå för en fjärdedel av underhållningen inom fem år, enligt Nokias rapport “A Glimpse of the Next Episode”. Undersökningen har Nokia genomfört tillsammans med The Future Laboratory. 9000 vana mobilanvändare i åldern 16-35 har intervjuats för att ta reda på hur de använder digitala medier idag. “From our research … Read more

Hur ser sajterna ut för de 100 största tidningarna i USA?

The Bivings Report har genomfört en undersökning av sajterna hos de 100 största tidningarna i USA. De tittade framförallt på vilka features som sajterna har och jämförde också vad som hänt sedan förra året. RSS-användandet ökade med 21 procentenheter och nästan alla har det idag. Ingen tidning har börjat med annonser i RSS-flödena. 92 procent … Read more

En vecka i februari … 2001

Hinner med alldeles för lite just nu, men det klarnar snart och då kommer jag att ha massor att blogga om. Men det här kunde jag vara inte vänta med. På jakt efter något helt annat ramlade jag över en lista som Erika sammanställde när vi jobbade med Guru. På slutet, så att säga ;) … Read more

Så enkelt som 1-2-3 : del 2 – teknik och juridik löser inte problemet

I diskussionerna efter min postning om upphosvrättens död fanns två huvudspår hos de som menade att den går att försvara. Man lutade sig mot kopieringsskydd och advokater. I beg to differ. 1. Ett kopieringsskydd på konsumentnivå kommer aldrig att fungeraLåt historien lära oss hur svårt det är med krypto och att dölja hemligheter med teknik. … Read more

Helt kort – Frankrike är ett märkligt land

Jag har sagt det förr, då oftast i anslutning till deras anala förhållande till Google, men det förtjänar att sägas igen. Vi ska vara glada att Napoleon fick smisk till slut. Idag har det varit final i deras presidentval, och då visar man tydligare än någonsin vilken isolerad liten ö man allt för ofta utgör. … Read more