Om att äga sitt varumärke – eller fansens hjärta

Noterar en tweet från @PaulaMarttila om fans och varumärke

Länken pekar till en kortpost från @mymlan

Är du också ett fan av Solsidan på Facebook?

Sidan har över 200 000 fans, eller närmare 210 000 fans mer än den sida som skapats av seriens upphovsmän…

Vem som skapade den första? En tolvårig kille som heter Johannes.

Apropå att ingen längre äger sitt varumärke…

via solsidan på facebook « mymlan. the real

Och då tänker jag … Men posten säger ju precis tvärtom. Det är inte viktigt att du äger ditt varumärke – om du har rätt fans.

Det gäller att utkämpa de strider man kan vinna. Slåss inte i en förtvivlad och förlorad kamp för kontrollen över ditt varumärke, utan lägg krutet på att vinna dina fans hjärta istället.

Och nu har jag insett att inte bara Mymlan och jag är överens, utan att jag förmodligen missförstod Paula också. Sorry. Move on ;)

8 thoughts on “Om att äga sitt varumärke – eller fansens hjärta”

  1. Mindark gjorde samma insikt för något år sedan vad gäller deras spel Project Entropia och numera är deras supportforum samt in-game gamemasters utlagda på extern partner! Så fokuserar de på att göra ett bra spel!

    Reply
  2. Härligt case (I Like). Konstaterade detta redan 2005 men ingen lyssnade. Idag är vi fler som vet att det är bättre att vara älskad än att skrika hur mycket du älskar dig själv :)

    Reply
  3. Bloggade på lite samma tema idag, om att de bästa politiska kampanjerna på Facebook sällan skapas av de som borde skapa dem… utan av något random fan någonstans i landet.

    Reply

Leave a Reply to Karl-PetterCancel reply