Öppen statistik – så här har det gått för mindpark i oktober

Det är väl ingen som missat att vi tycker att jardenberg.se är en viktig kanal. Vi vill gärna se trafiken växa, så att vi får in mer intryck och bra idéer. Så här ser det ut under oktober.

Först – siffror från underbara Google Analytics

analytics-visit

Den här bilden visar tydligt ett par saker.

  • Vi satte fart med bloggandet först i mitten på oktober.
  • Twingly-effekten är tydlig (vi lanserade twingly på flera mindpark-sajter, ungefär samtidigt som vi satte fart på bloggen).
  • Rubbet-lanseringen gjorde intryck.
  • Webbsurfandet till jardenberg.se ligger i princip nere på helgerna. Vad syslar folk med?
  • Vi har en ökande, men väldigt ojämn webbtrafik – jmf längre ner med rss-läsandet som ökar snyggare och jämnare.
  • Vi ser tydligt i den detaljerade rapporten att vi får relativt lite trafik från Google (6-7%). Det kommer vi att försöka ändra på i ett projekt som rullar inför öppen ridå, med start om ca en vecka.

Totalt har vi haft 1.721 unika besökare under oktober (varav mer än hälften valt att återkomma minst en gång till) och med tanke på den sena starten tycker jag det är helt ok. För den som vill gräva mer i våra data har jag lagt upp en pdf här på scribd. Vill du gräva ännu djupare kan du få en inloggning till Google Analytics, men då vill jag att du delar med dig av dina findings.

Sedan – siffror från Feedburner
Ännu roligare är att se den stadiga ökningen av läsare som prenumererar på vår rss-feed. Via feedburner kan vi få fram den här trevliga bilden

feedburner-over-time

Över hundra-strecket. Redan. Tjoho, det känns stort. Här är det alltså besökare som funnit oss så intressanta att de valt att prenumerar på våra postningar. Nice. Man kan också se det så här:

feedburner-details

och kan då konstatera att vi var lite sent på det med att kicka igång den fulla statistiken. Synd, men det blir ju desto roligare i november-rapporten då. Vill du ha in våra postningar på din sajt så hör av dig, vi kan tillhandahålla både banners med senaste nytt och en ren newsticker – allt tack vare utmärkta tjänster hos feedburner.

Till sist, lite udda sätt att hålla koll på oss också.
Knuff-johan har fixat en bra graf till oss, helt automagiskt:

knuff-mindpark

Grafen bygger på knuff-data och är belyser hur knuff sett på mindpark under de senaste 42 dagarna.
Stämmer ganska bra med analytics bild – vilket alltså borde tyda på att bloggarna är viktiga för oss. Duh..

Skriver du om oss så får du gärna haka på den här taggen så att vi får ännu bättre stats. Lovar att återrapportera. Men det hade ni säkert redan räknat ut ;)

Och så undrar jag – finns det fler bra verktyg vi bör använda oss av för att hålla koll på läget? Och vad ska vi göra för att få just DIG att länka lite mer till oss?

14 thoughts on “Öppen statistik – så här har det gått för mindpark i oktober”

  1. Kul att se att ni kör med öppna kort med statistiken! Försöker själv på min egen blogg vara så öppen som möjligt kring sådant, vore roligt om ännu fler följde efter!

    Reply
  2. Kul att se att ni kör med öppna kort med statistiken! Försöker själv på min egen blogg vara så öppen som möjligt kring sådant, vore roligt om ännu fler följde efter!

    Reply
  3. Är det bara jag som irriterar mig på hur Knuff-graferna visar data som inte finns? För att få jämna kurvor så tar man fram en kurva med lagom lågt gradtal. Dippen den 11 oktober, finns den verkligen? Och toppen den 6 oktober?

    Att dra raka streck mellan mätpunkterna är förstås också att ljuga men det är ett vedertaget sätt att presentera sådan data på. Som det är nu luras man att tro att värdena är extremare än de antagligen är.

    Reply
  4. Är det bara jag som irriterar mig på hur Knuff-graferna visar data som inte finns? För att få jämna kurvor så tar man fram en kurva med lagom lågt gradtal. Dippen den 11 oktober, finns den verkligen? Och toppen den 6 oktober?

    Att dra raka streck mellan mätpunkterna är förstås också att ljuga men det är ett vedertaget sätt att presentera sådan data på. Som det är nu luras man att tro att värdena är extremare än de antagligen är.

    Reply
  5. Det får vi nog h hur länge som helst. Tänk på värdet för google – de får ju hur mycket data som helst “gratis”. Jag gillar dealen ;)

    Reply

Leave a Reply