Oscarsgalan 2.0 och 1 av 5 i betyg till Nils Petter Sundgren.

Jag är ett sånt där riktigt filmfreak så det är väl inte så konstigt att jag ställer årets oscarsgala i relation till nya och sociala medier i dagens postning. Oscarsgalan har definitivt gått och blivit digital social så 2.0 ändelsen på slutet är väl förtjänad. Grattis Oscar!

Här kommer lite exempel på hur Oscarsgalan 2009 har levts och andats på Internet:

Twitter: Börja dina Twittrar med #oscars så dyker dina kommentarer upp på hashtags.org.

Celebuzz: Kändissajten hade en tävling inatt där den bästa privatbloggaren fick sin oscarsblogg publicerad på hemsidan.

Betty Confidential: Här hittar du liveintervjuer och backstagefoto från galan. Dessutom kunde du ställa frågor till kändisarna online.

Livebloggar: Så klart finns det ett antal livebloggar som rapporterar från Oscarsgalan. Cracked, Cinematical och Anderson Cooper 360 är exempel.

Live Online Video: YouTube Oscar Channel, Live Stream Online och Yahoo är exempel på tjänster som streamade galan live.

Svenska bloggar: Via bloggsök.se hittar ni vad ett helt gäng svenska bloggar tyckte och tänkte om Oscarsgalan.

Jag har velat skriva om sociala medier i relation till film ett tag nu men medvetet väntat till efter oscarsgalan. Anledningen är Nils Petter Sundgrens uttalande mot filmbloggar i sin kolumn på Allt om film.se för någon vecka sedan. Bloggywood är en av de privata filmbloggarna som ratas. Nils Petter Sundgren menar sammanfattat att det generellt inte finns någon som helst substans inom sveriges filmbloggar och säger bland annat så här om den filmintresserade bloggaren:

“I många fall kan betydande intellektuellt underskott konstateras.”

Han citerar även Dirty Harry:

“Opinions are like assholes. Everyone has one.”

Min kära Nils Petter, det är ju just det som är hela grejen. För en gångs skull tillåts alla att ha en åsikt. Det är inte innehållet som räknas utan det verktyg som faktiskt tillåter gemene man att utrycka sina egna värderingar, åsikter och tankar. Opinions are like assholes. Everyone is allowed to have one. Eftersom du verkar så glad för att jämföra bloggar med 2:an så kan vi väl säga så här: Bloggar är precis lika personliga som en toalett, är det någonstans det får lov att lukta skit så är det väl där? Du fokuserar för mycket på vad som faktiskt skrivs istället för möjligheten att säga det. Content isn´t king but conversation is.

Det finns inte mycket som går att hårddra som rätt eller fel längre, speciellt inte ett filmintresse som bara är baserat på tycke och smak ändå. Hur många gånger har inte du och Hans Wiklund haft vitt skilda åsikter i Filmkrönikan, båda två “proffessionella filmkritiker.” Bloggarna tillåter helt enkelt alla ha olika åsikter i ett landskap som är grått snarare än svart eller vitt.

Dessutom är det otroligt viktigt att poängtera att bloggarna faktiskt skriver gratis med ett genuint intresse som bas. Det privata bloggandet är en okommersialiserad dialog där människor delar med sig och bidrar med olika värderingar och inkörsporter till ämnen vars sanningar tidigare bestämdes av en “proffessionell elit”. Jag säger absolut inte att det inte finns något värde  hos utbildade filmvetare eller journalister, bara att bloggosfären och att den sociala revolutionen på internet är ett hälsosamt och nyttigt komplement till diskussionen. Nä, Nils Petter, 1 av 5 är mitt betyg.

6 thoughts on “Oscarsgalan 2.0 och 1 av 5 i betyg till Nils Petter Sundgren.”

  1. Ett litet tillägg till posten bara. På nedanstående länk berättas det hur du kunde titta på oscarsgalan och kommentera live direkt med dina facebook vänner. Allt via facebook connect.

    http://mashable.com/2009/02/21/facebook-oscars/

    En analys av oscarsgalan i relation till social media säger mig egentligen att folk samlas kring händelser och events, inte företag. personer pratar om händelser på facebook, grattis hit, grattis dit, kul i helgen, hur går det med nya hunden etc..? Man kanske som företagare ska skapa ett event för att så mycket så möjligt bygga ut sin profil på nätet. Vem säger att inte SPI – Svenska pensionärers intresseparti kan finnas på facebook till exempel? Starta en användare eller grupp som förmedlar pensionssparråd och andra visdomsord till ungdomar på facebook, skulle inte det kunna locka nya väljare eller i alla fall intressenter? Om inte kanalen passar företaget eller organisationen demografiskt, så får man hitta en psykografisk samlingspunkt som lockar till dialog. Flyktig tanke bara :)

    Reply
  2. Ett litet tillägg till posten bara. På nedanstående länk berättas det hur du kunde titta på oscarsgalan och kommentera live direkt med dina facebook vänner. Allt via facebook connect.

    http://mashable.com/2009/02/21/facebook-oscars/

    En analys av oscarsgalan i relation till social media säger mig egentligen att folk samlas kring händelser och events, inte företag. personer pratar om händelser på facebook, grattis hit, grattis dit, kul i helgen, hur går det med nya hunden etc..? Man kanske som företagare ska skapa ett event för att så mycket så möjligt bygga ut sin profil på nätet. Vem säger att inte SPI – Svenska pensionärers intresseparti kan finnas på facebook till exempel? Starta en användare eller grupp som förmedlar pensionssparråd och andra visdomsord till ungdomar på facebook, skulle inte det kunna locka nya väljare eller i alla fall intressenter? Om inte kanalen passar företaget eller organisationen demografiskt, så får man hitta en psykografisk samlingspunkt som lockar till dialog. Flyktig tanke bara :)

    Reply

Leave a Reply to Fredrik StenbeckCancel reply