Rubbt goes iPhone!

Vi brukar berätta om det mesta som vi gör, men en sak som vi har jobbat med de senaste 11 dagarna har vi varit riktigt tysta om. Det började med att Joakim kläckte idén en sen söndagskväll och slutar med att vi i dag kan presentera en version av Rubbt speciellt gjord för iPhonen. Surfar ni in till rubbt.se med er iPhone eller iPod touch möts ni av en anpassad Rubbt-version från och med i dag.

Vi har haft samma ledord i designen av iPhone-versionen som när vi gjorde om Rubbt till dess nuvarande form. Det ska vara enkelt och roligt att surfa till Rubbt med sin telefon och iPhonens möjlighet att vrida sajten gör så att annonsen syns bättre.

Istället för taggmolnet har vi tagit dess ord och gjort dem till kategorier som man kan klicka sig in på för att hitta det som man är intresserad av. Det är också möjligt att leta efter en enskild grej i sökrutan och därefter navigera mellan annonserna.

I annonslistningen visar vi priset och en bild på grejen som är till salu, och klickar man sig sedan vidare in i enskilda annonser är det möjligt att ringa upp annonsören genom att klicka på personens telefonnummer.

Allt detta gör vi i den första versionen av Rubbt för iPhone. Så småningom ska vi självklart göra det möjligt att lägga in annonser på Rubbt via iPhonen.

Ett stort gäng har testat sig fram och bidragit med kunskap, arbetstimmar, stor entusiasm och glädje i det här projektet. Johan Thorvaldsson och Johan SölveMontania i Halmstad är till största del ansvariga för att vi i dag har en iPhone-version av Rubbt. De är våra stjärnor, och utan deras hjälp hade det inte gått.
Tack!

12 thoughts on “Rubbt goes iPhone!”

  1. Bra initiativ, men jag skulle vilja se den på adressen m.rubbt.se också, 1050 såldes vid säljstarten och Telia blir glada om de säljer 25.000 under året. I ert upptagningsområde kanske ni inledningsvis kan få några 100 iphone användare vilket kan stiga till några 1000 mot slutet av året. Men med en mobil, inte enbart iphone version är upptagningsområdet mycket större, utslaget över den mycket höga penetrering vi har av mobiltelefoner i Sverige skulle nyttan av rubbt bli större än den blir med bara Iphone. Ifall det inte är att sälja Iphone som är ert syfte?

    Reply
  2. Bra initiativ, men jag skulle vilja se den på adressen m.rubbt.se också, 1050 såldes vid säljstarten och Telia blir glada om de säljer 25.000 under året. I ert upptagningsområde kanske ni inledningsvis kan få några 100 iphone användare vilket kan stiga till några 1000 mot slutet av året. Men med en mobil, inte enbart iphone version är upptagningsområdet mycket större, utslaget över den mycket höga penetrering vi har av mobiltelefoner i Sverige skulle nyttan av rubbt bli större än den blir med bara Iphone. Ifall det inte är att sälja Iphone som är ert syfte?

    Reply
  3. @Joakim jo jag förstod det ;) Jag drivs själv av visionen om ett Internet där valet av vertyg för att visualisera Internet är mindre viktigt, oavsett om konsumenten befinner sig på en mediaspelare, spelkonsoll, mobiltelefon eller dator. Där konsumtionen av innehållet sker friktionsfritt men anpassas till varje mottagares verktyg. I en optimal situation hade alla gjort som ni med en adress och redirect eftersom det är mest användarvänligt! Vad som däremot skrämmer mig är en utveckling där motsatt effekt sker dvs att innehåll anpassas för separata men färre mottagare. Misspuppfatta mig inte ni gör åtminstånde något rätt till skillnad från tex icabanken som har sin iphone tjänst på iphone.icabanken.se ett förfarande som under dagen uppstått hos många andra, precis när mottagarna lärt sig att mobila tjänster på nätet ligger på m.adress eller mobil.adress. Sammafattningsvis hoppas jag ändå få se en vacker mobilversion av rubbt även om de mobila webbläsarna hos övriga tillverkare än så länge lämnar mycket att önska.

    Reply
  4. @Joakim jo jag förstod det ;) Jag drivs själv av visionen om ett Internet där valet av vertyg för att visualisera Internet är mindre viktigt, oavsett om konsumenten befinner sig på en mediaspelare, spelkonsoll, mobiltelefon eller dator. Där konsumtionen av innehållet sker friktionsfritt men anpassas till varje mottagares verktyg. I en optimal situation hade alla gjort som ni med en adress och redirect eftersom det är mest användarvänligt! Vad som däremot skrämmer mig är en utveckling där motsatt effekt sker dvs att innehåll anpassas för separata men färre mottagare. Misspuppfatta mig inte ni gör åtminstånde något rätt till skillnad från tex icabanken som har sin iphone tjänst på iphone.icabanken.se ett förfarande som under dagen uppstått hos många andra, precis när mottagarna lärt sig att mobila tjänster på nätet ligger på m.adress eller mobil.adress. Sammafattningsvis hoppas jag ändå få se en vacker mobilversion av rubbt även om de mobila webbläsarna hos övriga tillverkare än så länge lämnar mycket att önska.

    Reply

Leave a Reply to Jonas OdencrantsCancel reply