Veckans brief gjorde en intervju med anledning av våra framgångar för ”Helsingborg flyttar in”, #hbgflyttarin, i Almedalen 2014. Jag har fått tillstånd från Dagens Opinion att återpublicera den här, förhoppningsvis till nytta och nöje för fler. Intervjun gjordes av Oscar Örum och publicerades första gången den 14 augusti 2014 i ett nyhetsbrev.

Medan TV4s mest populära webbsändning från Almedalen inte ens lockade 500 tittare fick Helsingborgs stads dito närmare 85 gånger fler, drygt 64 000.
– Jag vill betona att faktiska tal inte alltid är det mest intressanta. Kan du du producera materialet till en rimlig kostnad och nå tittare som du aldrig nått annars kan det ändå vara bra ROI (return on investment), säger Joakim Jardenberg.

Han är till vardags så kallad internetchef för Helsingborgs stad, ett uppdrag han har till och med 2015. Under Almedalsveckan projekt- och programledde han Helsingborg flyttar in, en daglig intervjuserie som sändes som live-strömmade webbepisoder vars existens kungjordes via sociala medier. Avsnitten kretsade kring kopplingen mellan Helsingborg och internet och Joakim Jardenberg skötte själv de tolv intervjuerna.

Bland intervjuobjekten kan nämnas infrastrukturminister Anna-Karin Hatt (c), Hyper Islands vd Johanna Frelin och SVTs avgående vd Eva Hamilton. Målgruppen var politiker, tjänstemän, företagarna, civilsamhället organisationer och vanliga medborgare.
– Syftet med Helsingborg flyttar in, som hade hashtaggen #hbgflyttarin, var mycket större än att “nå ut”. Vi ska jobba med det här materialet hela hösten, och då blir det ännu bättre ROI.

Men det var avsnittet med entreprenören och bloggprofilen Isabella “Blondinbella” Löwengrip som verkligen fick spridning.
– Alla våra övriga avsnitt hade mellan 300-700 tittare, även om fler tillkommer efterhand. Det som får Isabella att sticka ut är att hon spred inslaget i sin community. Med någonstans mellan 500 000 till en miljon trogna läsare på hennes blogg är det givet att det drar iväg när hon länkar och berättar om intervjun.
Därmed bör receptet för att få spridning lyda ungefär så här:

  • Gör ett bra samtal som den du pratar med vill sprida.
  • Bjud in gäster som redan har en egen publik.

– Men, och det är viktigt, jag är precis lika glad för att vi hade 350 tittare på inslaget med den relativt okända Cecilia Christersson, prorektor på Malmö Högskola, eller att över 400 hängde med oss när vi flyttade in hos Region Västerbotten. Det är inte siffrorna som räknas, utan man måste se utfallet i ett mycket bredare perspektiv. I alla fall är det något vi kan unna oss. För TV4 är det så klart svårare att hitta andra bonuseffekter. För dem är tittarsiffrorna nära nog allt, och jag tror det är förklaring till att det produceras så mycket skräp.

Att ni blev 85 gånger större än TV4 mest sedda klipp, hur ser du på det?
– Om TV4 gjort en halvtimmes intervju med Isabella och lagt ut på ett tillgängligt sätt hade de haft lika många tittare som vi. Det är ingen magisk formel. Däremot måste de nog tydligare inse att på nätet står varje publicering för sig själv, de har inte längre något självklart gratis i att vara TV4 eller SVT. De måste göra jobbet, och fundera på vilka unika egenskaper som ”webb-tv” har, på gott och ont.

Hur ser du på utbudet av webb-tvprogram som produceras av organisationer, kommuner och företag? Många gånger får ett avsnitt bara ett fåtal visningar. Var går gränsen för att det ska vara värt att satsa på en sådan kanal?
– Jag brukar referera till sändningarna från kommunfullmäktige. De har nästan inga tittare alls än, men är ändå oerhört värdefulla. Om prislappen är tillräckligt låg räcker det med att vi får en enda person, som annars hade stått utanför, att känns sig delaktig i det demokratiska samtalet för att det ska vara värt det.
– Men igen, det handlar också om så mycket mer. Vi hade till exempel ett gäng hemma i Helsingborg som bänkade sig med fika runt ett bord i Rådhuset och följde alla våra sändningar. Sedan hade de ett samtal om vad som sades, och vilka lärdomar som gick att dra. Och i höst kommer vi att samlas och workshoppa, tvärs över alla stadens förvaltningar, runt varje gäst vi hade och de erfarenheter vi dragit. Om vi inte gjorde webb-tv av det, hur skulle vi som stad få till så djupa samtal med så spännande personer?

Joakim Jardenberg tips för hur man lyckas med webb-tv

  • Att våga. Våga göra, och våga nörda loss med udda och sjukt billig teknik. Att knuffa kuvertet.
  • Att inte försöka göra fin-tv, utan att göra något annat än en sämre kopia av SVT/TV4. Spräng formaten.
  • Att se förbi tittarsiffror och ha andra, tydliga, målsättningar med varför du gör det.
  • Att jobba med ett tekniskt team som är lika dedikerade som du. Utan FKDV (ett digitalt produktionsbolag) hade Helsingborg flyttar in varit helt omöjligt.
  • Använd internet på ett smart sätt, se till att folk kan hitta dig och att din ”webb-tv” har en bra hemmahamn.
  • Glöm inte utvärdera och direkt dra lärdomar inför nästa gång.

Den sistnämnda punkten löste Joakim Jardenberg genom att lägga upp en transparent utvärdering av Helsingborg flyttar in på kommunens hemsida.

Not: Veckans brief gjorde också en sammanställning av hur det gick för de mer etablerade aktörernas webbtv-satsning i Almedalen.

Uppdatering; David Hall från TV4 rättar upp siffrorna;
”Det inslag från Almedalen som hade störst antal strömstarter på TV4:s plattformar var enligt MMS
Nöjesguiden: Gullade Elaine Eksvärd med Jimmie Åkesson (SD)?‘.
Helsingborgs sändning med Blondinbella hade alltså drygt åtta gånger så många starter.”