och vinn inte bara karmapoäng utan OCKSÅ en lunch, fika, eller pilsner OCH en biljett till Internetdagarna 2010!

Förra året, inför IND09, fick jag fantastisk hjälp av alla vännerna på Twitter. Jag behövde översätta fyndiga ”från tryckeri till API” till något som fungerande lika bra på engelska. Resultatet var fascinerande. Vilken grym kreativitet.

Nu tänkte jag testa igen, och den här gången står det alltså mer på spel…

Internetdagarna i höst, den 26-27 oktober, är det åter dags för ett mediespår. Du kan se preliminär presentationstext och rubriker på den framväxande programsidan. I korthet beskriver vi det så här:

I över ett decennium har nyhetsmedierna funnits på nätet, men utmaningen inför 2010-talet är att transformera verksamheten till att istället bli en del av nätet. Internetdagarnas mediespår ägnas i år helt och hållet åt denna transformation. Här möts företrädare för medieföretag och moderna Internetföretag för att gemensamt diskutera nätets nya möjligheter när det gäller innehåll och distribution och formulera ett svar på den stora frågan: hur hittar man publik och intäkter på nätet?

Ansatsen är alltså att låta mediebranschen ställa frågorna och internetbranschen presentera en del av de tänkbara svaren. Hur gör man för att öka publikens engagemang? Facebook kanske kan svara på det. Hur gör man för att tjäna pengar på annonsering? Google kanske kan svara på det. Hur gör man för att återuppfinna en gammal idé och internetifiera den? Det kan garanterat Stardoll svara på ;)

Men fundamentet är mycket större än så. Det handlar om att väva ihop mediebranschen med internet, och den tanken kommer så klart från The Guardians magnifika tagline: ”Weaving the Guardian into the fabric of the Internet”.

Det är här jag behöver hjälp. Jag skulle behöva få andemeningen i den frasen att passa på hela mediebranschen, och jag behöver texter på både svenska (i första hand) och engelska som säger det här på ett så spänstigt och spännande sätt som möjligt. Det är väl en härlig utmaning? Blir det så bra som jag tror kan den bli en tagline för hela den tid vi är inne i nu. Du kan skriva historia.

Presentera alltså ditt förslag till rubrik i kommentar här, på egen blogg, på twitter och tagga med #ind10, eller var du vill – bara jag ser det. Jag utser en vinnare på torsdag (13/5), lunchen får du i sommar och biljetten i oktober. OK?