Sätt en vinnande rubrik

och vinn inte bara karmapoäng utan OCKSÅ en lunch, fika, eller pilsner OCH en biljett till Internetdagarna 2010!

Förra året, inför IND09, fick jag fantastisk hjälp av alla vännerna på Twitter. Jag behövde översätta fyndiga ”från tryckeri till API” till något som fungerande lika bra på engelska. Resultatet var fascinerande. Vilken grym kreativitet.

Nu tänkte jag testa igen, och den här gången står det alltså mer på spel…

Internetdagarna i höst, den 26-27 oktober, är det åter dags för ett mediespår. Du kan se preliminär presentationstext och rubriker på den framväxande programsidan. I korthet beskriver vi det så här:

I över ett decennium har nyhetsmedierna funnits på nätet, men utmaningen inför 2010-talet är att transformera verksamheten till att istället bli en del av nätet. Internetdagarnas mediespår ägnas i år helt och hållet åt denna transformation. Här möts företrädare för medieföretag och moderna Internetföretag för att gemensamt diskutera nätets nya möjligheter när det gäller innehåll och distribution och formulera ett svar på den stora frågan: hur hittar man publik och intäkter på nätet?

Ansatsen är alltså att låta mediebranschen ställa frågorna och internetbranschen presentera en del av de tänkbara svaren. Hur gör man för att öka publikens engagemang? Facebook kanske kan svara på det. Hur gör man för att tjäna pengar på annonsering? Google kanske kan svara på det. Hur gör man för att återuppfinna en gammal idé och internetifiera den? Det kan garanterat Stardoll svara på ;)

Men fundamentet är mycket större än så. Det handlar om att väva ihop mediebranschen med internet, och den tanken kommer så klart från The Guardians magnifika tagline: ”Weaving the Guardian into the fabric of the Internet”.

Det är här jag behöver hjälp. Jag skulle behöva få andemeningen i den frasen att passa på hela mediebranschen, och jag behöver texter på både svenska (i första hand) och engelska som säger det här på ett så spänstigt och spännande sätt som möjligt. Det är väl en härlig utmaning? Blir det så bra som jag tror kan den bli en tagline för hela den tid vi är inne i nu. Du kan skriva historia.

Presentera alltså ditt förslag till rubrik i kommentar här, på egen blogg, på twitter och tagga med #ind10, eller var du vill – bara jag ser det. Jag utser en vinnare på torsdag (13/5), lunchen får du i sommar och biljetten i oktober. OK?

18 thoughts on “Sätt en vinnande rubrik”

  1. Kanske inte lika positiv – men ett anslag som jag hade använt:

    1. “Varför köttklister inte är en bra idé”
    2. “Än en gång, bara för att man kan är inte alla idéer bra – tänk köttklister”

    Reply
  2. Future of media is not producing media, it´s all about being a part of the social web

    Framtiden för medier är inte att göra media, det handlar om att vara en del av den sociala webben #ind10

    Reply
  3. “On the internet everyone is a publisher” (Clay Shirky?)

    “News will find a way. Will publishers?”

    Reply
  4. “Interneting news media” eller “Att Interneta nyhetsmediebranschen”

    Om du tycker detta killar någon intressenerv så har jag en sjukt spännande förklaring till min tanke som jag kan maila dig privat också :) Den handlar om digitala kontaktytor och en helhetsbild av kommunikation #runningfordinner

    Reply
  5. SWE: Från media på nätet till media i nätet

    ENG:
    Turning Media of
    – Moving Media businesses “on the Internet” “of the Internet”

    Reply
  6. When media goes online, it goes from “media for readers” to “intermediary between readers”

    När medierna går online förändras deras roll från kanal till kontakt

    Reply
  7. 1. Entangled media
    2. Internet + old media = Entangled media. You cannot separate them and what goes on in one place also happens in the other.

    Reply
  8. Du skriver ovan att “utmaningen inför 2010-talet är att transformera verksamheten till att istället bli en del av nätet.”

    Med “verksamheten” vill jag gärna förstå “journalistiken”, eftersom det i mitt tycke ska vara mediernas kärnverksamhet. Därför föreslog jag igår på Twitter #ind10 och i mejl till Jocke varianter av: “Internetifiera journalistiken”, “Så kan journalistiken internetifieras”, “Journalism internetified” osv.

    Först nu upptäcker jag att du redan har använt begreppet “internetifiera” i inlägget ovan. Därför avstår jag lunchen om jag mot förmodan skulle vinna tävlingen (kanske svårt få spänst i rubriken med mitt förslag).

    Men biljetten tar jag gärna eftersom jag tycks vara den förste att i sammanhanget betona journalistiken.

    Reply
  9. Ask not what the news can do for the internet – but what the internet can do for the news.

    Reply
  10. Här kommer tre förslag på lite olika teman;
    1: The End of the Road – The Start of the News Weave
    2: Vägs ände – Nyhetsvävens början

    1: News, do you take Internet to be your media?
    2: Nyheter, tar du Internet till ditt medie?

    1: Journalism spidered – when news becomes a part of the web / – when news and web unite
    2: Spindlad journalistik – när nyheterna blir en del av nätet / – när nyheter och web förenas

    Reply

Leave a Reply to michaelaschmiedCancel reply