Uppdatering: är du intresserad av att snacka arbetsplats så kör jag en open coffee @parken, tisdag den 1/9 kl 16:00. Kom förbi och snacka lite, oavsett om du vill ha ett skrivbord eller inte. Helt informellt, så klart. Mer om lokalerna längre ner i texten.

Det är lite udda att inte kunna vara helt transparent med vad jag själv ska göra framöver. Ibland äger man inte hela storyn, och då blir det så. Men när det gäller Mindpark som företag börjar det lossna. I onsdags skrev vi på papperna och nu är jag ensam ägare till bolaget. Det blir allt klarare vad jag ser framför mig med Mindpark (The Next Generation), och nu är det dags att börja agera på det.

Mindpark kommer att leva upp till namnet. Det kommer att bli en samlingsplats för tankar och hjärnor – tydligast manifesterat genom sitt bloggteam som jag ska presentera i helgen. Men Mindpark kommer också att ha möjlighet att göra andra saker, som ett paraply för intressanta saker som behöver hända i medie- och internetbranschen. Min målsättning är att bolaget ska ha en sådan position, ett sådant kontaktnät, en sådan ideologi att det blir både möjligt och självklart för oss att även i fortsättningen stödja initiativ som 24 hour business camp, Sweden Social Web Camp och Wikipedia. Ibland handlar det om pengar, men lika ofta kommer det att handla om annat stöd. Exakt vad får tiden utvisa.

Det kommer, iaf inledningsvis, att fortsätta drivas som ett traditionellt företag. Jag kommer att vara VD med vi kommer inte att ha någon personal anställd. Inom kort kommer jag själv att sluta lyfta lön också, tanken är att ev pengar som kommer in till bolaget ska användas till bolagets och branschens utveckling. Det där ska jag försöka formulera i en bättre text lite längre fram. Den här hösten kommer fortfarande att innehålla en del städjobb från Mindparks tidigare verksamhet, så räkna inte med att det är helt glasklart förrän runt årsskiftet hur pilarna framåt ser ut. Någon slags mix mellan ett ”noded company”, filantropi och en god/konstruktiv kapitalism kanske?

Men en sak vet jag redan nu, jag sitter med kontrakt på lokalerna fram till oktober 2010. Jag kommer inte själv kunna vistas där så mycket, men det finns en poäng i att ha en fast plats. Däremot får det inte vara tomt och livlöst. Så oavsett om jag förlänger kontraktet eller inte så är jag sugen på att hitta hyresgäster. Thord Daniel Hedengren har redan indikerat intresse, och jag räknar med att det lätt finns plats för två eller tre till.

Lokalerna ligger på Helsingborgs bästa läge, Kungsgatan 2. Mittemot The Tivoli med stor bilparkering rakt över gatan och ett stenkast från Knutpunkten. Utöver skrivborden finns det ett fullt utrustat pentry med gott kaffe, ett stort konferensrum, en UNDERBAR grön soffa, internet från Bahnhof, städning och allt annat som gör det till ett kontor. Det finns ingen reception, ingen fast telefoni, inget old school öht. Och det finns än så länge ingen prislapp, utan det ska jag försöka räkna fram inom kort. Jag vet också att vi kör med korta avtal och försöker komma så nära självkostnadspris som möjligt. Jag ska INTE göra en business av att hyra ut arbetsplatser.

Är du intresserad av ett skrivbord så lägg ett mail till joakim@jardenberg.com. Icke-bindande såklart, än så länge resonerar vi oss framåt. Mer kommer i helgen, stay tuned.