Ja, TS borde också skämmas. Båda visar nu med all önskvärd tydlighet att man inte har förstått, och kanske inte heller orkar förstå de nya medierna.

Under en längre tid har Hermes speciella metodik för sökmotoroptimering diskuterats. Det har lett fram till en skicklig sammanställning av kritiken från Fredrik Nygren på sajten Networkers. Många old-timers i branschen har ställt sig bakom argumentationen som Fredrik för fram och jag har själv skrivit om fenomenet tidigare.

Det som nu har hänt är att TS gett sig in i leken. De har presterat en rapport som i mångt och mycket (men inte i allt, vilket många rubriksättare verkar missat) rättfärdigar Hermes metodik. Anmärkningsvärt är också att TS Anders Eriksson i intervju med Medievärlden säger:

”- Kunderna är generellt väldigt nöjda med Hermes och företagets sätt att arbeta. Det uppfattas som ett seriöst och kundinriktat företag”

Vilket inte med bästa vilja i världen kan sägas ha något med en revision att göra.

Medievärlden slår på stora trumman för det här och i papperstidningen publiceras artikeln utan hänvisning till den kritik som fortfarande finns.

Ett antal frågor och synpunkter

  • Vad har TS för kompetens att bedöma ett företag som Hermes? Mina kontakter med TS under de senaste tolv åren har inte gett mig någon anledning att känna förtroende för TS utanför deras tidigare kärnverksamhet – att redovisa upplaga för tryckta medier.
  • Förstår TS vad deras vingliga och oseriösa agerande inom området Digitala medier riskerar att medföra för deras fina devis ”siffror som du kan lita på”?
  • Inser Medievärlden vad deras ensidiga bevakning medför för oss som försöker driva en seriös verksamhet på området. På medievarlden.se kan man i alla fall läsa relaterade artiklar, men i papperstidningen syns inget av det.

Nu skulle man ju kunna tro att det här handlar om ”surt sa räven” och att vi som argumenterar mot Hermes och deras verksamhet gör det för att vi inte får vara med. Så är det självklart inte. Hermes kontaktade mig för långt mer än ett år sedan med sitt erbjudande. Det var ett så illa underbyggt förslag, med en så dålig teknisk lösning och så mycket etiska och affärsmässiga brister att jag inte trodde någon tidning skulle hoppa på. Jag hade fel – men det gör inte Hermes mer rätt.

Det vi nu riskerar om vi låter dem hållas är ett chicken-race som inte gynnar någon mer än den märkliga ägarbilden bakom Hermes. Jag har redan sett en kollega med lika många år som jag i branschen nästan tårögd och djupt förtvivlad förklara att hans VD tvingat in Hermes i huset. Det är på den nivån det är.

Så skäms på er, Medievärlden och TS. Hermes är ruttet, det borde ni se.
Ta nu ett ordentligt snack med tex Fredrik Nygren, men framför allt – ta en ordentlig funderare på varför så många sajter väljer att stå utanför.

Andra bloggar om: , , , , , , ,