Sociala Medier – HIF v.s MFF

Det finns företag och organisationer som har det enklare än andra att leva och andas på sociala medier som till exempel Facebook och Twitter. Nattklubbar är ett exempel, sportklubbar och i detta fallet framförallt fotbollsklubbar är ett annat. Jag tänkte vi skulle låta MFF och HIF spela en social vänskapskapsmatch (om det nu är möjligt) och se vilket lag som dominerar den digitala ligan.

Facebook: Båda lagen finns på Facebook. HIF har 4139 fans och MFF hela 8367 medlemmar. För att sätta detta i lite perspektiv så rymmer Olympiastadion i Helsingborg c.a 17 000 åskådare under en match. MFF når alltså i teorin drygt halva åskådarna via sin profil. Bra initiativ alltså från båda lagen. Men kolla här…

helsingborg-if-facebook

HIF:s sista inlägg är från den 13 October 2008! Detta känns som en fantastisk offensiv som på något sätt slutar i självmål. MFF visar däremot prov på ett uppdaterat socialt spel och levererar färska nyheter om biljettförsäljning och information om det pågående VM-kvalet. Dessutom finns det matchbilder från läktaren osv, osv… Det svider men jag har inget val.

HIF – MFF 0-1 (på hemmaplan dessutom).

Hemsida/Blogg: HIF har en ganska tydlig och väl avgränsad blogg på sin hemsida. Däremot saknas allt det som ger en blogg ytterligare relevans och styrka när det kommer till att driva trafik. In och utlänkar till merinformation är en otroligt viktig faktor när man vill förbättra pagerank och driva trafik. En blogg utan sökmotorsoptimering är som en match utan supportrar. Jag hittar ingen blogg på MFF:s hemsida alls men jag kanske missar något? HIF.se och MFF.se har båda en pagerank på 5. En anledning till att sidorna har samma mått trots att MFF inte verkar driva en blogg, kan vara att fler helt enkelt länkar till MFF:s sida.

HIF – MFF 1-1 (fast på straff).

Twitter: Inget av lagen har en egen officiell kanal på Twitter. Det märks att inget av lagen finns representerade när man läser av spelet på Microbloggen. Det pratas inte i närheten av så mycket om HIF och MFF på Twitter som det kunde ha gjort. Så här pratas det om VM-kvalet. Ställningen oförändrad.

HIF – MFF 1-1.

YouTube: Ingen av lagen har en YouTube-kanal. En sökning på HIF YouTube ger 1 570 resultat, MFF 3140.

Slutresultat 1-1.

Fast om jag får säga det själv så en ganska händelselös och dåligt spelad match. Malmö dominerar något även om resultatet slutar oavgjort. Det finns så otroligt mycket att göra med sportorganisationer på nätet. Lite tränartips: Filmer på youtube som visar träningar, intervjuer, kommentarer från fans etc etc, allt detta går dessutom att bädda in i Facebook eller Twitterprofilen. Varför inte låta spelarna blogga under en given tidpunk, lägga upp bilder från träningar, segerfester, spelscheman m.m. Fansen kanske till och med ska kunna chatta med spelarna. Kör på, lite kreativitet och transparens skadar aldrig så länge det inte skadar laget. Fotboll och sport över lag är väl i allra högsta grad levande aktiviteter, är det inte ett rimligt krav att klubbarna också är det då? Sociala medier är ett sätt att visa prov på klubbens hjärta även utanför planen.

12 thoughts on “Sociala Medier – HIF v.s MFF”

  1. Kul artikel med riktigt kul tema! Dock blir det bakläxa då ni missar fansens största och viktigaste kommunikationskanal: http://www.svenskafans.se och här knäcker himmelriket alla vad gäller aktivitet! Såväl intervjuer, filmer av träningsmatcher, fan-tv, träningar, osv… men visst, det är ju inte organisationerna som står bakom detta – men visst bidrar de med sin öppenhet. Mff har ju också en del tv på sin hemsida som de kanske kan räkna till sig ett grismål med… men även fula mål avgör matcher!

    Reply
  2. Kul artikel med riktigt kul tema! Dock blir det bakläxa då ni missar fansens största och viktigaste kommunikationskanal: http://www.svenskafans.se och här knäcker himmelriket alla vad gäller aktivitet! Såväl intervjuer, filmer av träningsmatcher, fan-tv, träningar, osv… men visst, det är ju inte organisationerna som står bakom detta – men visst bidrar de med sin öppenhet. Mff har ju också en del tv på sin hemsida som de kanske kan räkna till sig ett grismål med… men även fula mål avgör matcher!

    Reply
  3. @Bez & Kåre: Jag ska villigt erkänna att jag inte är 100 insatt i fotboll och alla forum. Grejen är att detta är två plattformar som, precis som Kåre skriver, drivs av supportrar och fans. Min post kretsar snarare kring företagen och deras avsaknad av aktivt ställningstagande inom sociala medier. Det handlar om att företagen själva ska se möjligheterna inom sociala medier. Men visst, det ni beskriver, att fans själva skapar grupper och bloggar, är ett fenomen i sig som minst är lika intressant. I det sammanhanget blir det intressant för företag att lyssna av relevanta bloggar genom verktyg som till exempel blogg search. Detta för att se vad som skriv om den egna klubben och konkurrerande. Kanske finns där inspiration att hämta. Tack för era kommentarer!

    Reply
  4. @Bez & Kåre: Jag ska villigt erkänna att jag inte är 100 insatt i fotboll och alla forum. Grejen är att detta är två plattformar som, precis som Kåre skriver, drivs av supportrar och fans. Min post kretsar snarare kring företagen och deras avsaknad av aktivt ställningstagande inom sociala medier. Det handlar om att företagen själva ska se möjligheterna inom sociala medier. Men visst, det ni beskriver, att fans själva skapar grupper och bloggar, är ett fenomen i sig som minst är lika intressant. I det sammanhanget blir det intressant för företag att lyssna av relevanta bloggar genom verktyg som till exempel blogg search. Detta för att se vad som skriv om den egna klubben och konkurrerande. Kanske finns där inspiration att hämta. Tack för era kommentarer!

    Reply
  5. Kul artikel och intressant vinkling på sociala medier. Båda lagen har väldigt mycket att göra på området och vet att Malmö lanserar en ny hemsida närmaste veckorna.

    Bez: Om du ska börja lista supportersidor så finns det väl en hel del mffrelaterade också? Nu var det väl snarare hur de officiellt fixade det, facebook och liknande. Eller ska vi räkna med karnan.se också?

    Reply
  6. Kul artikel och intressant vinkling på sociala medier. Båda lagen har väldigt mycket att göra på området och vet att Malmö lanserar en ny hemsida närmaste veckorna.

    Bez: Om du ska börja lista supportersidor så finns det väl en hel del mffrelaterade också? Nu var det väl snarare hur de officiellt fixade det, facebook och liknande. Eller ska vi räkna med karnan.se också?

    Reply
  7. Mycket intressant Daniel. Helt riktigt finns en del att önska från klubbarna inom området.

    Varför inte släppa in klubbarna fansen och de aktiva på samma arena, där alla tillåts att producera relevant innehåll?

    Allt i den totala transparensens ära.

    Reply
  8. Mycket intressant Daniel. Helt riktigt finns en del att önska från klubbarna inom området.

    Varför inte släppa in klubbarna fansen och de aktiva på samma arena, där alla tillåts att producera relevant innehåll?

    Allt i den totala transparensens ära.

    Reply
  9. Är imponerad av mff’s nya hemsida och kräver en re-match! Får hoppas att det håller när det verkligen gäller och inte blir ett nytt mff-luftslott som bara ser bra ut på papperet

    Reply
  10. Är imponerad av mff’s nya hemsida och kräver en re-match! Får hoppas att det håller när det verkligen gäller och inte blir ett nytt mff-luftslott som bara ser bra ut på papperet

    Reply

Leave a Reply