Jag har ju länge varit på krigsstigen mot dumheten som kallas ”Tidningsfri dag”. Jag har uppmuntrat oss konsumenter att protestera (om man inte vill göra som jag och säga upp tidningen alltså). Men morgontidningarna har hårdnackat hållit emot, kramat om sina tidningsfria dagar, och hävdat att det ffa handlar om att distributionen skulle bli så dyr. Nåja.

Så levererar man då en digital version av sin tidning, för läsplattan. Med massiva kampanjer marknadsför man med ord som ”DN+ är helt enkelt dagstidningen som om vi hade uppfunnit den idag”. Kolla på löftet här:

”Som prenumerant får du varje dag en kvalificerad nyhetsvärdering med fördjupning och analys.”

Notera även sista meningen. ”Varje dag”. Och se sedan leveransen här:

25 och 26/12 räknas tydligen inte till ”varje dag”?

Ingen tidning den 25-26/12. Man har alltså tagit med sig begreppet tidningsfri dag över till den digitala upplagan. Som @hans_g säger, man verkar skapat ”Appfria dagar”. Jag är inte dummare än att jag förstår att man bygger sin appversion på pappersversionen, men då får man ju se till att lösa det lilla problemet. Om man nu menar allvar med sin satsning alltså. Skämskudde!

Nu var jag egentligen inte speciellt sugen på att läsa DN+, den underlevererar mot sitt löfte varje dag och jag har bestämt mig för att kräva pengarna tillbaka. Får se om det går att luta sig mot distansköplagen. Undantaget för tidningar borde ju inte vara helt självklart när till och med DN säger att det är något helt nytt man skapat. Vi får se hur det går med den saken. För även här har DN en del att skämmas över. Inte nog med att deras kundservice på nätet fungerar så här illa:

Om det händer hela tiden, är det verkligen ett tillfälligt fel då?

Så här blir svaret när jag på tredje försöket lyckas få iväg mitt meddelande om uppsägning:

DN kör med Hotel California-modellen

Jag kan alltså starta en prenumeration med inte mycket mer än en knapptryckning i min iPad, men ska jag säga upp den måste jag ringa. Jo, tjenare. Det är väl sådant man brukar kritisera andra för…

DN! Om ni inte vill vara digitala, varför låtsas ni? Och om ni inte vill ge kunderna service, varför har ni en kundservice?

Och javisst – alla morgontidningarna är precis lika kass i sina appar. Nedräkningen fortsätter…

Uppdatering: Anders Olofsson på Sydsvenskan meddelar att deras app snart ska leverera 365 dagar om året. Bra där.

Ursäkta röran.