… utsågs inte heller den här mandatperioden. Regeringen Löfven saknar en tung ministerpost. Och jag tycker det är synd, alldeles oavsett om hen heter Joakim Jardenberg eller inte ;)
#val2014 Jag vill ha @jocke som internetminister för Sverige! Kolla vad Helsingborg gör.
— Åsa Silfverberg (@Silfverberg) September 24, 2014
Under det år jag arbetat som internetchef i Helsingborg har jag sett hur mycket som går att göra med ett tydligt och starkt mandat på det här området. När vi tillåter nätet att ta plats på agendan ser vi skillnaden det kan göra på alla områden. En del av det här kommer vi beröra på The Future Conference den 7 oktober under Näringlivsveckan, mer kommer i sammanställningen av det första året (den 2 december), och ännu mer kommer synas nästa år när alla säckar börjar knytas ihop. Men jag har redan sett tillräckligt mycket för att våga säga att även om internet inte är hela lösningen på allt – så är det en bärande del i att vända alla de stora samhällsutmaningarna till möjligheter.
Nåväl, det är ju regeringsbildning igen om fyra år. Tills dess ska jag försöka agera ett litet skuggkabinett här. Internetministern kommer att uttala sig i aktuella diskussioner, föra fram egna och hissa andras förslag, men också dissa i frågor som går emot en sund internetpolitik.
Det första uttalandet från sveriges självutnämnde internetminister: Jag är inte IT-minister. 2014 handlar internet inte i första hand om teknik, utan om människor.
Tyck tillbaka.
“The cookies of the internet”
creative commons licensed ( BY-NC-SA ) shared by Kalexanderson
Hej Internetministern! :)
Ja vi är många som måste hjälpas åt att stoppa sammanblandningen av IT och digitalisering. Ev de bolag jag träffar i mitt arbete är det fortsatt en övervägande del som gör det misstaget. Jag är säker på att det ser än värre ut hos våra politiker. Det gör till exempel alldeles för lite fortsatt för att bygga digital kompetens hos eleverna i våra skolor trots att det är en av EUs nyckelkompetenser sedan länge. Det verkar finnas en utbredd föreställning hos delar av lärarkollegiet att digital kompetens får barnen med sig i hemmet redan mao man likställer att (vissa) barn är bra på att använda digitala tjänster med digital kompetens. I själva verket tror jag det grundar sig i att i och med att de själva har så låg digital kompetens så tror de att barnen kan det de behöver kunna. Om vi leker med tanken att pennan och pappret blev tillgängligt för typ 20 år sedan (det är ju också verktyg precis som en dator) och barnen var snabbare på att anamma det än vuxna (vilket barn alltid är när det gäller nya saker) är jag övertygad om att det skulle vara samma. Lärarna skulle inte förstå varför man behövde lära sig grammatik och läsförståelse när de redan behärskar det så bra.
Ja det går att säga mycket om detta. Så lycka till i ditt nya värv som internetminister (om än ett självutnämnt sådan) -du och andra inom området behövs!