sociala medier

“Sociala nätverkstjänster förorenar vår uppfattning om mänsklig vänskap…eller?”

Orden i rubriken kommer från Adam Greenfield, Head of Directions för Nokia. Han säger så här: “De kräver av oss att vi ska redovisa varje bekantskap och ger oss ett fåtal grova alternativ att beskriva dem med. Det är att urvattna alla nyanser, att förenkla den trasslighet och komplexitet som hör till verkliga relationer. Och … Read more

Disruptive Media (eller: en inställd konsert är också en konsert)

Den här dagen hade jag sett fram emot. Idag skulle jag vara på Disruptive media. Först umgås med en nästan oförskämt stor grupp smartskallar, lyssna på intressanta föredrag, och sedan få dra ett eget varv runt mediernas framtid. Hur kul som helst. Men så blev det inte. Ryggont, halsont och nästan ingen röst alls kunde … Read more

Friendfeed – det är nu det händer

Lifestream är ett begrepp som handlar om att på ett samlat sätt kunna presentera sina digitala fotspår. I takt med att vi blivit mycket mer aktiva, både i fler tjänster, men också totalt på nätet har det här kommit att bli något som väldigt många pratar om. Enkelt uttryckt, ett exempel: du lägger dina filmer … Read more

UK: video på gång

YouTube ersätter Wikipedia som den mest populära social-media-sajten i Storbritannien under januari 2008. YouTube ökade sin publik med 56 procent från januari 2007 till 10,5 miljoner unika besökare under januari 2008, enligt Nielsen//NetRatings. Nästan två tredjedelar (63 procent eller 20,8 miljoner) av britterna som har tillgång till internet besökte åtminstone en av de tio mest … Read more