sociala medier

Är Vogue framtiden för papperstidningen?

Eftermiddagen och kvällen har tillägnats Media evolution och Chris Anderson i Malmö. Det hela var en mycket lyckad tillställning med många visa ord från profeten själv. En sak fastnade jag speciellt för: “It arrives 18 hours late and leaves ink on your fingers. That is why news paper sales are starting to decline.” – Chris … Read more

Sociala medier växer – och det retar mig!

Det är inte allt för sällan man stöter på artiklar/bloggar med titlar som “Social media: It´s bigger than you might think“, “15 reasons companys should fear social media” eller “10 ways social media will change in 2009.” Alla de här artiklarna (som får stå som exempel) särskiljer sociala medier från nätet i sin helhet. Det … Read more

Vad innebär egentligen sociala medier? 13 frågor och svar.

Mark Meyer på social media today har lagt ut en bloggpost innehållande 15 (i mitt fall 13) frågor som småföretagaren ofta ställer kring sociala medier i relation till marknadsföring. Idag hade jag tänkt jag skulle försöka svara på dem. Here goes:

1. How much is it gonna cost?

Det bästa med dagens internet och sociala landskap är att det rent teoretisk inte behöver kosta en krona. Många av de sociala webbtjänsterna, exempelvis Facebook, MySpace, Twitter, Jaiku, ja you name it, är ju faktiskt helt gratis. Däremot är det så att en lyckad och social 2.0-kampanj baserar sig på ständiga uppdateringar och kontinuerlig dialog mellan producent och konsument. Det krävs alltså arbete och kan ta ett tag innan man ser resultat. Av den anledningen börjar det bli mer och mer aktuellt att anställa någon som bara sköter företagets sociala delar på nätet och då börjar det ju naturligtvis kosta.

2. But first tell me exactly what it is?

Sociala medier är inte renodlade reklamkanaler, de är kommunikationskanaler som framförallt kan och ska användas för att bygga förtroende och stärka relationer mellan konsument och producent, företag och individ. Sociala medier innehåller olika verktyg för att uppnå detta, men exempel är möjligheten till live chat, skapa grupper och forum baserat på intresse och värderingar. Det blir allt svårare att urskilja enskilda tjänster på nätet och kalla dem för sociala. Hela internet håller på att förändras till ett socialt medium i singular. Fler och fler tjänster blir sociala och möjligheterna för besökaren att på olika sätt kommentera finns så gott som överallt på nätet. Vi står mitt i en social revolution som förvandlat konsumenten till aktiv producent snarare än passiv konsument, det är därför det är viktigt att företagen anpassar sig och gör sig tillgängliga. Konkreta exempel på sociala nätverk och verktyg är: Bloggar, Facebook, MySpace, Fileride, Twitter, Jaiku, YouTube och nu nyligen även Facebook Connect och Google friend Connect.

3. Is it like Facebook or MySpace? Because that´s all I really know.

Facebook och MySpace kan fungera som ganska konkreta exempel när man ger sig i kasst med att förklarar och utveckla kring sociala nätverk. Om inte annat så kan ju absolut facebooks utveckling illustrera hur stor denna “trenden” är. Men sociala medier är ändå så mycket mer. Snarare än att illustrera fenomenet genom enskilda tjänster är det viktigt att titta på nätet som ett socialt medium snarare än något som är uppdelat i olika tjänster. Kommunikation på nätet drivs idag mer och mer av dialog och det är inte bara på Facebook och MySpace det pratas på, utan på hela nätet. Men naturligtvis måste man avgränsa sig som företag, det går inte att använda alla kanaler. I Sverige är Facebook det absolut största sociala nätverket och ska man bara synas någonstans är det absolut där. YouTube och företagsbloggande är andra kanaler som jag absolut rekommenderar.

4. Twitter? I´ve heard about it, but I´m not really sure what it is.

Twitter är vad man kallar för microbloggning, en slags mix mellan MSN, socialt nätverk och blogg. Precis som på Facebook och andra communitys bygger du upp ett nätverk av vänner. Tjänsten fungerar som så att du slänger ut ett kort statusmeddelande som dina vänner och sin tur deras vänner kan se och kommentera på. Skillnaden är alltså att tjänsten inte bara är avgränsad till din egen vänskapskrets utan föder samtal och diskussion utanför din egen intimsfär. Eftersom microbloggning är baserat på korta meddelande snarare än löpande texter är tjänsten snabbare/mer dynamisk än bloggar och öppnare än ett traditionellt socialt nätverk. Twitter är den stora tjänsten i USA, i Sverige är det framförallt Jaiku som gäller (se ovan för länkar).

5. A Blog? I don´t see what a blog is going to do for my business, besides, I don´t have time nor the desire to write one.

Ok, först och främst är inte sociala medier något för alla företagare. Man kanske arbetar med en målgrupp som inte alls nås eller litar på de här kanalerna och då får man naturligtvis anpassa sig efter det. Däremot handlar detta mycket om långsiktigt tänkande och vill man som företagare förbereda sig inför framtiden så måste man sätta sig in detta fenomenet. Däremot anser jag att just en blogg är ett alldeles ypperligt sätt att kommunicera med sina kunder igenom. Bloggande är en möjlighet att sätta en röst på företaget och berätta för sina kunder om vad som händer bakom “scenen”. Så länge kunden kan läsa skapar detta en närmare relation med konsumenten som dessutom får möjligheten att kommentera och föra en dialog med organisationen. Detta skapar tillit som i förlängningen skapar långsiktigt lojala kunder. Dessutom kan en blogg sökoptimeras, vilket om det görs rätt, placerar din hemsida högt upp bland Googles sökresultat. Blir dessutom bloggen framgångsrik kan du som företagare ta betalt för annonser på sajten. Mycket handlar alltså här om att driva trafik, trafik som i slutändan kan generera fler kunder och i slutändan mer intäkter.

6. So you´re going to “show me” how social media is going to drive business? OK.

De drivande faktorerna är 1) Målgruppsanpassning 2) Dialog 3) Arbete 4) Tålamod. Sociala nätverk skapar relationer mellan företagen och konsumenten, det handlar om ständig tillgång och närvaro vilket inte är något annat än ett gigantiskt mervärde för kunden. Sociala medier är en förädlingsprocess av företagets tjänster och service. Idag handlar det snarare om costumer relations än om marknadsföring. Men har du som företagare haft tålamod och lagt ner mycket arbete på företagets digitala profil och arbetat kontinuerligt med att uppdatera händelser och hela tiden föra dialog med kunden på dina olika nätverk, då sitter du garanterat med ett stort gäng hängivna anhängare och det är då de sociala medierna hittar sin plats och styrka som marknadsföringskanaler eftersom du: 1) Når rätt, hängivna och intresserade kunder… 2)…med minimal ansträngning som du dessutom…3)…kan följa upp och mäta effekten av produkten/tjänsten på utan svårigheter. Total täckning och räckvidd alltså.

7. Who else is using it?/Are there any companies like mine that are using it?

Istället för att jag ska babbla på här vill jag hänvisa till en lista av Peter Kim, upphittad på social media today.

Read more

Webb 2.0 som filosofi och organisationskultur

Web 2.0 är inte bara en teknisk webbtrend eller definition, det är ett tankesätt och en filosofi som är applicerbar på mycket. Framförallt på organisationsteori och företagsledning. Jag hittade en fruktansvärt intressant artikel på IDG med namnet “Web 2.0 inspirerar till nya sätt att leda företag.” Kort och gott handlar web 2.0 inom organisation och … Read more

Svenska börsbolag flitigast i Norden på företagsbloggar

Mailet kommer från Hans Kullin a.k.a Media Culpa. Tack för det Hans! Undersökningen han syftar på är gjord av Burson-Masteller och visar alltså att svenska börsbolag är betydligt bättre på att använda bloggar i sin onlinekommunikation än företag i övriga Norden. Sammanlagt undersöktes 132 bolag. Här kommer lite statistik (hoppas inte Erik känner att jag … Read more

Obama har gett sociala medier en högre röst

President 2.0-Den digitala folkrörelsen. Så hette en postning som jag publicerade häromdagen. Den handlad om hur det senaste presidentvalet och valvakan mer än någonsin har utgjorts av kommunikation i sociala medier. Fortsatt beskriver den inom vilka sociala kanaler som Obama och McCain befunnit sig i och även lite kort om de svenska politikerna och deras … Read more

Varumärkesstyrning i en digital rättssal

Företagen äger inte längre kontrollen över sina varumärke. Det har skrivits mycket om detta ämnet och hur web 2.0-revolutionen har gjort det möjligt för privatpersoner att hissa eller dissa produkter, varumärken och företag genom kommentarer, bloggar, sociala nätverk, microbloggar etc… I och med de sociala webbmediernas framväxt har folkopinionen aldrig varit starkare “Everyone is a … Read more

Sociala kommunikationsförbindelser klara för start trots lågkonjunktur och konkurser.

Så här i lågkonjunkturstider är de sociala medierna på nätet perfekta för både externt och internt imageskapande hos företag. De är snabba, mätbara, inbjuder till dialog, engagerar, och är framförallt kostnadseffektiva. Den rådande lågkonjunkturen har gett oss finanskriser, nedskärningar och konkurser där företag störtar som flygplan. Är det en man!? Är det ett plan!? Nä … Read more

President 2.0 – Den digitala folkrörelsen.

I natt är det valvaka och en ny president ska koras i USA. Det som framförallt skiljer detta valet från tidigare presidentval marknadsföringsmässigt, är de sociala mediernas roll. De senaste årets presidentkampanjer och nattens valvaka utspelar sig inte bara bakom en TV-skärm utan även på den digitala mediescen som utgörs av sociala medier. Folkrörelsen har … Read more

Sociala medier i lågkonjunktur – Det finns ingen bättre tid än nu

Vi befinner oss i början på en lågkonjunktur och det finns egentligen ingen bättre tid än nu för att förklara fördelarna med marknadsföring genom sociala medier på nätet. 1) Kostnadseffektivitet: Sociala medier som till exempel facebook, bloggar etc är kostnadseffektiva verktyg för att nå konsumenten på nätet. Anledningen till att jag skriver kostnadseffektiva och inte … Read more

Den digitala måttstocken

När jag pluggade marknadsföring var mätbarhet alltid en stor fråga. Hur mäter du effekterna av din aktivitet? Målen du som marknadsförare sätter upp ska enligt en av marknadsföringens tumregler vara SMARTA – alltså Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska, Tidssatta och Anpassade (phuuu, jag kom ihåg, var är guldstjärnan när man förtjänar den;) Ju mer fragmenterat och … Read more

Social media = konversationsmarknadsföring

Förra torsdagen var jag och representerade Mindpark på annonsörsdagen i Malmö. Jag svarade på frågor kring social nätverk, digitala trender och vart nätet är på väg. Något som jag frekvent tjatade om är att sociala medier inte bör ses som reklamkanaler utan kommunikations, eller konversationskanaler vars primära syfte bör vara att bygga dialog och långsiktiga … Read more

Två tredjedelar använder sociala medier

Mer än två tredjedelar (68 procent) av de vuxna internetanvändarna i USA säger att de besöker bloggar, communities eller sociala nätverk, enligt en undersökning från MarketTools. Nästan en femtedel (19 procent) säger att de besöker bloggar, communities eller sociala nätverk dagligen. En lika stor andel (20 procent) besöker någon gång i veckan. 29 procent besöker … Read more

SocialBrowse – Internet är en gruppaktivitet

FriendFeed och SocialMedian är två tjänster som låter dig dela med dig av dina onlineaktiviteter till andra människor. Det kan gälla allt från bilder på Flickr till nyheter. Nu kommer SocialBrowse. En sökmotor som visar vad dina vänner gör direkt i browsern. Jag anmälde mig själv här om dagen men fick detta meddelandet: Idag läser … Read more

UGC allt viktigare

JupiterResearch har tittat på hur stor andel av internetanvändarna i USA som är med och skapar eller tar del av sociala medier/innehåll. I sin undersökning “Social Content – Best Practices in Audience Engagement” har de delat upp användarna efter ålder och om man är med och skapar eller tar del av användargenererat innehåll. En majoritet … Read more

Marknadsföring bland sociala tjänster – sociodigital kompetens

Social media är  ett föränderligt medialandskap som tar till vara på olika intressen, åsikter, värderingar  och kulturer. Sociala medier som marknadsföringskanal innebär en otrolig snäv målgruppsprofilering med riktad budskap i samma anda som direktmarknadsföring. Det är dessutom en pågående process baserad inte bara på dialog, utan rätt dialog. Jag inbillar mig att marknadsföring inom de … Read more

Social media, lågkonjunktur och VHS

För mig är lågkonjunktur ett otroligt negativt laddat ord som för mina tankar till överdiven fattigdom och ett raserat och fallfärdigt samhälle som mer eller mindre påminner om det gamla östberlin. Lågkonjunktur är vatten i maten istället för grädde, det är VHS och inte DVD, det är dubbla strumpor i ett par håliga Converse som … Read more

The News Ombudsman 2.0

Igår var jag på ett udda uppdrag, som inhoppare för Alan Rusbridger på ONO’s årliga konferens. Alans rubrik var “Readers and Regulators – where does the ombudsman fit?” och jag försökte köra på ungefär det temat. Och mitt svar blev i stort sett “ingenstans”. Ombudsmannen i medieorganisationen har förlorat sin roll och behöver definieras om … Read more

Sandra puffar… 20080527

* Vilka roliga nyheter jag möttes av nu på morgonkvisten när jag läste att en av mina stora favoriter, Martin Jönsson, blir ny gästprofessor i praktisk journalistik vid JMG i Göteborg. Jag kan inte tänka mig någon annan person som hade varit mer lämpad för den här posten. Martin Jönsson har rent ut sagt koll; … Read more

Pangea Day – ett globalt event har premiär

Den som känner mig vet att jag är ganska kallsinnig till rent symboliska sätt att visa solidaritet. Jag föredrar att aktivera mig på mer påtagliga sätt. För det mesta. Men det här tänker jag inte missa. Imorgon, lördagen den 10 maj kl 20.00, kommer miljoner människor samlas för att se film i fyra timmar. Förhoppningen, … Read more