Telia dödar iPhone i Sverige!

Häromdagen skrev jag om Telias dåliga lösning för abonnemangen, och nu kom priserna. För en lösning som inte ens ger dig fri data vill man ha 859 kronor i månaden.

859 kronor i månaden och då kan du inte ens använda iPhone så som den är tänkt att användas. Begränsad till en 1GB data, sedan kostar det ytterligare pengar. Är man helt sjuka i huvudet. Jag är arg så jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Man dödar effektivt en produkt som hade förutsättningar att verkligen göra skillnad. Hur kan Apple låta det hända? Kan vi konsumenter verkligen låta det här hända? Här behövs det ett uppror. Det här är INTE OK!!!

garantirep?

58 thoughts on “Telia dödar iPhone i Sverige!”

  1. Jag kommer inte köpa en iPhone med de abonnemangspriserna, det är ett som är säkert. Inte ett enda av abonnemangen är “prisvärda”.

    Reply
  2. Jag kommer inte köpa en iPhone med de abonnemangspriserna, det är ett som är säkert. Inte ett enda av abonnemangen är “prisvärda”.

    Reply
  3. Joakim, du börjar låta lite väl religiös nu. Det behövs inget uppror. Det där med marknadsekonomi brukar funka ganska bra. Folk kommer helt enkelt inte att köpa det här. Telia får eventuellt sänka priserna.

    Reply
  4. Joakim, du börjar låta lite väl religiös nu. Det behövs inget uppror. Det där med marknadsekonomi brukar funka ganska bra. Folk kommer helt enkelt inte att köpa det här. Telia får eventuellt sänka priserna.

    Reply
  5. Du kan ju köpa med billigaste abonnemanget och lägga till datatrafik. Eller så kan du använda ett befintligt, om de priserna nu är rimliga när de släpps.

    Reply
  6. Du kan ju köpa med billigaste abonnemanget och lägga till datatrafik. Eller så kan du använda ett befintligt, om de priserna nu är rimliga när de släpps.

    Reply
  7. Hur kan dom ta 849kr i månaden för 1000min/sms/MB när deras maxade valfria abb kostar 798, 599 för 3000min/sms/mms) och ytterligare 199 för 5GB DATA.

    Om jag nu vill använda detta abbonemang istället, måste jag då betala fullpris för en iPhone? haha.. fan dom är inte kloka.

    Kommer den gå o köpa olåst utan bindningstid så köper jag den så och kör vidare med Tele2 och deras 499 (3000min/sms/mms) och ytterligare 99 för 5GB data..

    Kan gott skippa Homerun/Surfzon för den prisskillnaden…

    Reply
  8. Hur kan dom ta 849kr i månaden för 1000min/sms/MB när deras maxade valfria abb kostar 798, 599 för 3000min/sms/mms) och ytterligare 199 för 5GB DATA.

    Om jag nu vill använda detta abbonemang istället, måste jag då betala fullpris för en iPhone? haha.. fan dom är inte kloka.

    Kommer den gå o köpa olåst utan bindningstid så köper jag den så och kör vidare med Tele2 och deras 499 (3000min/sms/mms) och ytterligare 99 för 5GB data..

    Kan gott skippa Homerun/Surfzon för den prisskillnaden…

    Reply
  9. Förresten, till Telias fina abbonemang tillkommer ju öppningsavgift på 79 öre per samtal.. kul! dvs tro inte att din abbonemangskostnad lär ligga fast även om du inte ens ringer upp dina 100min.. 100 samtal = 79 kr extra, visst ingen farlig summa men likväl finns den där, varje månad…

    Därav är jag en förespråkare för fastpris som åtminstonde passar mina telefonvanor utmärkt.

    Reply
  10. Förresten, till Telias fina abbonemang tillkommer ju öppningsavgift på 79 öre per samtal.. kul! dvs tro inte att din abbonemangskostnad lär ligga fast även om du inte ens ringer upp dina 100min.. 100 samtal = 79 kr extra, visst ingen farlig summa men likväl finns den där, varje månad…

    Därav är jag en förespråkare för fastpris som åtminstonde passar mina telefonvanor utmärkt.

    Reply
  11. Känns lite som en överreaktion. Jag tror 100 MB räcker längre än man tror för den stora massan (även om iPhone-användare genererar mycket mer datatrafik än vanliga användare) men även om man går över finns maxtaxan på 9 kr/dygn som hindrar att det blir tokdyrt ifall man överstiger gränsen.

    Sen så finns ju alternativet att använda andra abonnemang med iPhone, enligt Telias hemsida. Priset på en iPhone med icke subventionerat abonnemang är oklart än så länge, men det blir förstås ett fullpris som är betydligt högre än dom subventionerade priserna.

    Jag är övertygad om att Telia *inte* dödat iPhone i Sverige, men vi får väl återkomma om ett halvår och se hur det gick.

    Reply
  12. Känns lite som en överreaktion. Jag tror 100 MB räcker längre än man tror för den stora massan (även om iPhone-användare genererar mycket mer datatrafik än vanliga användare) men även om man går över finns maxtaxan på 9 kr/dygn som hindrar att det blir tokdyrt ifall man överstiger gränsen.

    Sen så finns ju alternativet att använda andra abonnemang med iPhone, enligt Telias hemsida. Priset på en iPhone med icke subventionerat abonnemang är oklart än så länge, men det blir förstås ett fullpris som är betydligt högre än dom subventionerade priserna.

    Jag är övertygad om att Telia *inte* dödat iPhone i Sverige, men vi får väl återkomma om ett halvår och se hur det gick.

    Reply
  13. Sanslösa priser detta! Alla telefonbolag borde tänka över priserna för datatrafik. Dags att de tar tills sig alla möjligheter nya telefoner erbjuder, så att kunder kan använda telefonen fullt ut utan att betala en massa extra avgifter för allt.

    Reply
  14. Sanslösa priser detta! Alla telefonbolag borde tänka över priserna för datatrafik. Dags att de tar tills sig alla möjligheter nya telefoner erbjuder, så att kunder kan använda telefonen fullt ut utan att betala en massa extra avgifter för allt.

    Reply
  15. Otroligt… sedan undrar operatörerna varför inte företag rullar ut mobila lösningar till sina anställda. Därför att det är så svårt att budgetera!
    Tex, hur många MB skulle vår säljkår surfa för per månad…?

    Därtill verka det finnas förvirring gällande vad som är datatrafik… dvs surfning via deras portal vs mail..

    Reply
  16. Otroligt… sedan undrar operatörerna varför inte företag rullar ut mobila lösningar till sina anställda. Därför att det är så svårt att budgetera!
    Tex, hur många MB skulle vår säljkår surfa för per månad…?

    Därtill verka det finnas förvirring gällande vad som är datatrafik… dvs surfning via deras portal vs mail..

    Reply
  17. Det är ju inte abbonemangen som är subventionerade, det är priset på luren som är.. abbonemangspriserna är snarare anpassade så att dom kompletterar priset totalt för luren. Därav att ex iMaxi är dyrare men ger 1/3 och 1/5 data gentemot deras fastpris voice+fastpris data.. (798).

    Reply
  18. Det är ju inte abbonemangen som är subventionerade, det är priset på luren som är.. abbonemangspriserna är snarare anpassade så att dom kompletterar priset totalt för luren. Därav att ex iMaxi är dyrare men ger 1/3 och 1/5 data gentemot deras fastpris voice+fastpris data.. (798).

    Reply
  19. @magnus: Jag trodde också att det bara var portalsurfning men nu står det faktiskt “Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på 9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen”

    Reply
  20. @magnus: Jag trodde också att det bara var portalsurfning men nu står det faktiskt “Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på 9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen”

    Reply
  21. 599 danska kronor i månaden för 300min/MB och fria SMS… o 0kr öppningsavgift och bara 6mån bindningstid…

    Reply
  22. 599 danska kronor i månaden för 300min/MB och fria SMS… o 0kr öppningsavgift och bara 6mån bindningstid…

    Reply
  23. “Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på
    9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen.” – varför skulle man då över huvud taget teckna ett av de dyrare abbonemangen? Det känns som att det är är något skumt med detta.

    Reply
  24. “Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på
    9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen.” – varför skulle man då över huvud taget teckna ett av de dyrare abbonemangen? Det känns som att det är är något skumt med detta.

    Reply
  25. Ja för minuterna?

    Hur som helst, en annan intressant aspekt på det hela är ju att i ex Italien kommer det gå att köpa en lur som är operatörsobunden (iaf inom Italien) och kostar ca 5000 kr.. intressant här är följande scenario;

    Fullpris för luren gör att varken Apple el operatören gör något direkt förlust på affären, därför borde detta scenario innefatta att luren faktiskt är helt obunden och upplåst, dvs funkar med vilket SIM som helst, var som helst, inte bara inom landet som varit fallet med iPhone generation 1 (Tyskland o Frankrike).

    Detta pris stämmer dessutom överens med danska Telias totalpris för en iPhone inkl 6mån bindningstid..

    Reply
  26. Ja för minuterna?

    Hur som helst, en annan intressant aspekt på det hela är ju att i ex Italien kommer det gå att köpa en lur som är operatörsobunden (iaf inom Italien) och kostar ca 5000 kr.. intressant här är följande scenario;

    Fullpris för luren gör att varken Apple el operatören gör något direkt förlust på affären, därför borde detta scenario innefatta att luren faktiskt är helt obunden och upplåst, dvs funkar med vilket SIM som helst, var som helst, inte bara inom landet som varit fallet med iPhone generation 1 (Tyskland o Frankrike).

    Detta pris stämmer dessutom överens med danska Telias totalpris för en iPhone inkl 6mån bindningstid..

    Reply
  27. Ett annat misstag är ju den här trappstegsmodellen, där de verkar tro att behovet av alla tre tjänsterna (tal, sms, data) går i jämna steg. Varför kan jag inte välja en plan med få sms och talminuter men rejält med data-trafik? Vad tusan ska jag med 1000 sms till bara för att få tillgång till en ynklig gig data? Har de överhuvudtaget studerat hur folk använder iPhone?

    /Andie

    Reply
  28. Ett annat misstag är ju den här trappstegsmodellen, där de verkar tro att behovet av alla tre tjänsterna (tal, sms, data) går i jämna steg. Varför kan jag inte välja en plan med få sms och talminuter men rejält med data-trafik? Vad tusan ska jag med 1000 sms till bara för att få tillgång till en ynklig gig data? Har de överhuvudtaget studerat hur folk använder iPhone?

    /Andie

    Reply
  29. Klart dom iinte har, Telia har återigen bevisat att dom är inkompetenta och kvar i sitt forna verk..

    Reply
  30. Klart dom iinte har, Telia har återigen bevisat att dom är inkompetenta och kvar i sitt forna verk..

    Reply
  31. @johan: lysande!

    Varför förpacka Telia då det inte som:
    x (tänkt månadskostnad) + 270 kr (9x30dgr) = y kr/månaden (fritt surfande)

    Vad missar jag?
    Bara faktumet att man är fundersam vad det kommer att kosta avskräcker köpare. Alla vill kunna budgetera framtida kostnader. Detta är det stora skälet till varför 3 har lyckats sälja sina ‘USB tvålar’ i stor omfattning.

    Därtill, som ‘gamma’ billingkonsult vet jag hur mkt det kostar att införa alla dessa prisplaner i fakturasystemet, få ut rätt info på faktura osv…. Inte billigt!

    Reply
  32. @johan: lysande!

    Varför förpacka Telia då det inte som:
    x (tänkt månadskostnad) + 270 kr (9x30dgr) = y kr/månaden (fritt surfande)

    Vad missar jag?
    Bara faktumet att man är fundersam vad det kommer att kosta avskräcker köpare. Alla vill kunna budgetera framtida kostnader. Detta är det stora skälet till varför 3 har lyckats sälja sina ‘USB tvålar’ i stor omfattning.

    Därtill, som ‘gamma’ billingkonsult vet jag hur mkt det kostar att införa alla dessa prisplaner i fakturasystemet, få ut rätt info på faktura osv…. Inte billigt!

    Reply
  33. 659:- för ett maxat företagsabb från Telenor (fri data över 3G). Frågan är bara vad Telia ska ha för att köpa loss iPhonen.. om jag inte missminner mig så sa mr. Jobs att telefonen skulle kosta $199 world wide.

    Reply
  34. 659:- för ett maxat företagsabb från Telenor (fri data över 3G). Frågan är bara vad Telia ska ha för att köpa loss iPhonen.. om jag inte missminner mig så sa mr. Jobs att telefonen skulle kosta $199 world wide.

    Reply
  35. Kan vi lägga ner telia snart eller, dom är totalt värdelösa och inkompetenta. Jag svor redan när det blev klart att det va dom som skulle få rätten till iphone i Sverige, visste att det inte skulle sluta bra. Men självklart ska vi inte få några bra lösningar här i Sverige.

    Reply
  36. Kan vi lägga ner telia snart eller, dom är totalt värdelösa och inkompetenta. Jag svor redan när det blev klart att det va dom som skulle få rätten till iphone i Sverige, visste att det inte skulle sluta bra. Men självklart ska vi inte få några bra lösningar här i Sverige.

    Reply
  37. Som jag berörde på Nätkoll.se tidigare i veckan så kan inte Telia erbjuda flatrate på data på grund av sin nätuppbygnad. Det kommer helt enkelt inte att hända.
    Köp din iPhone 3G olåst någonstans i Europa och kör den mot Telenor, Glocalnet eller 3. Inte heller Tele2 kommer någonsin att erbjuda äkta flatrate eftersom de gått i säng med Telia.

    Reply
  38. Som jag berörde på Nätkoll.se tidigare i veckan så kan inte Telia erbjuda flatrate på data på grund av sin nätuppbygnad. Det kommer helt enkelt inte att hända.
    Köp din iPhone 3G olåst någonstans i Europa och kör den mot Telenor, Glocalnet eller 3. Inte heller Tele2 kommer någonsin att erbjuda äkta flatrate eftersom de gått i säng med Telia.

    Reply
  39. @Gunnar Lindberg Årneby:
    Men alla 3g-donglar har ju flatrate och där skyfflar man betydligt mer data än med en telefon. Jag tycker att detta känns huvudlöst.

    Reply
  40. @Gunnar Lindberg Årneby:
    Men alla 3g-donglar har ju flatrate och där skyfflar man betydligt mer data än med en telefon. Jag tycker att detta känns huvudlöst.

    Reply
  41. Reser till USA snart och köper min där. Det är tragiskt att sverige är ett land som har infrastruktur med ordentlig kapacitet för mobilt användande men som inte lyckas nyttja det. De företag som startat upp inom mobilmarknadsföring lär få det tufft ett tag till….tack vara teleoperatörerna.

    Viljan, kompetensen och tekniken finns här, men vart fan är företagen som vill tjäna pengar på kringtjänster? tre finns, men dom är, konsturkivt sagt, kassa.

    Reply
  42. Reser till USA snart och köper min där. Det är tragiskt att sverige är ett land som har infrastruktur med ordentlig kapacitet för mobilt användande men som inte lyckas nyttja det. De företag som startat upp inom mobilmarknadsföring lär få det tufft ett tag till….tack vara teleoperatörerna.

    Viljan, kompetensen och tekniken finns här, men vart fan är företagen som vill tjäna pengar på kringtjänster? tre finns, men dom är, konsturkivt sagt, kassa.

    Reply
  43. Jag begriper inte gnölet
    Telia har ett syfte – generera vinst till sina aktieägare
    Om folk köper iPhone till det pris de satt upp så har de gjort en riktig bedömning och kommer att leverera vinst. Köper folk den inte kommer de troligen att sänka priset/justera villkoren så mycket att den ger vinst. Jag skulle dock inte bli förvånad om de kommer att sälja tillräckligt till “gnällare” men den nuvarande modellen

    Problemet är väl snarare Apple som genom sin distribution till en leverantör per land sätter normal konkurrens ur spel. Hade alla internetleverantörer kunna sälja den hade priset troligen blivit ett annat – den möjliga vinsten till aktieägarna hade blivit lägre.

    Lite paranoid kanske, men jag undrar om det inte finns intresse av att det ska vara en dyr telefon, så att innehavarna ska kunna känna sig speciella.

    Reply
  44. Jag begriper inte gnölet
    Telia har ett syfte – generera vinst till sina aktieägare
    Om folk köper iPhone till det pris de satt upp så har de gjort en riktig bedömning och kommer att leverera vinst. Köper folk den inte kommer de troligen att sänka priset/justera villkoren så mycket att den ger vinst. Jag skulle dock inte bli förvånad om de kommer att sälja tillräckligt till “gnällare” men den nuvarande modellen

    Problemet är väl snarare Apple som genom sin distribution till en leverantör per land sätter normal konkurrens ur spel. Hade alla internetleverantörer kunna sälja den hade priset troligen blivit ett annat – den möjliga vinsten till aktieägarna hade blivit lägre.

    Lite paranoid kanske, men jag undrar om det inte finns intresse av att det ska vara en dyr telefon, så att innehavarna ska kunna känna sig speciella.

    Reply
  45. @chris – min personliga upprördhet (allt är relativt) gäller inte prisnivån, utan hur ofattbart (som sagt vad, allt är relativt) oklart det är.

    1. om 9 kr/dygn är max, varför då inte ange en månadskostnad som inkluderar detta (dvs addera 270 kr) och sälj det som fast pris på surfningen?

    2. vad innefattar 9 kr/dygn, är det all surf (inkl tex via mail) eller enbart via deras surfportal (vissa citat tyder på det men fortfarande viss osäkerhet)

    För att tjäna pengar på denna hade det varit betydligt bättre att första bara släppa en superdyr version med ‘inkl allt’. Sedan 6 månader senare släppa alla dessa varianter inkl antal SMS.

    Reply
  46. @chris – min personliga upprördhet (allt är relativt) gäller inte prisnivån, utan hur ofattbart (som sagt vad, allt är relativt) oklart det är.

    1. om 9 kr/dygn är max, varför då inte ange en månadskostnad som inkluderar detta (dvs addera 270 kr) och sälj det som fast pris på surfningen?

    2. vad innefattar 9 kr/dygn, är det all surf (inkl tex via mail) eller enbart via deras surfportal (vissa citat tyder på det men fortfarande viss osäkerhet)

    För att tjäna pengar på denna hade det varit betydligt bättre att första bara släppa en superdyr version med ‘inkl allt’. Sedan 6 månader senare släppa alla dessa varianter inkl antal SMS.

    Reply
  47. Hm. Jag tror egentligen inte det är avtalen eller villkoren det är fel på, snarare Telias onödigt komplicerade modell, samt företagets oförmåga att uttrycka sig så folk begriper. Nu har de filat på formuleringarna, och efter vad jag kan förstå så känns det hela mycket frestande. Jag kan knappt bärga mig – och jag är inte ett dugg sarkastisk!

    Reply
  48. Hm. Jag tror egentligen inte det är avtalen eller villkoren det är fel på, snarare Telias onödigt komplicerade modell, samt företagets oförmåga att uttrycka sig så folk begriper. Nu har de filat på formuleringarna, och efter vad jag kan förstå så känns det hela mycket frestande. Jag kan knappt bärga mig – och jag är inte ett dugg sarkastisk!

    Reply
  49. jag surfar förbi här och slås av denna gulliga sorg. diskutera mobilabbonemang som om det gällde en nationell kris. 80-talet är verkligen tillbaka.

    Reply
  50. jag surfar förbi här och slås av denna gulliga sorg. diskutera mobilabbonemang som om det gällde en nationell kris. 80-talet är verkligen tillbaka.

    Reply

Leave a Reply to LenaMaria LjungbergCancel reply