Testa betalningsviljan – låt besökarna donera

Varför inte ta chansen att prova betalningsviljan. Här ute till höger ligger från och med nu en knapp. Ett klick på den låter dig relativt enkelt donera en slant till oss, för att du tycker att bloggen är en bra sak. Men det är mest som ett exempel, min förhoppning är istället att några tidningar ska hoppa på och testa modellen.

Sören Karlsson, Anders Olofsson, Daniel Lundström, Thomas Mattsson och alla ni andra webbchefer där ute, gör nu så här:

  • Gå till PayPal.se och sätt upp ett konto. Det finns många andra betallösningar, men för nu är PayPal en snabb och enkel lösning.
  • Sedan går du till ”Webbsidebetalningar”, klickar på ”Sälja enstaka objekt”, väljer ”Donation” och skapar din knapp.
  • För en svensktalande knapp, kan du använda den här bilden
    https://jardenberg.se/images/paypal-sv-donera.png
  • Sedan är det bara att placera in koden på lämplig plats i era sidmallar. Klart på ett par minuter.
  • Skriv en story och berätta vad era fans kan göra för att bidra till er fortlevnad. 2009 är det inte fult att gå med håven…

Svårare än så behöver det inte vara. Nu ska vi inte förvänta oss att det här är den omedelbara lösningen på hela intäktsproblemet, men det är ett exempel på hur enkelt det kan vara att testa en modell. Just do it, liksom. Det är iaf lättare än att sätta upp en paywall!

För övrigt, min nästa post kommer att bli en slags FAQ. Jag upplever det som att det finns många och stora missförstånd runt mina ståndpunkter. Jag ska försöka samla ihop dem och besvara dem efter bästa förmåga.

Till sist, läs vad webbchefen på VA.se skriver. Mikael Zackrisson har satt ihop en makalös, nästan episk, text om utmaningen för mediebranschen. Läs den!

15 thoughts on “Testa betalningsviljan – låt besökarna donera”

  1. Kul att du skriver om donationer Jocke. Jag har nyligen donerat pengar till två två olika projekt på nätet. Det en var en hemsida som hade grymt innehåll om den Nikon systemkamera som jag nyligen köpt. Skribenten gick med håven genom att på varje sida ha en uppmaning om att man skulle skänka några kronor för jobbet. Då jag upplevde att jag lärde mig mycket av att läsa hans guider så skänkte jag en slant (det är ju så grymt enkelt med PayPal).

    Det andra projektet var en java-mjukvara som adderar värde till mitt hembiosystem baserat på Playstation3.

    Jag tror donationer för bra projekt/innehåll/tjänster/mjukvara kommer öka!

    Reply
  2. Kul att du skriver om donationer Jocke. Jag har nyligen donerat pengar till två två olika projekt på nätet. Det en var en hemsida som hade grymt innehåll om den Nikon systemkamera som jag nyligen köpt. Skribenten gick med håven genom att på varje sida ha en uppmaning om att man skulle skänka några kronor för jobbet. Då jag upplevde att jag lärde mig mycket av att läsa hans guider så skänkte jag en slant (det är ju så grymt enkelt med PayPal).

    Det andra projektet var en java-mjukvara som adderar värde till mitt hembiosystem baserat på Playstation3.

    Jag tror donationer för bra projekt/innehåll/tjänster/mjukvara kommer öka!

    Reply
  3. Vågar någon tidning haka på det här? Jag hoppas ju på det, men tvivlar tyvärr. Inte för att jag tror det är någon lösning, och inte för att jag tror att läsarna är särskilt måna om att donera till en tidningssajt fullständigt dränkt i annonser, utan mer för experimentets skull.

    Varför donera till någon som har så mycket annonser? I folks ögon tror jag inte det verkar som att det går någon nöd på tidningarna på webben, och med all rätt skulle jag vilja påstå.

    Reply
  4. Vågar någon tidning haka på det här? Jag hoppas ju på det, men tvivlar tyvärr. Inte för att jag tror det är någon lösning, och inte för att jag tror att läsarna är särskilt måna om att donera till en tidningssajt fullständigt dränkt i annonser, utan mer för experimentets skull.

    Varför donera till någon som har så mycket annonser? I folks ögon tror jag inte det verkar som att det går någon nöd på tidningarna på webben, och med all rätt skulle jag vilja påstå.

    Reply
  5. Jag beundrar din uthållighet Joakim.

    När diskussionen återigen dyker upp om att låsa in material försöker du trots allt hitta en alternativ lösning (för vilken gång i ordningen?). Men tyvärr tror jag inte ens 5 procent av tidningsledningarna kommer se ditt förslag som ett alternativ, utan de kommer fortsätta tjata om att låsa in material. Något min före detta arbetsgivare för övrigt testade under flera år med rent uselt resultat. Små intäkter, mycket support, mycket underhåll av teknisk lösning och så vidare…

    Men jag förstår ärligt talat inte varför du inte bara slutar lägga din tid på tidningsbranschen. Ge din otroliga energi och kämpaanda till en bransch som både önskar och säkert välkomnar den med öppna armar.

    Reply
  6. Jag beundrar din uthållighet Joakim.

    När diskussionen återigen dyker upp om att låsa in material försöker du trots allt hitta en alternativ lösning (för vilken gång i ordningen?). Men tyvärr tror jag inte ens 5 procent av tidningsledningarna kommer se ditt förslag som ett alternativ, utan de kommer fortsätta tjata om att låsa in material. Något min före detta arbetsgivare för övrigt testade under flera år med rent uselt resultat. Små intäkter, mycket support, mycket underhåll av teknisk lösning och så vidare…

    Men jag förstår ärligt talat inte varför du inte bara slutar lägga din tid på tidningsbranschen. Ge din otroliga energi och kämpaanda till en bransch som både önskar och säkert välkomnar den med öppna armar.

    Reply
  7. Jag har ärligt talat lite svårt att förstå fixeringen vid att “låsa in” nyheter. Det är fullkomligt ointressant. Vad alla mediehus idag har, i större eller mindre utsträckning, är en kommunikationskanal med en publik – oavsett distributionsform.

    Förra gången det var kris drog vi igång igång ett antal betaltjänster på Aftonbladet; två visade sig hållbara (Viktklubb och Plus), ett antal andra skrotades eftersom de inte – då – verkade lönsamma.

    Sedan dess har det i ärlighetens namn inte hänt zilch på området betaltjänster på nätet (undantaget ett antal Viktklubbskopior). Åtta år senare håller Sveriges samlade medielit underligt nog fortfarande på att debattera om man ska låsa in sina nyheter eller inte. Trots att det loppet är kört sedan decennier.

    Vad alla affärsutvecklare, smartskallar och mediegurus borde ägna sig åt just nu är att hitta nya sätt att kapitalisera på sin relation med läsarna. Börja uppfinna, helt enkelt. För jag vägrar att tro att det bara finns två redaktionella koncept för nätjournalistik som fungerar i Sverige och att historien slutar där.

    Reply
  8. Jag har ärligt talat lite svårt att förstå fixeringen vid att “låsa in” nyheter. Det är fullkomligt ointressant. Vad alla mediehus idag har, i större eller mindre utsträckning, är en kommunikationskanal med en publik – oavsett distributionsform.

    Förra gången det var kris drog vi igång igång ett antal betaltjänster på Aftonbladet; två visade sig hållbara (Viktklubb och Plus), ett antal andra skrotades eftersom de inte – då – verkade lönsamma.

    Sedan dess har det i ärlighetens namn inte hänt zilch på området betaltjänster på nätet (undantaget ett antal Viktklubbskopior). Åtta år senare håller Sveriges samlade medielit underligt nog fortfarande på att debattera om man ska låsa in sina nyheter eller inte. Trots att det loppet är kört sedan decennier.

    Vad alla affärsutvecklare, smartskallar och mediegurus borde ägna sig åt just nu är att hitta nya sätt att kapitalisera på sin relation med läsarna. Börja uppfinna, helt enkelt. För jag vägrar att tro att det bara finns två redaktionella koncept för nätjournalistik som fungerar i Sverige och att historien slutar där.

    Reply
  9. Undrar hur det skulle fungera om vi lade till ett alternativ till donationsmetodiken för nyhetssiter (som för övrigt är en gammal beprövad och för vissa väl fungerande metod)
    Donera 300:- , läs sds.se 1 år och se alla reklamerbjudanden endast på sds.se/erbjudanden.
    Jag ville ju inte skriva “..och slipp all bannerreklam..” ;)

    Reply
  10. Undrar hur det skulle fungera om vi lade till ett alternativ till donationsmetodiken för nyhetssiter (som för övrigt är en gammal beprövad och för vissa väl fungerande metod)
    Donera 300:- , läs sds.se 1 år och se alla reklamerbjudanden endast på sds.se/erbjudanden.
    Jag ville ju inte skriva “..och slipp all bannerreklam..” ;)

    Reply
  11. Donationsmodellen kan säkert fungera för en en hel del verksamheter. Men jag vet inte om det gäller för sajter som till exempel hd.se.

    Jag har till exempel svårt att se att någon skulle donera pengar till min blogg på hd.se/blogg/karlsson när de samtidigt vet att jag har en fet lönecheck från HD i lådan varje månad. (Och jag skulle ha svårt att be om pengar av samma skäl.)

    Reply
  12. Donationsmodellen kan säkert fungera för en en hel del verksamheter. Men jag vet inte om det gäller för sajter som till exempel hd.se.

    Jag har till exempel svårt att se att någon skulle donera pengar till min blogg på hd.se/blogg/karlsson när de samtidigt vet att jag har en fet lönecheck från HD i lådan varje månad. (Och jag skulle ha svårt att be om pengar av samma skäl.)

    Reply
  13. Ja, som jag ser det så passar donationer bättre för ideella bloggar och välgörenhetssajter.
    För professionella nyhetssajter, som ex. nwt.se, är det, i dagsläget, annonsintäkter som vi ska leva på.
    Sedan är det ju intressant att se vart branschen i stort tar vägen?
    Vi ser ju fler och fler tecken på att många tittar på olika betallösningar. Där läsaren måste betala för att komma åt delar av innehållet. Men där är vi inte än. Och om detta kan man ju givetvis tycka mycket om.

    Reply
  14. Ja, som jag ser det så passar donationer bättre för ideella bloggar och välgörenhetssajter.
    För professionella nyhetssajter, som ex. nwt.se, är det, i dagsläget, annonsintäkter som vi ska leva på.
    Sedan är det ju intressant att se vart branschen i stort tar vägen?
    Vi ser ju fler och fler tecken på att många tittar på olika betallösningar. Där läsaren måste betala för att komma åt delar av innehållet. Men där är vi inte än. Och om detta kan man ju givetvis tycka mycket om.

    Reply
  15. Pingback: MEDEA

Leave a Reply