ekonomi

Vem kan man lita på?

Idag har varit en märklig dag för mediebranschen, och Resumé har verkligen levererat – i två av fallen genom att återberätta om artiklar i kommande Scoop. Det började med morgonsvepet. Det stormar runt GP:s nya ledarredaktör Alice Teodorescu – och jag har varken koll på, eller särskilt intresse, av den frågan. Däremot trillar jag av stolen … Read more

Alla borde köra Flattr

Sannolikt har du hört talas om Flattr, tjänsten som gör att du med en enkel knapptryckning kan både smickra och sockra. Du visar inte bara din uppskattning via engagemang, du gör det dessutom rent ekonomiskt. Jag tror inte det är helt osannolikt att Flattr kommer att vara en del av framtidens ekosystem. WikiLeaks håller med, … Read more

Kort om: Många bäckar små

En mediebransch på desperat jakt efter intäkter har fastnat i mantrat: ”många bäckar små”. Det är inte konstigt att man är desperat, botten har verkligen gått ur, men det är konstigt att man glömt bort den grundläggande matematiken. Jag, liksom många andra, har varit inne på problemet med att ställa sitt hopp till allt för … Read more

SJ, kundservice, twitter, årskort, resplustillägg

Nytt år, nya resor

Jag reser mycket, alldeles för mycket. Tyvärr inte lika ståndsmässigt som Tyler Brûlé, men nog minst lika ofta. Då gäller det att göra det så smart som möjligt. Förra året hade jag ett årskort som tog mig mellan Malmö/Ängelholm och Stockholm. I år har jag lagt till både tåg och flyg till alla destinationer. Det … Read more

En ekonomisk sanning – Sociala medier omdefinierar affärer

Jag vill fortsätta på spåret jag målade upp i helgen med posten en oekonomisk sanning och addera en lite mer konkret tankegång till den postens filosofiska läggning. Jag börjar genom att ställa samma fråga som företagare ofta och förståeligt nog gör: Hur tjänar man pengar på sociala medier? Var är affären? Det är det denna … Read more

Söndagsfundering: krass företagsekonomi och den gordiska knuten

Bara en krass och kanske inte så konstruktiv söndagsfundering. Men jag efterlyser input från branschen, från företagsekonomerna, från de som sitter med stålarna. Frågan kan uttryckas som: ”hur lång tid har vi på oss”? Bakgrunden är såklart förändringen i medielandskapet. Vi kan diskutera procentsatser och vi kan diskutera tidsperspektiv. Men i grova drag håller väl … Read more

En oekonomisk sanning – De digitala bankerna och varför relationer är den nya valutan

Nyttan med sociala medier diskuteras överallt. Det surrar i print och webben, på bloggar och i forum, i krönikor och på sociala nätverk. Diskusionerna handlar ofta om dialog och realtidkommunikation, kunddatabaser och tillgängligheten av psykografiska data. Andra ord och termer som ständigt används för att beskriva nätets sociala revolution är: relevanta kunder, tvåvägskommunikation och det … Read more

Testa betalningsviljan – låt besökarna donera

Varför inte ta chansen att prova betalningsviljan. Här ute till höger ligger från och med nu en knapp. Ett klick på den låter dig relativt enkelt donera en slant till oss, för att du tycker att bloggen är en bra sak. Men det är mest som ett exempel, min förhoppning är istället att några tidningar … Read more