Den mobila webbens publik är ung och hela två tredjedelar av besökarna är i åldern 18-34 år. M:Metrics och AdMob släppte tidigare i höstas sin första rapport om den mobila webbens profil. Rapporten bygger på mätningar av de drygt 2000 sajter som AdMob levererar till och datan samlades in under kvartal 3 2007. Den totala åldersprofilen för sajterna är mycket tydlig. Nästan fyra av tio besökare är i åldern 25-34 år och 28 procent är i åldern 18-24 år.
ad_mob

Bryter vi ned totalen på olika typer av sajter ser vi självklart att åldersprofilen skiljer sig kraftigt åt. T ex kan vi jämföra “news & info” med “community”. Nästan inga under 18 år besöker rena nyhetssajter i mobilen, medan 12 procent av de som besöker community är i åldern 13-17 år.

Nyhetssajterna har en äldre profil. 25-34-åringarna är den största gruppen, men sedan kommer 35-44-åringar som den näst största ålderskategorin.

admob_age