Vad är en framgångsrik affärsmodell

Under en diskussion på en av mina favoritlistor fastande jag plötsligt för en fras. Märkligt nog en fras som jag själv använder flera gånger i veckan, minst. ”Framgångsrik affärsmodell”. Det är enkelt att säga. Men vad menar vi egentligen? Jag kopierar mitt mail direkt och hoppas på lite diskussion här också.

Som ni säkert märkte så fastande jag lite för den frasen. Googlar jag på “framgångsrik affärsmodell” så får jag 191 träffar, vad jag kan se så pekar alla på lika vårdslöst användande av frasen som jag själv brukar göra mig skyldig till.

Begreppet verkar vara relativt nytt. Förr diskuterade man mer i termer om ett företag gick bra eller inte, om man expanderade, om man gjorde vinst. Och med “förr” menar jag då vår moderna, industriella tid. Men tidigare paradigmskiften ledde ju till liknande frågeställningar, fast med andra ord. Då handlade det om samhällsmodeller, försörjning, makro- och mikroekonomi. Alla begrepp verkar vara antingen för stora, eller för små för att vara applicerbara på det vi sannolikt menar när vi pratar om “framgångsrik affäsmodell”.

Så frågan är om vi inte måste försöka hitta en definition som håller och som
kanske till och med går att mäta.

Har Ted Valentin hittat en framgångsrik affärsmodell med sina karttjänster, eller var hans framgång slut när han sålde tidningskungen? Är det en
framgångsrik (affärs)modell att vi har tiotusentals Teds som kan försörja sig på lite MFA-sidor eller som får bröd på bordet av en liten webbshop? Kan man peka på en affärsmodell som möjliggör för ett tusental att försörja sig på att spela nätpoker, och ytterligare ett tusental som bygger affiliatesajter för nätpoker – och säga att den är framgångsrik?

Utgör Craigslist ett exempel på en framgångsrik affärsmodell, trots att Craig Newmark vägrar växla ut den fulla potentialen i sin tjänst – eller hur ska vi mäta en tjänst som i själva verket radikalt har minskat värdet av en hel marknad (sett ur ett totalt mediaföretagsperspektiv, alltså).

Så, fler ord gör inte frågan tydligare. In your mind: vad krävs för att vi ska kunna peka på något och säga “Framgångsrik affärsmodell”?

29 thoughts on “Vad är en framgångsrik affärsmodell”

  1. Kan inte låta bli att kommentera detta med att Craigslist skulle ha “radikalt minskat värdet av en hel marknad”, formuleringen får det ju att låta som något negativt när det i själva verket är själva fundamentet för tillväxt och välfärd…

    Att utveckling och konkurrens tillsammans pressar priset på varor och tjänster är väl i princip definitionen av ökad välfärd?

    Reply
    • @Niklas, du vet att jag älskar craigslist och jag älskar disruptiv teknik/tjänster/affärer. Det jag menar med exemplet är att craigslist idag tjänar mindre pengar än vad man tidigare tjänade på annat håll för att göra samma sak. Ur ett traditionellt perspektiv vore det då enkelt att peka på craigslist och säga att det är en sämre affär än den gamla lösningen.

      Jag håller inte med, men det är precis den sortens problematik jag försöker peka på i den här posten.

      Reply
  2. Kan inte låta bli att kommentera detta med att Craigslist skulle ha “radikalt minskat värdet av en hel marknad”, formuleringen får det ju att låta som något negativt när det i själva verket är själva fundamentet för tillväxt och välfärd…

    Att utveckling och konkurrens tillsammans pressar priset på varor och tjänster är väl i princip definitionen av ökad välfärd?

    Reply
    • @Niklas, du vet att jag älskar craigslist och jag älskar disruptiv teknik/tjänster/affärer. Det jag menar med exemplet är att craigslist idag tjänar mindre pengar än vad man tidigare tjänade på annat håll för att göra samma sak. Ur ett traditionellt perspektiv vore det då enkelt att peka på craigslist och säga att det är en sämre affär än den gamla lösningen.

      Jag håller inte med, men det är precis den sortens problematik jag försöker peka på i den här posten.

      Reply
  3. Intressant post som måste kommenteras.

    Jag tycker en framgångsrik affärsmodell avgörs på om du med dina interna resurser få någon annan att BETALA för det du framställer (produkt/tjänst). En lyckad affärsmodell måste innehålla en komponent där någon erlägger betalning till dig.

    I min mening finns två sätt att mäta; hur mycket omsättning har ett bolag eller hur mycket är någon annan villig betala för bolaget. I fallet med Ted’s kartor kan jag tänka mig att han inte drar in några stora summor än, men däremot kan det som produceras av TED ha ett stort värde för någon annan. Om Ted säljer sina karttjänster till andra aktörer så har det ju varit en framgångsrik affärsmodell, men först då.

    Reply
    • Men om Ted redan idag tjänar tillräckligt mycket på sina karttjänster för att få smör och bröd på bordet – kan det inte räknas som en lyckad affärsmodell då? Måste det till “stora summor”, som du kallar det?

      Reply
      • Absolut, jag håller med. Var nog mina fördomar om vad jag tror Ted tjänar som lös igenom i min kommentar.

        Framgångsrik eller inte beror på vad målet för affärsmodellen är. Drar den in så mycket pengar som du har som mål, ja då är den framgångsrik!

        Reply
  4. Intressant post som måste kommenteras.

    Jag tycker en framgångsrik affärsmodell avgörs på om du med dina interna resurser få någon annan att BETALA för det du framställer (produkt/tjänst). En lyckad affärsmodell måste innehålla en komponent där någon erlägger betalning till dig.

    I min mening finns två sätt att mäta; hur mycket omsättning har ett bolag eller hur mycket är någon annan villig betala för bolaget. I fallet med Ted’s kartor kan jag tänka mig att han inte drar in några stora summor än, men däremot kan det som produceras av TED ha ett stort värde för någon annan. Om Ted säljer sina karttjänster till andra aktörer så har det ju varit en framgångsrik affärsmodell, men först då.

    Reply
    • Men om Ted redan idag tjänar tillräckligt mycket på sina karttjänster för att få smör och bröd på bordet – kan det inte räknas som en lyckad affärsmodell då? Måste det till “stora summor”, som du kallar det?

      Reply
      • Absolut, jag håller med. Var nog mina fördomar om vad jag tror Ted tjänar som lös igenom i min kommentar.

        Framgångsrik eller inte beror på vad målet för affärsmodellen är. Drar den in så mycket pengar som du har som mål, ja då är den framgångsrik!

        Reply
  5. Jag tänker att en framgångsrik affärsmodell leverar en produkt/tjänst som kunderna älskar och vill betala för. Ett bra exempel är Blocket.se som i sin gammelmodiga web 1.0 stil gör precis just detta. Man måste beundra dem som lyckas dra in stora pengar och ha kunder som älskar det man gör.

    Reply
  6. Jag tänker att en framgångsrik affärsmodell leverar en produkt/tjänst som kunderna älskar och vill betala för. Ett bra exempel är Blocket.se som i sin gammelmodiga web 1.0 stil gör precis just detta. Man måste beundra dem som lyckas dra in stora pengar och ha kunder som älskar det man gör.

    Reply
  7. Enig med Niklas.
    Men i förhållande till definitionen så tycker jag man bör lägga in sociala värden.
    T.ex. så känner jag att en affärsmodell som skapat arbetstillfällen och bättre förutsättningar för fler människor är en bättre modell än en som skapat ett rent ekonomiskt värde. Men hur mäter man sådant?
    Dessutom så måste jag erkänna att jag tycker att affärsmodeller som baserar sig på statligt/kommunalt stöd, subventioner osv. i grunden inte kan räknas som framgångsrika.

    Reply
    • Fredrik, håller absolut med om att det måste vara stand-alone vi avser. Den biten är enkel, tycker jag. Stöd och bidrag går bort.

      Men din inledande kommentar är ytterligare intressant. Är kiva.org en framgångsrik affärsmodell. Absolut, i min bok. Men många håller säkert inte med.

      Reply
  8. Enig med Niklas.
    Men i förhållande till definitionen så tycker jag man bör lägga in sociala värden.
    T.ex. så känner jag att en affärsmodell som skapat arbetstillfällen och bättre förutsättningar för fler människor är en bättre modell än en som skapat ett rent ekonomiskt värde. Men hur mäter man sådant?
    Dessutom så måste jag erkänna att jag tycker att affärsmodeller som baserar sig på statligt/kommunalt stöd, subventioner osv. i grunden inte kan räknas som framgångsrika.

    Reply
    • Fredrik, håller absolut med om att det måste vara stand-alone vi avser. Den biten är enkel, tycker jag. Stöd och bidrag går bort.

      Men din inledande kommentar är ytterligare intressant. Är kiva.org en framgångsrik affärsmodell. Absolut, i min bok. Men många håller säkert inte med.

      Reply
  9. Intressant post måste jag säga. Det är ofta vi rör oss med diffusa begrepp som alla är skenbart överens om.

    Framgångsrik affärsmodell känner jag som ett koncept vilket bottnar i att tjäna pengar. Därav “Affär”. Att bygga en populär tjänst i antal användare eller Med stort mediatäckning liknar mer en popularitetframgång eller PR-framgång.

    Affärsmodellen följer med tjänsten oavsett vilket företag som utvecklar eller köper upp den.

    Reply
    • Men det är inte heller helt enkelt att avgöra *när* man isf ska låta domen falla. Ta Facebook tex, jag tvivlar inte på det Marc Andreessen säger: man *skulle kunna* tjäna stora pengar redan idag, om man ville och behövde. Istället bidar man sin tid, och arbetar i lugn och ro med att hitta ett nyare sätt att dra in stålars. Google-modellen, liksom.

      Reply
  10. Intressant post måste jag säga. Det är ofta vi rör oss med diffusa begrepp som alla är skenbart överens om.

    Framgångsrik affärsmodell känner jag som ett koncept vilket bottnar i att tjäna pengar. Därav “Affär”. Att bygga en populär tjänst i antal användare eller Med stort mediatäckning liknar mer en popularitetframgång eller PR-framgång.

    Affärsmodellen följer med tjänsten oavsett vilket företag som utvecklar eller köper upp den.

    Reply
    • Men det är inte heller helt enkelt att avgöra *när* man isf ska låta domen falla. Ta Facebook tex, jag tvivlar inte på det Marc Andreessen säger: man *skulle kunna* tjäna stora pengar redan idag, om man ville och behövde. Istället bidar man sin tid, och arbetar i lugn och ro med att hitta ett nyare sätt att dra in stålars. Google-modellen, liksom.

      Reply
  11. Eftersom det finns vid skilda meningar om vad som kan räknas som framgångsrik bör inte målet med affärsmodellen tas med när man räknar om den är framgångsrik eller ej.

    Mitt företag har mål att skapa tillväxt i den takt som vi tycker är hållbar. Andra kanske inte har behov av tillväxt (pokerspelare exempelvis), vissa andra vill växa så fort som möjligt. Från utsidan kommer deras olika affärsmodeller se helt olika ut, men om de uppfyller de mål som är uppsatta för verksamheten de skulle alla kunna räknas som framgångsrika.

    Så kanske det är omsättning i förhållande till de uppsatta mål som man bör titta på för att mäta framgång.

    Reply
  12. Eftersom det finns vid skilda meningar om vad som kan räknas som framgångsrik bör inte målet med affärsmodellen tas med när man räknar om den är framgångsrik eller ej.

    Mitt företag har mål att skapa tillväxt i den takt som vi tycker är hållbar. Andra kanske inte har behov av tillväxt (pokerspelare exempelvis), vissa andra vill växa så fort som möjligt. Från utsidan kommer deras olika affärsmodeller se helt olika ut, men om de uppfyller de mål som är uppsatta för verksamheten de skulle alla kunna räknas som framgångsrika.

    Så kanske det är omsättning i förhållande till de uppsatta mål som man bör titta på för att mäta framgång.

    Reply
  13. Orkar inte läsa alla kommetarer så jag skriver med risken att dubblera. frasen måste delas upp dess två delar och var del hanteras för sig. Affärsmodell är en beskrivning av hur de i modellen ingående intressenter hänger ihop i fråga om förflyttning av värd mellan dem. Denna kan inte bedömas som bra eller dålig om inte den andra delen – framgångsrik definerats. Varje intressent i affärsmodellen måste själv ha klart för sig vilket värde den vill ha ut för att det skall bli framgångsrikt. Om alla intressenter får ut det värde ur modellen de vill ha är den oxå framgångsrik. Ofta tänker vi i värde av pengar men det kan ju mycket väl finnas intressenter som ser andra värden som viktiga.

    Reply
  14. En affärsmodell ska definiera hur en verksamhet når ut till sina kunder och hur det skapar värde (kundnytta och intäkter). Affärsmodellen utgår från företagets avsedda strategiska position. Affärsmodellen omfattar flera komponenter som kan vara kritiska framgångsfaktorer.
    För det första måste den definiera ett värdefullt erbjudande. Nästa steg är att välja effektiva kanaler i vilka kunderna och företaget möts och en kundrelationshantering som integrerar samtliga kanaler. Affärsmodellen måste också fastställa vilka intäktsströmmar- och kostnadsstrukturer som krävs för att generera vinst. Slutligen måste vad en effektiv infrastruktur utgör beslutas, d v s hur erbjudandet framställs.
    Det som benämns framgångsrika affärsmodeller är sannolikt de som på ett eller annat sätt utvecklat en relativ konkurrensfördel genom någon av dessa komponenter, t ex en optimal kanal relativt utvald målgrupp, radikalt sänkta kostnader genom t ex inga lager.

    Reply

Leave a Reply