Vad är en nätjournalist?

I förra veckan gick mega-evenemanget Nordiske Mediedager av stapeln i Norge. Ett spännande program, kolla in sajten för mer info och followup. Ett intressant element var de filmer som producerats av studenter vid Infomedia, Universtitetet i Bergen.

Jag fastnade speciellt för en av filmerna, där vi får följa Jon Tufto, nettjournalist, genom en arbetsdag. Fyra minuter välproducerad och snygg film. Se den och fortsätt sedan läs under filmen.

Jon ger ett fantastiskt sympatiskt intryck. Han beskriver sitt arbete bra och med inlevelse, och jag gillar att man märker att han gillar det han gör. Men jag blir ändå lite obekväm. Oavsett om det inte är Jon som nämner det, eller om studenterna klippt bort det – fattas det inte fler väldigt väsentliga bitar av en modern journalists arbete här? Är det inte ett ganska svagt porträtt som tecknas, ett som tar fasta på väldigt lite av vad Jons arbetsdag borde innehålla? Är det inte i själva verket en väldigt gammal bild av nätjournalisten som beskrivs – där nätets snabbhet är ”the beef”, och inte så mycket annat är annorlunda?

Så jag undrar, om du fick chansen att skriva om manuset. Vad skulle du säga att filmen om en ”nätjournalists” dag borde innehålla? Jag vet att fyra minuter inte är mycket tid, och att man dramaturgiskt måste begränsa sig. Men ändå, jag tycker den missar målet. Kunde det inte gjorts mer rätt? Vi kanske borde göra en alternativ version av filmen?

Uppdatering: en tråd i kommentarerna fick mig att tänka om/längre. Jag uppmanar härmed sveriges redaktioner att göra en egen film på temat. Den bör:

  • beskriva hur ni ser på en nätjournalists arbetsdag
  • vara ca 4 minuter lång
  • publiceras publikt och taggas med #natjournalist och med en text som innehåller ordet nätjournalist

Blir det något drag, dvs mer en ett bidrag, så ser jag till att bidra till spridning och löpande sammanfattning.

24 thoughts on “Vad är en nätjournalist?”

  1. Tja, någon skillnad på Jons arbetsdag och en lokaltidningsjournalist från 80-talet finns ju knappt.
    Det är helt klart intressant med en alternativ version, och den tycker jag bör innehålla hur en nätjournalist gör research och baserar sitt arbete på resurser från nätet, och sen använder dessa i intervjusituationen, t.ex.
    Lägg därtill interaktion via sociala nätmedier (blogg, twitter), så börjar vi närma oss nån slags verklighet.
    Faktiskt så har vi en tidningsredaktion här i Östersund som skulle kunna platsa i en sån film…

    Reply
    • @Henrik: vi kanske inte ska ha en alternativ version? Vi kanske ska ha hur många som helst. Vad säger du om vi gör det här till ett upprop, tjoho, till alla landets webredaktioner? 4 minuter video, tagga med #natjournalist (och se till att texten innehåller nätjournalist) så ser vi var det landar. Är ni på?

      Reply
      • Skulle vara grymt. :)
        Dock har jag svårt att tro att de skulle lägga arbetstid på detta. Om de inte inser det faktiska marknadsföringsvärdet i det, förstås…

        Reply
        • Jag tror inte man ska sikta på marknadsföringsvärdet, inte externt iaf. Den stora nyttan är nog att man tvingas att fundera, och koka ner fyra minuter med vad man anser att jobbet handlar om. En mycket nyttig process, skulle jag gissa ;)

          Reply
  2. Tja, någon skillnad på Jons arbetsdag och en lokaltidningsjournalist från 80-talet finns ju knappt.
    Det är helt klart intressant med en alternativ version, och den tycker jag bör innehålla hur en nätjournalist gör research och baserar sitt arbete på resurser från nätet, och sen använder dessa i intervjusituationen, t.ex.
    Lägg därtill interaktion via sociala nätmedier (blogg, twitter), så börjar vi närma oss nån slags verklighet.
    Faktiskt så har vi en tidningsredaktion här i Östersund som skulle kunna platsa i en sån film…

    Reply
    • @Henrik: vi kanske inte ska ha en alternativ version? Vi kanske ska ha hur många som helst. Vad säger du om vi gör det här till ett upprop, tjoho, till alla landets webredaktioner? 4 minuter video, tagga med #natjournalist (och se till att texten innehåller nätjournalist) så ser vi var det landar. Är ni på?

      Reply
      • Skulle vara grymt. :)
        Dock har jag svårt att tro att de skulle lägga arbetstid på detta. Om de inte inser det faktiska marknadsföringsvärdet i det, förstås…

        Reply
        • Jag tror inte man ska sikta på marknadsföringsvärdet, inte externt iaf. Den stora nyttan är nog att man tvingas att fundera, och koka ner fyra minuter med vad man anser att jobbet handlar om. En mycket nyttig process, skulle jag gissa ;)

          Reply
  3. Dels kanske det vore intressant att göra en ny intervju med journalisten i fråga, dels kanske det vore intressant att se om det gick att klippa befintligt material och få en annan vinkel på det. Avspeglar den klippning vi ser här på ett bra sätt vad journalisten själv ville ha sagt?

    Reply
  4. Dels kanske det vore intressant att göra en ny intervju med journalisten i fråga, dels kanske det vore intressant att se om det gick att klippa befintligt material och få en annan vinkel på det. Avspeglar den klippning vi ser här på ett bra sätt vad journalisten själv ville ha sagt?

    Reply
  5. Jag håller med Henrik P, hur en nätjournalist gör research och baserar sitt arbete på resurser från nätet saknas i denna (slätstrukna) norska video. Frågan är bara hur många av landets webbredaktioner som arbetar så fullt ut.

    Reply
    • Här kommer man ju in på funderingar kring definitionen av nätjournalist också. Alla som jobbar med att lägga ut material på webben kanske inte fullt ut platsar i begreppet.
      Men mycket av det journalistiska arbetet börjar och slutar på webben idag. Intressantast kanske skulle vara att följa en renodlad webbredaktion, som inte publicerar i något annat media.

      Reply
  6. Jag håller med Henrik P, hur en nätjournalist gör research och baserar sitt arbete på resurser från nätet saknas i denna (slätstrukna) norska video. Frågan är bara hur många av landets webbredaktioner som arbetar så fullt ut.

    Reply
    • Här kommer man ju in på funderingar kring definitionen av nätjournalist också. Alla som jobbar med att lägga ut material på webben kanske inte fullt ut platsar i begreppet.
      Men mycket av det journalistiska arbetet börjar och slutar på webben idag. Intressantast kanske skulle vara att följa en renodlad webbredaktion, som inte publicerar i något annat media.

      Reply
  7. Jeg er en av studentene som har laget denne filmen. Synes det er veldig spennende at flere har sett den og diskutert den. Setter veldig pris på tilbakemeldingene.

    Vi var med Jon Tufto en dag på jobb, og denne reportasjen reflekterer deler av arbeidsdagen. Vi var ikke interessert i å gi et bilde over hva alle nettjournalister driver med. Det ville nok blitt en mye lengre, mer omfattende og mindre visuell reportasje. Vi fulgte Jon, og snakket også mye med han gjennom dagen.

    Brannen var en typisk sak for Jon, og vi mener at det av den grunn er en god sak å bygge reportasjen rundt. Den hjalp oss også med bilder til reportasjen, noe som kan være litt vanskelig når man følger en mann foran en pc.

    Når det gjelder Mjömark sin kommentar er jeg delvis enig. Men ettersom vi valgte å bygge reportasjen rundt denne spesielle saken var ikke det så relevant. I dette tilfellet hører han beskjeden på politiradioen og reiser ut.

    Hadde vi vært med Jon på jobb dagen før eller dagen etter hadde dette vært en helt annen reportasje. Jeg håper virkelig ikke at noen tror at dette er et helhetlig bilde. Det går frem i synopsis at vi fulgte Jon Tufto på jobb en dag. Vi skulle gjerne (og burde kanskje) fulgt han en hel uke, men det er ikke så lett å få til. Vi hadde også en begrensning på 2-3 minutter (som vi strakk langt).

    Jeg forstår det dere sier, og jeg gleder meg til å se det som blir produsert dersom mange tar utfordringen!

    Reply
    • Intressant med en kommentar från skaparna!
      Förstår verkligen att branden var perfekt att bygga det visuella på. Och frågan är berättigad: hur gör man en nätjournalists vardag visuellt intressant?

      Reply
    • Right, och jag hoppas det framgår att det inte var någon kritik på *det* viset. Men ur mitt perspektiv handlade det inte bara om det Jon inte sa, och det filmen inte inte visade. Utan faktiskt om det som presenterades. Det var i mitt tycker fyra minuter med den gamla synen på vad en journalistik på nätet handlar om. Snabbhet.

      Men i dag är inte längre snabbheten det viktigaste med journalistiken på nätet. Inte som jag ser det, och jag tycker det skulle vara enormt spännande att se vad andra tycker.

      Med bara fyra minuter att disponera så måste man ju absolut koka ner det till någon slags essens. Ni gjorde det på ett bra sätt med ett budskap, jag är nyfiken på vad andra kokar ner det till.

      Reply
      • Tenkte bare jeg skulle forklare hva vi tenkte da vi laget reportasjen. Jeg er veldig nysjerrig, så gleder meg til å se mange spennende reportasjer om nettjournalistikk. Men som Henrik P skriver er det en utfordring når det gjelder å billedlegge reportasjen.

        Reply
  8. Jeg er en av studentene som har laget denne filmen. Synes det er veldig spennende at flere har sett den og diskutert den. Setter veldig pris på tilbakemeldingene.

    Vi var med Jon Tufto en dag på jobb, og denne reportasjen reflekterer deler av arbeidsdagen. Vi var ikke interessert i å gi et bilde over hva alle nettjournalister driver med. Det ville nok blitt en mye lengre, mer omfattende og mindre visuell reportasje. Vi fulgte Jon, og snakket også mye med han gjennom dagen.

    Brannen var en typisk sak for Jon, og vi mener at det av den grunn er en god sak å bygge reportasjen rundt. Den hjalp oss også med bilder til reportasjen, noe som kan være litt vanskelig når man følger en mann foran en pc.

    Når det gjelder Mjömark sin kommentar er jeg delvis enig. Men ettersom vi valgte å bygge reportasjen rundt denne spesielle saken var ikke det så relevant. I dette tilfellet hører han beskjeden på politiradioen og reiser ut.

    Hadde vi vært med Jon på jobb dagen før eller dagen etter hadde dette vært en helt annen reportasje. Jeg håper virkelig ikke at noen tror at dette er et helhetlig bilde. Det går frem i synopsis at vi fulgte Jon Tufto på jobb en dag. Vi skulle gjerne (og burde kanskje) fulgt han en hel uke, men det er ikke så lett å få til. Vi hadde også en begrensning på 2-3 minutter (som vi strakk langt).

    Jeg forstår det dere sier, og jeg gleder meg til å se det som blir produsert dersom mange tar utfordringen!

    Reply
    • Intressant med en kommentar från skaparna!
      Förstår verkligen att branden var perfekt att bygga det visuella på. Och frågan är berättigad: hur gör man en nätjournalists vardag visuellt intressant?

      Reply
    • Right, och jag hoppas det framgår att det inte var någon kritik på *det* viset. Men ur mitt perspektiv handlade det inte bara om det Jon inte sa, och det filmen inte inte visade. Utan faktiskt om det som presenterades. Det var i mitt tycker fyra minuter med den gamla synen på vad en journalistik på nätet handlar om. Snabbhet.

      Men i dag är inte längre snabbheten det viktigaste med journalistiken på nätet. Inte som jag ser det, och jag tycker det skulle vara enormt spännande att se vad andra tycker.

      Med bara fyra minuter att disponera så måste man ju absolut koka ner det till någon slags essens. Ni gjorde det på ett bra sätt med ett budskap, jag är nyfiken på vad andra kokar ner det till.

      Reply
      • Tenkte bare jeg skulle forklare hva vi tenkte da vi laget reportasjen. Jeg er veldig nysjerrig, så gleder meg til å se mange spennende reportasjer om nettjournalistikk. Men som Henrik P skriver er det en utfordring når det gjelder å billedlegge reportasjen.

        Reply

Leave a Reply to Henrik PCancel reply