redaktion

Mediebranschens problem i två meningar?

Kan det vara så här enkelt? Kan problemet sammanfattas med att det är upp- och nervända världen. Två meningar: Förr byggde medievärlden på stort avstånd och anonym relation mellan publicist och läsare – och nära relation mellan publicist och annonsköpare. Idag bygger medievärlden på en nära och ständig dialog mellan den som ”publicerar” och den … Read more

Vad är en nätjournalist?

I förra veckan gick mega-evenemanget Nordiske Mediedager av stapeln i Norge. Ett spännande program, kolla in sajten för mer info och followup. Ett intressant element var de filmer som producerats av studenter vid Infomedia, Universtitetet i Bergen. Jag fastnade speciellt för en av filmerna, där vi får följa Jon Tufto, nettjournalist, genom en arbetsdag. Fyra … Read more

Nya tider, nya jobb för redaktionen

De flesta verkar vara överens om att tidningsbranschen befinner sig ett läge som kräver stora omställningar. När upplagorna sjunker, och intäkterna med det, så måste man se över ekonomin. Men allt får inte handla om rationaliseringar och besparingar. Det är minst lika viktigt att vi försöker konkretisera vad som måste göras för att vi ska … Read more