Varumärkesstyrning i en digital rättssal

Företagen äger inte längre kontrollen över sina varumärke. Det har skrivits mycket om detta ämnet och hur web 2.0-revolutionen har gjort det möjligt för privatpersoner att hissa eller dissa produkter, varumärken och företag genom kommentarer, bloggar, sociala nätverk, microbloggar etc… I och med de sociala webbmediernas framväxt har folkopinionen aldrig varit starkare “Everyone is a critique.”

I denna branschen nämns det allt oftare och oftare hur varumärkesstyrning blir allt viktigare. Människor får via web 2.0 fler, bättre och snabbare verktyg att föra ut sina åsikter igenom. En knapptryckning och bara någa sekunder senare vet ett hundratal vänner på facebook exakt vad du tycker om mobiloperatören, bredbandsbolaget, politikern, flygbolaget eller grannen;) Visst blir det viktigare att hålla koll på varumärket ju mer makt folkopinionen får. Men samtidigt har en viss nivå av trashtalk alltid funnits (framförallt via word of mouth och nu via word of web).

Men de sociala medierna innebär ju även ett mått av skadekontroll för varumärket vilket inte är något annat än en möjlighet, en möjlighet att möta kritiker i en öppen debatt och diskussion. Tidigare dömdes varumärken utan en rättvis rättegång, idag med de sociala mediernas hjälp, är varumärket “Innocent untill proven guilty.” Sociala medier är varumärkets advokater och de har möjligheten att föra företagets eller individens talan i en digital rättssal för en billig (eller obefintlig) prislapp.

Sociala medier blir i detta sammanhanget mer än en kommunikationskanal. De är verktyg för direktpåverkan och imageskapande samtidigt som de möjliggör för varumärkesstyrning närmast i realtid. Tidigare flög varumärken på autopilot, idag handlar det om att sitta vid spakarna och styra själv.

Det finns tjänster som hjälper dig som företagare hålla koll på vad som sägs och skrivs om ditt varumärke:

Knuff: Ta reda på vad svenska bloggar säger om ditt företag.

Pusha: Sajt där användarna själv bestämmer innehållet genom att dela med sig av intressanta och heta länkar.

Twitter Search: Du skriver in ett sökord och motorn aggregerar snabbt igenom vad som skrivits på Twitter den senaste tiden. Frågor och svar, just nu!

Google Alerts: Här för du ständiga e-mailuppdateringar kring ett visst ämne som du själv väljer och registrerar.

Serph: Ett verktyg som som aggregerar information kring ett visst sökord från hela nätet. Alltså samma princip som Twitter search men för webben.

Google analytics: Detta är ett analysverktyg som tillåter dig att kontrollera hur många besökare du har på din företagssajt, vilka sökmotorer de kommer från, vilka andra sajter som länkar till din sida etc… Dessutom kan du sätta besöksstatistiken i relation till dagar, veckor och månader. Google analytics är gratis.

Kommentera och lägg hemskt gärna till fler.

4 thoughts on “Varumärkesstyrning i en digital rättssal”

  1. Bra skrivet Daniel,
    2 saker som slår mig efter att ha läöst detta:

    Allt sker i realtid (eller i alla fall näst intill). Att det man som konsument eller liknande tycker just nu är det som är just nu och inte i går eller i förra veckan. Vilket gör att sociala medier är alltid aktuellt.

    Missbilden av att man måste vara aktiv hela tiden. Och detta tror jag är den stora motståndskraften: företag tror att de måste vara aktiva bloggare/tyckare mm och hela tiden skriva kommentarer, chatta osv. Men då glömmer de vad det handlar om – dialog. Med hjäp av verktygen som du listar kan företag vara närvarande och besvara kritik, frågor, fundering, få upplag till produktutveckling m.m. med minimal insats.

    Detta är min utmaning att hjälpa företagen med, och det är inte lätt alttid, men förbannat kul!

    Reply
  2. Bra skrivet Daniel,
    2 saker som slår mig efter att ha läöst detta:

    Allt sker i realtid (eller i alla fall näst intill). Att det man som konsument eller liknande tycker just nu är det som är just nu och inte i går eller i förra veckan. Vilket gör att sociala medier är alltid aktuellt.

    Missbilden av att man måste vara aktiv hela tiden. Och detta tror jag är den stora motståndskraften: företag tror att de måste vara aktiva bloggare/tyckare mm och hela tiden skriva kommentarer, chatta osv. Men då glömmer de vad det handlar om – dialog. Med hjäp av verktygen som du listar kan företag vara närvarande och besvara kritik, frågor, fundering, få upplag till produktutveckling m.m. med minimal insats.

    Detta är min utmaning att hjälpa företagen med, och det är inte lätt alttid, men förbannat kul!

    Reply
  3. Håller med dig. Vi rör oss mer och mer mot en web som fungerar i realtid. Men det är en realtid som inte bara flyter på framför datorskärmen. I och med lanseringen av iPhone innebär idag realtid något mer, nämligen att kunna ta del av informationsflödet var och när som helst.

    Jag tror att om varumärkesstyrning ska fungera optimalt så behöver man som företagare och organisation nästan en person som bara sysslar med detta. Visst är det viktiga dialog och möjligheten till tvåvägskommunikation men snabbhet och ständiga uppdateringar tror jag ändå är en nyckelfaktor när det kommer till att använda de sociala redskapen optimalt. Sedan är det som du säger, man kan inte och ska inte göra allt. Som i allt annat gäller det att sålla i informationsutbudet:)

    Reply
  4. Håller med dig. Vi rör oss mer och mer mot en web som fungerar i realtid. Men det är en realtid som inte bara flyter på framför datorskärmen. I och med lanseringen av iPhone innebär idag realtid något mer, nämligen att kunna ta del av informationsflödet var och när som helst.

    Jag tror att om varumärkesstyrning ska fungera optimalt så behöver man som företagare och organisation nästan en person som bara sysslar med detta. Visst är det viktiga dialog och möjligheten till tvåvägskommunikation men snabbhet och ständiga uppdateringar tror jag ändå är en nyckelfaktor när det kommer till att använda de sociala redskapen optimalt. Sedan är det som du säger, man kan inte och ska inte göra allt. Som i allt annat gäller det att sålla i informationsutbudet:)

    Reply

Leave a Reply