På sociala media today har man listat en del frågor som företagare och andra intressenter ställer sig kring sociala medier:
1. What are the best tactics to use
2. How do I measure the effectiveness of social media
3. Where do I start?
4. How do I manage the social balance?
5. What are the best sites and tools out there?
6. How do I make the most of my available time?
7. How do I find and focus my efforts on my target audience?
8. How do I convert my social media marketing efforts into tangible results?
9. How do I cohesively tie different social media efforts together?
10. Does social media marketing work, and if so, how effective is it?
Detta är del två i en bloggserie där jag ger min syn och mina svar på de här frågorna. Idag hade jag tänkt bita i fråga 5. Alltså:
What are the best sites and tools out there? Denna frågan kan bli hur stor och djup som helst beroende på hur man tolkar den. Det finns en mängd verktyg därute som är väldigt användbara för företag. Exempel är, Twitter search, Google analytics, Google docs etc… Det finns hur mycket som helst, bara att skita ner fingrarna och leta ;) Om man istället skulle svara på vilka tjänster som är de starkaste marknadsföringskanalerna, ja då blir svaret lite mer avgränsat och konkret.
1) Blogg: Detta är det centrala i din onlinemarknadsföring. Genom att optimera din blogg och hamna högt på Googles sökresultat drar du publik direkt till din hemsida, därifrån kan du sen slussa folk vidare till andra nätprofiler som ditt företag underhåller. En bra och lätt bloggplattform är wordpress, här finns dessutom en mängd användbara applikationer att lägga till.
2) Facebook: Med över 170 miljoner användare världen över är Facebook både världens och Sveriges största sociala nätverk. Här finns även den bredaste demografin i kategorin ålder. Nätverket har förvandlats till en norm snarare än ett undantag. Dessutom har tjänsten precis öppnat upp för så kallade Real time profiler för företag vilket gör att din profil på facebook mer ser ut som en privat användare. Du kan alltså kommunicera direkt med enskilda personer på samma sätt som med dina privata vänner. En annan stor fördel med Facebook är att de har ett öppet API vilket gör att alla kan bygga egna applikationer. Ett exempel är företaget tre som rekryterade genom en applikation på facebook 2008. Dessutom går din facebook profil att knyta ihop med andra tjänster på olika sätt, din blogg, Twitter och Flickr till exempel. Facebook har även lanserat facebook connect vilket gör att du kan bjuda in vänner och kommentera på alla hemsidor så länge de är anslutna till tjänsten.
3) Twitter: Ökade med 1382% mellan feb 08 och feb 09. Twitter har snabbt kommit att bli den dominerande mikrobloggen. Twitter är inte bara ett verktyg för direkt kommunikation mellan företag och kunder. Alla tillägg och applikationer har förvandlat tjänsten till ett bra mät och researchverktyg. Ett exempel är Twitter Search och Twist. Precis som med Facebook är ditt Twitterkonto lätt att bädda in på andra tjänster. Kolla twitterapplikationer och nyheter här. En svensk uppstickare på detta området som det kan vara bra att hålla koll på är bloggy.
4) YouTube: Världens och Sveriges största onlinevideotjänst. Dessutom ägs den av Google vilket säkerställer fortsatt utveckling och teknisk innovation. Här finns över 100 000 000 miljoner filmer och i jan 09 hade sajten 6,4 miljarder “tittningar” bara i USA. I sverige hade tjänsten 350 000 besök per dag bara i jan 09. Detta är en sajt som möjliggör en otrolig spridning av viralt material. Dessutom finns här ett bra statistikverktyg som gör att du kan se vilka av dina filmer som är mest kommenterade, var din trafik kommer ifrån, när du haft mest besökare etc, etc.
Till sist lite FAQ:s.
Måste jag göra allt samtidigt? Absolut inte. Ta det i små steg och prova dig fram. Dessutom är det så att alla företag kanske inte hör hemma på just facebook eller Twitter, men blogg är definitivt att rekomendera, så jag skulle definitivt börja där. Sedan handlar allt om framförhållning. Medelåldern på de sociala nätverken ökar hela tiden. Mellan feb 2008 och jan 2009 ökade kvinnor i åldrarna mellan 55-65 år med 175% på Facebook och män 45-54 ökade med 166%. Det dröjer kanske inte så länge till innan de sociala nätverken och framförallt Facebook är relevant för alla att vara på? Det kan alltså vara läge att veta vilka möjligheter och begränsingar som finns redan nu. Eller rättare sagt, det är läge :)
Det känns så spretigt och svårt att hålla reda på alla profiler och det ena nätverket efter det andra? Jag håller definitivt med. Skulle jag nämna en trend som definitvt är i ropet just nu så handlar nätet mycket om applikationer som bygger ihop de olika tjänsterna. Facebook tillåter dig till exempel att länka dina statusuppdateringar med bland annat Twitter så att din FB status även syns på mikrobloggen och tvärt om. Ett annat exempel är den svenska mikrobloggen Bloggy som tillåter dig att publicera youtubefilmer och bilder direkt i din feed. Alltså: håll koll på applikationerna! De är den röda tråden som börjat knyta ihop havet av internettjänster. Du behöver inte vara överallt samtidigt.