Microbloggar ökar och Japan tar täten

Vassa Eggen tipsade på Jaiku om en bloggpost från Hitwise (se där, en av de stora fördelarna med microbloggar). Hitwise har tittat på trafiken till Twitter som ökat kraftigt den senaste tiden. Enligt deras mätningar har trafiken ökat med 700 procent under det senaste året. Under de senaste tre månaderna har trafiken mer än fördubblats och under senaste månaden har Twitters trafik ökat med 60 procent.

Twitter traffic - Hitwise

Det är framförallt under de senaste veckorna som trafiken tagit fart på allvar. Dock är Twitter och andra microbloggar fortfarande en relativt liten företeelse. Twitter rankas enligt Hitwise som nummer 439 bland sociala nätverk och forum i USA och som nummer 4309 bland alla sajter i USA. Microbloggandet är en nisch som inte spridit sig till den bredare massan. Men som sagt tillväxten är stor och även i Google Trends ser vi att det intresset vuxit starkt under den senaste tiden.

Google Trends - Twitter

Förra veckan lanserades Twitter officiellt i Japan. Och enligt ReadWriteWeb som tittat på siffror från bland annat Google Trends så är intresset för Twitter stort i Japan.

Google Trends - Twitter regions

Även statistik från TwitterLocal pekar på att något stort är på gång i Japan för microbloggarna. Tokyo toppar statistiken för regioner med mest tweets.

TwitterLocal - stats

Så kanske blir Japan det land där microbloggandet först når en bredare publik.

  • Pingback: hur stort är twitter - egentligen? « GCI Stockholm

  • Pingback: lillbra » Blog Archive » Microblogging inom företagsvärlden

  • Pingback: Hur stort är twitter - egentligen? « Slumpnavigator

  • tordsand

    SOCIALA MEDIA – MICROBLOGGAR
    Jag heter Tord Sand och är social media rådgivare för bl.a. Kay Pollak, och andra mer eller mindre kända varumärken och företag.
    Det förvånar mig att man som företagare inte analyserat och gett sig i kast med varumärkesbyggandet och annonserandet i sociala media samt synkroniserat med ex. Twitter & andra microbloggar.
    Här finns det en ofantligt stor krets av läsare/kunder som normalt sett bara hämtar sin information via dessa forum, de läser inte tidningar eller ser på TV där gammal traditionell reklam syns.
    Jag har för mina uppdragsgivare fått ett otroligt genomslag på de budskap vi sänder ut löpande i olika forum, det kostar i princip ingenting men är enda sättet att nå dessa köpstarka målgrupper.
    Japan och USA ligger långt före oss i Sverige, men jag startar upp allt fler marknadsavdelningar via miniseminarier o utbildningar i ämnet social media marknadsföring så svenska företag är på stark tillväxt i detta nya forum för att synas mer och kunna sända ut snabba inbjudningar till mässor, kurser,event av olika slag samt komplettera det man gör i traditionell mer kostsam marknadsföring.
    Det finns även många vinster med att synas på ex. Facebook, LinkedIn m.fl. då detta skapar större kontaktytor, samt bygger varumärket vidare på de målgrupper som normalt sett aldrig annars skulle uppfatta dom som ”inne” och några att räkna med om man inte syns eller sticker ut i mängden.

    Gott Nytt 2010!!!

    -Tord Sand c”,)
    social media advisor