Enligt en ny rapport från EITO (The European Information Technology Observatory) kommer den globala annonseringen online i år att öka med 23 procent. Enligt prognosen kommer de totala medieinvesteringarna uppgå till 31,7 miljarder euro.
I Europa kommer ökningen att vara störst; upp 31 procent i år till 9,1 miljarder euro. USA är dock fortfarande den största marknaden och i år kommer annonseringen online att uppgå till 13,6 miljarder euro, en ökning med 13 procent från 2007.
I Asien ökar internetannonsering i år med 26 procent till 7,2 miljarder euro. Här står Kina för en stor del av annonsintäkterna. Under 2008 förväntas annonseringen enbart i Kina nå 1,2 miljarder euro, en ökning med 46 procent jämfört med 2007.
USA kommer att svara för 43 procent av all internetannonsering under 2008. EU-länderna kommer att stå för 29 procent och Asien-Pacifics andel är 23 procent. Övriga länder svarar endast för 6 procent av den globala online-annonseringen.
Samtidigt som ALLA medier rapporterar minskade intäkter på i stort sett alla mediaslag. undrar om inte EITO sitter på riktigt dålig data.
Samtidigt som ALLA medier rapporterar minskade intäkter på i stort sett alla mediaslag. undrar om inte EITO sitter på riktigt dålig data.