Att se på TV är mer än att se på TV

Allt fler använder flera medier samtidigt, vilket jag skrivit om tidigare. Nu har Grunwald Associates tittat på de amerikanska kidsens TV-tittande i kombination med internet. Två tredjedelar (64 procent) av ungdomarna i USA går online när de tittar på TV och hälften (49 procent) säger att de gör det ofta (från 3 gånger i veckan till flera gånger dagligen).

Rapporten visar att 73 procent av de som använder TV och internet i kombination klassas som “aktiva multitaskare”. Enligt Grunwald är det användare som påverkas av innehållet i ett medium för att göra något i ett annat medium. Det är en kraftig ökning från 2002 då motsvarande andel var 55 procent.

TV och internet, multitasking

  • Hälften svarar att de besöker sajter som de ser på TV under tiden som de fortsätter att titta.
  • 35 procent har skickat meddelande via IM eller mejl till andra som de vet ser samma tv-program.
  • En tredjedel säger att de gjort andra saker online medan de tittat. Som t ex varit med i omröstningar, tävlingar eller spelat spel som tv-programmen har uppmanat till.

Och fokus dras alltmer till internet bland de som använder båda medierna samtidigt. 47 procent av de som använder TV och internet samtidigt säger att de mest fokuserar online, 42 säger att de fokuserar lika mycket på båda och 11 procent svarar att de är mest fokuserade på TV.

4 thoughts on “Att se på TV är mer än att se på TV”

  1. Intressant tänker jag. Sen slår det mig, jag sitter faktiskt och tittar på Kobra nu. Eller lyssnar, eller surfar, eller vad det nu är jag gör. Intressant hursomhelst.

    Reply
  2. Intressant tänker jag. Sen slår det mig, jag sitter faktiskt och tittar på Kobra nu. Eller lyssnar, eller surfar, eller vad det nu är jag gör. Intressant hursomhelst.

    Reply

Leave a Reply to JohanCancel reply