tv

Valvaka på ett helt nytt sätt

På väg hem från Almedalen och min lista på blogginlägg som ska skrivas är längre än någonsin. Spottar i nävarna och sätter igång med det som kräver mest engagemang från oss alla – valvaka.tv Du har förhoppningsvis inte missat att vi har sänt gerilla-tv om sociala medier i Almedalen under hela veckan som gått. Grymt … Read more

Djupare in än någon annan

Jag sjösatte ett experiment. En gammelmediaprodukt som skulle anpassas till den sociala webben. Vill ni veta hur det har gått med 30Minuter? Jag tar det som ett ja. I knappt ett halvår har vi sänt 30Minuter i 24Corren och 24nt. Tisdag, onsdag, torsdag. Varje vecka. Vi har varit drygt en och en halv tjänst som … Read more

Jon Stewart och O’Reilly om nyheter och politik i USA

Det här är inte för alla. Men för en nörd som mig är det underbart. Lyssna på deras starka åsikter om sina respektive åsikter. Lyssna på deras proffsiga ordvändningar, se deras kroppsspråk, deras vändningar, deras tonläge. Deras intellekt, framför allt Jon Stewarts så klart, är knivskarpt och de lämnar varandra ingen nåd. Om liberaler, republikaner, … Read more

Vi borde hjälpa SVT att bli mer ”public” och mer ”service”

Jag har en skärningspunkt, en sweet spot, där några olika fenomen möts. Det handlar om medier av alla de slag, smarta nättjänster, användarens behov och önskemål samt ett rejält mått av sönderslitning av gamla modeller (disruption). Det är ett av skälen till att jag är så fascinerad av diskussionen runt The Pirate Bay. Och det … Read more

Dags att återskapa relationen

För drygt ett år sen var jag i Oslo och gjorde ett studiebesök hos Anne Grosvold, ni vet, hon som har en egen talkshow som även har sänts i SVT. Just då jobbade jag med programmet Eftersnack i SVT, en regional talkshow som gjordes i elva editioner. Vi hann prata lite, jag och Anne Grosvold. … Read more

Vår heta längtan efter publiken

Just nu håller jag på att sätta ihop en marknadsföringsplan till vårt program 30 minuter, som jag har skrivit om här tidigare. Eftersom vi har två stora mediehus i ryggen, Corren och Norrköpings tidningar, så finns det ju marknadsföringsmuskler. Annonser i tidningen, banners och puffar på nätet, trailers i tv, kanske till och med stortavlor … Read more

Sociala medier – exkluderande eller inte?

I veckan spelade jag och vår eminentet sändningsproducent Mikael Landelius in en trailer för vårt tv-program, som nu har fått namnet 30 minuter. Eftersom varken studio, grafik eller jinglar är färdiga så gjorde vi en väldigt enkel trailer, ni får gärna kolla in den: Som ni ser så har jag valt att fokusera på sociala … Read more

Lokal-tv som inte är “lokal-tv”

Närmare än Skavlan. Eldigt som Debatt. Kaxigare än morgonsofforna. Nånstans där skulle jag vilja placera vårt nya tv-program som ska börja sändas i november i NTM:s tv-kanaler 24Corren och 24nt, som man kan titta på i Linköping och Norrköping med omnejd. Just nu är utbudet av lokal tv ganska skraltigt. Satsningar som Kanal Lokal har … Read more

Månlandningen – den tidens länkbete

Hela webben går fullständigt bananas över månlandningen, nu när den firar 40 år. Och jag är själv en stor fan, har häckat på wechoosethemoon och följt twitterflöde i realtids-repris. Jag ville ju bli astronaut en gång i tiden… Och nu ser jag att Kottke har satt upp en live-tv-realtids-repris av eventet. Helt underbart. Men det … Read more

Lågt intresse för TV i mobilen

Endast en procent av mobiltelefonanvändarna i USA har något TV-abonnemang i mobilen, enligt JupiterResearch. Även bland yngre är det få som nappat på erbjudandena. Vad som också är intressant är att intresset för TV i mobilen verkar ha minskat under de två senaste åren. Detta samtidigt som mobilerna blir allt bättre… T ex är det … Read more

Internet konkurrerar allt mer med TV under prime time

Tittandet på tv och användningen av internet under kvällstid har förändrats kraftigt under de senaste åren. Det visar siffror från Nordicom som publicerades i Internetbarometern 2007. Internet tar en allt större del av publikens tid. Tidigt på kvällen, mellan klockan 17.00 och 19.00, är det lika många svenskar som enbart har använt internet (15 procent) … Read more

Internet större än TV bland kidsen

Hela 83 procent av internetanvändarna i åldern 10-14 år i USA spenderar 1 timme eller mer om dagen online. Det visar en undersökning från Doubleclick Perfomics. För TV är motsvarande siffra 68 procent. Tidningar, tidskrifter och radio ingår också i undersökningen men siffrorna för dessa medier är betydligt lägre. Undersökningen visar också att 72 procent … Read more

Sandra puffar… 20080718

* Via Jeff Jarvis på Buzzmachine hittade jag till Wordle, en sajt som visuellt visar vad som nämns mest på en viss sajt, bland dina bokmärken på del.ici.ous eller i en blogg. Jag gillar verkligen Wordle och funderar kring hur användbart det hade varit på nyhetssajterna. Läsarna hade snabbt fått en överblick över dagens hetaste … Read more

Var femte europé använder internet samtidigt som de konsumerar andra medier

Drygt en femtedel (21 procent) av alla internetanvändare i Europa säger att de använder internet samtidigt som de ser på tv eller lyssnar på radio, enligt en ny undersökning från JupiterResearch. Dessa “media multitaskers” spenderar mycket tid på både tv och internet. I genomsnitt ägnar de 14 timmar i veckan på tv-tittande och 10 timmar … Read more

Att se på TV är mer än att se på TV

Allt fler använder flera medier samtidigt, vilket jag skrivit om tidigare. Nu har Grunwald Associates tittat på de amerikanska kidsens TV-tittande i kombination med internet. Två tredjedelar (64 procent) av ungdomarna i USA går online när de tittar på TV och hälften (49 procent) säger att de gör det ofta (från 3 gånger i veckan … Read more

Slut i rutan – SVT stänger ner myrornas krig

[update: Nu, den 3 april kan det väl vara läge att medge att det här var ett aprilskämt. Se mer nedan] SVT går verkligen från klarhet till klarhet. För bara någon vecka sedan stormade det runt förslaget att alla med dator skulle betala tv-licens, och nu är det dags för nästa dumhet. I tysthet fimpar … Read more

Sandra i Mindpark-soffan

En första sändning från soffan @ Parken. Sandra, ny i gänget fick inget att välja på. Samtalet, som egentligen bestod bestod av nio delar skratt och en del allvar (innan ”redigeringen”) handlar om varför journalister ska blogga, varför läsarmedverkan är en bra sak och en liten smula om var rubbet är på väg. Vi spelade … Read more

TV-annonseringen har tuffa år framför sig

TV-marknaden ser tuff ut de närmaste åren enligt Screen Digest. Under 2008 kommer tv-annonseringen att växa mindre än ekonomin i stort, endast 1,9 procent i Europa och 1,5 procent i USA. Detta trots att stora händelser som OS, fotbolls-EM och presidentval i USA kommer driva mycket annonsering till TV. 2009 kommer att bli betydligt tuffare, … Read more