Besviken på nya iPhone? Läs på om facelift!

Någon timme har passerat sedan Apple lansering av nya iPhone 5S och 5C, och det är värst vad det klagas. Domedagsprofetiorna över Apple avlöser varandra. Nu är de tydligen slut, och undergången är nära. Jag tycker det är märkligt.

Mobilbranschen håller på att mogna. Iphone är inne på sitt sjätte år, och utvecklingen har gått i en rasande takt. Jag tror tiden är mogen att dra en parallell till bilbranschen och deras tradition av ”facelift”.

An automotive facelift (also known as mid-generational refresh, or minor model update) comprises changes to a car’s styling during its production run — including, to highly variable degree, new sheetmetal, interior design elements or mechanical changes — allowing a carmaker to freshen a model without complete redesign.

Skrev så här i en kommentar på Facebook: ”Aktiekursen är rimligare nu än när den låg på $700 imho. Nästa nya segment kan säkert pressa upp dem igen, men ingen telefon i världen borde kunna göra det. Så. För iPhone är det nu inkrementella förändringar som gäller. Apple är BMW.”

För övrigt tycker jag verkligen inte att det var en dålig facelift. Heja Apple!

Bildcred: cc licensed ( BY ND ) flickr photo by Helga Weber

22 thoughts on “Besviken på nya iPhone? Läs på om facelift!”

  1. Facelifts gös i mitten av varje produktlivscykel för bilar. iPhone 5S och 5C är sjätte och sjunde faceliften för Apple så jämförelsen haltar betänkligt. iOS ser i princip likadant ut nu som när det lanserades för sex år sedan. Att man i dagens presentation lägger stor vikt vid den nya processorn borde få varningsklockorna att ringa. När man skryter om tekniska specar framför innovationer vet man att verksamheten inte fungerar som den ska.

    BMW är för övrigt en av få biltillverkare som valt att nobba iOS in the car.

    Reply
    • Förbränningsmotorn och kardandriften har funkat likadant i 100 år. Blivit bättre, men samma princip. Ungefär som iOS.
      Jag har nog svårt att se iPhone 1 och 5 som samma produkt med några facelifts emellan. Lika lite som att Saab 900 var samma bil 1978 som 1998. Två generationer, många facelifts.

      Ska man ta appleliknelsen blir väl iPhone 1-3 en produktgeneration, 3GS-4S en annan och 5 den tredje, eller nåt liknande.

      Reply
      • Processorn och minnestekniken fungerar väl ungefär likadant nu som då.
        Bara snabbare och effektivare. ;)
        Saaben däremot såg väldigt annorlunda ut designmässigt melan åren, det gör inte iPhone.

        Reply
        • Beror nog på vad man tycker design är – för mig är Saab:n likt ett deformerad ägg på fyra hjul, både 1978 och 1998. Och iPhonen likt en fyrkant med en ring nedan. Så jag tycker antingen har designen på ingen av dem förändrats eller på båda. Beror på vad man läser in i ordet “design” och “ändrats” skulle jag säga.

          Reply
          • Visst är det så. MIn fru ser inte skillnad på en BMW och en Mercedes. “Det är ju bara en bil.” Hon ser ingen skillnad på dotterns iPhone 4S och hennes egen 5:a.
            Däremot är hon en jävel på att se vilken konstnär som målat vilken tavla osv. Allt beror väl på intresse antar jag.
            Har nu på morgonen pratat med “alla” som är teknikintresserade på jobbet och de svarar unisont att detta var den blekaste lansering dom varit med om. Just sayin’! ;)

        • Om man accepterar en vid definition på “ungefär likadant nu som då”. Visst, alla processorer är egentligen Turingmaskiner. Men processorn i iPhone 1 vs iPhone 5 har gått till att vara 64-bitars multicore med spekuleringsmekanismer, TrustZone/TEE, vektorprocessing m.m.

          Reply
      • Saab 900 var samma bil mellan 1979 och 1993 (1994 för cabmodellen), med lite olika ansiktslyft och motoralternativ. Saab 900 mellan 1994 och 1998 var en helt annan bilmodell (bottenplatta, utseende osv).

        Reply
    • Håller med dig i allt Marcus. Blev också skraj över fokuseringen på spec. Nä, detta var en liten uppdatering. Det inser ju t.o.m. Apple då namnet blev 5S.
      Herregud, de flesta konsumenter kommer ju inte att se skillnad på 5 och 5S. Kommer nån att se skillnad?

      BTW – BMW var väl först med att stödja iPod i bilen?

      Reply
    • “Att man i dagens presentation lägger stor vikt vid den nya processorn borde få varningsklockorna att ringa.” Tack för att du tog upp detta. Det är en väldigt viktig poäng. Det har aldrig varit fokus tidigare, och hade av Jobs aldrig setts som någonting som behöver kommuniceras. Sen är det ju bra.

      Reply
      • Det där är inte riktigt sant. Titta igenom Steves Keynotes så kommer ni se att han lade ganska mycket tid på tekniken (och dess prestanda) vid stora skiften. Som tex när man gick från PPC till Intel, eller när man började med egna chip. Apple har gjort en GRYM insats med den här teknikplattformen och det är rimligt att man lägger mycket krut på det – på nästa event kommer man att istället berätta om alla grymma tillämpningar som skapats tack vare den teknik man presenterade igår.

        Reply
        • Förstår inte riktigt vad som är så grymt med dessa processorer ur ett användbarhetsperspektiv, jämfört mot konkurrenterna. Hur många kunder tror du går till sin återförsäljare med frågan: “Hej, jag skall köpa ny telefon, har du en A7-processor?”.

          Reply
  2. Jag tycker att 5s har en del vettiga uppdateringar som gör att jag tänker köpa en. Det JAG stör mig på, är att en sån här liten lansering, att det just är en facelift, måste göras under pompa och ståt med hela världen som tittar bara för att alla förväntar sig det. Det hade ju räckt som när de byter CPU:er i MBP att skicka ut det i nyhetsbrevet. Har de inget att lansera som är mindblowing så är det dumt att dra på så. Det är ju det som isf sänker aktiekursen. Alla förväntar sig fortfarande att få en ny produkt som förändrar världen på dessa keynotes, när de inte får det så tradas aktierna ner. Är jag ensam om att resonera så här?

    Reply
    • Men ska vi anklaga apple eller oss själva för det? De hade ett lanseringsevent, varken mer eller mindre. Hypen skapas av oss och medierna i skön harmoni. Och vi får något att snacka om ;)

      Den här gången förväntade jag mig inte ett dugg mer än det vi fick, ändå var det urmysigt att applevaka tillsammans med öl, pizza och vänner i trappen på #SHIP

      Reply
      • Hypen skapas helt klart av oss, men det jag undrar är om de behöver ha lanseringsevent för alla produkter? Det kanske skadar mer än det skapar? Fast iofs på sikt så slutar ju alla aktien-störtdyker-troll prata och så finns det positiva kvar. Och alla köper produkten.

        Reply
        • Måste nog hålla med Jocke här. Hajpen skapas ju väldigt mycket av alla oss runtomkring, inte minst media som skriver om vartenda rykte, men naturligtvis även läsare/konsumenter som suger i sig all denna info som svampar. Klart de måste få ha lanseringsevent för en ny telefon.

          Jag har tidigare kritiserat Apple för bristande innovation, men idag tycker jag de har en rätt rimlig nivå på det. Fingertryckssensorn – om den funkar – är onekligen revolutionerande. Något på nivån “varför har ingen gjort detta tidigare?”.

          Men den stora förändringen jämfört med de senaste lanseringseventen är i mitt tycke att vi användare faktiskt börjat ha mer rimliga förväntningar på dem. Vi har lärt oss att Apple inte kommer att revolutionera allt varje år.

          Däremot kvarstår Apples övergripande problematik, med tappade marknadsandelar, och prispress. http://qz.com/122921/the-chart-tim-cook-doesnt-want-you-to-see/

          Själv är jag fortfarande mest nyfiken på vad som blir The Next Big Thing från Apple. Den som lever får se :-)

          Reply
  3. Redan för ett år sen skrev en kort blogpost om att Apple är det nya Volkswagen (inte BMW). Båda företagen har en produkt (Iphone respektive Golf) som de är väldigt försiktiga med och inte vill ändra på då de nuvarande kunderna kommer att skrika bakut. Men som brukar sägas, stagnation innebär ofta döden för företag och vassare konkurrenter kommer då att ta över rollen som innovatörer.

    http://dev.bergqvi.st/apple-the-new-volkswagen

    Reply
  4. Vadi består besvikelsen. Vad är det folk saknar? iPhonen – och alla Smartphones för den delen – är som fullmatade med funktioner och möjligheter långt mer än någon normal användare kan tänkas behöva?

    Reply
  5. Så här ett par dagat efter Apples gigantiska släpp av nya iPads, nya laptops, ny Mac Pro som i sig är ohyggligt mycket mer än ett facelift samt alla nya versioner av programvaror inkl Mavericks känns talet om att Apple stagnerat rätt stagnerat och slitet. Har det inte inte varit “sanningen” väldigt länge nu. Dags att facelifta kritiken kan man tycka.

    Reply

Leave a Reply to Mikael ZackrissonCancel reply