Lite för ofta ser man intressegrupper ”kapa” de olika bloggportalerna. Bloggportalen, knuff och de andra svenskspråkiga har så relativt liten bas att bygga på att det uppenbart inte krävs någon stor insats för att ta över dem.

Får aktivisterna dessutom hjälp av etablerade medier, som i fallet ”Svenska bloggare i pälsprotest” från aftonbladet.se så smäller det verkligen till – trots att det inte är så många bloggare som är delaktiga egentligen. Till exempel toppar kampanjen bloggportalens mest diskuterade nyheter, trots att det bara handlar om 12 inlägg i sju bloggar.

Det leder också till att man ser sådana här trista inlägg, som inte med den bästa vilja kan sägas tillföra något:

JUST NU!! ÖVERST PÅ BLOGGPORTALEN OCKSÅ :-)))

och

>>>>Överst på bloggportalen>>>>

Jag menar inte att vara någon bloggpolis, och jag har inte någon klockren lösning. Får väl bara hoppas på att den ökande mängden bloggar på sikt kommer att medföra en större tröghet. Med fler bloggar får automatiken ett större urval och då tror jag de sju bloggarna får lite svårare att sticka upp…

För mig som jobbar i medievärlden kan man i den här problematiken kanske också spåra en liten del av vår framtida roll i symbiosen med bloggarna. Redaktörer som bearbetar listor med sedvanlig nyhetsnäsa, personlig touch och känsla för whats hot and whats not. Inte för att ersätta den automagiska redigeringen på portalerna utan som ett kompletent.

Och så kan man ju ockå hoppas att tjänster som bloggkampanj.se används på ett omdömesfullt sätt.

[update] med anledning av alla kommentarer och relaterade bloggar, en uppföljning ”Wow, det är ju som om usenet har återuppstått

Andra bloggar intressant om: , , ,