#brasak Fokus: En milstolpe har passerats (och SvD också;)

Läser och njuter:

Fokus har nu passerat ännu en milstolpe. Enligt ny statistik i veckan är upplagan nu 30 500 (TS 2009), en ökning med 27 procent jämfört med 2008. Nya prenumeranter strömmar in och fler väljer att förnya sina prenumerationer. Vi är djupt tacksamma för förtroendet ni läsare ger oss och lovar att ge allt för att ni ska fortsätta vara nöjda med tidningen.

via Fokus » En milstolpe har passerats.

Bra går det också för SvD, Martin Jönsson skriver ”Branschen i kris men SvD ökar och ökar”.

Likheterna är att de är produkter med en väldigt tydlig idé om vad man vill åstadkomma. Och man ser inte nätet som ett hot utan som en möjlighet.

Kära vänner: I salute you!

6 thoughts on “#brasak Fokus: En milstolpe har passerats (och SvD också;)”

  1. Det är kul att Svenskan går bra – men titta på betalningsgraden. Den är 78 procent för Svenskan medan GP till exempel har 90 procent. Upplagan drivs alltså av stora rabatter. Det kan förstås ändå vara en bra affär, men det visar hur trubbiga siffrorna är.

    Reply
  2. Jag tillhör dem som tycker att betalningsgraden är ett relativt ointressant mått. Det är en parameter som du ska ha full frihet att skruva på i den totala mixen som utgör din affär.

    Reply
  3. Det beror på. Självklart ska man skruva som man vill, men att skryta över en hög upplaga som ingen betalar för är lite magstarkt. I Svenskans fall har både betalningsgraden och priset höjts under 2009. Men när Veckans Affärer skryter är det värre. Tidningen klassas som nu som en tidning med i huvudsak gratisupplaga. Att då utmåla sig som vinnare vs. Affärsvärlden är anmärkningsvärt.

    Reply
  4. Som du vet är jag inte mycket för skryt alls, i synnerhet inte sådant som sker på bekostnad av konkurrenter. Vad jag avsåg med min kommentar var affären, och upplagans/betalningsgradens roll i den mixen. Om du vill öka din upplaga genom att sänka din betalningsgrad – för att nå fler och bli attraktivare på annonsmarknaden till exempel så tycker jag det är gott.

    Min #brasak handlar egentligen inte om några enkla, kvantitativa mått, även om jag förstår att det ser så ut. Det handlar mer om att jag vill ge en rejäl klapp på axeln till två publikationer som jag tycker gör ett jävligt gott jobb. Och att jag är glad att det finns lite siffror som backar upp det.

    Reply
  5. GP har en monopolsituation, klart att de har lättare att ha högre betalningsgrad, precis som lokaltidningar. Stockholm är en helt annan typ av marknad. Men det är så lätt att skylla på betalningsgraden, trots att den är ett så trubbigt mått. Att ha en lönsam upplaga är det viktiga. 2009 har vi höjt priset rejält, höjt betalningsgraden, höjt antalet fullbetalda, minskat antalet friex- och är ändå den enda i Sverige som ökar. För femte året av sex. Vad begär ni mer för ett erkännande? Ska vi gå på vatten?

    Reply
  6. Svenskan gör ju ett jättebra jobb, den saken är det ingen tvekan om. Och Martins mervärdesinformation här ovan belyser det mycket bättre än upplagan i sig. Vilket i sig också visar hur jobbig och extremt svårläst stora upplagedagen är…

    Reply

Leave a Reply to Martin JönssonCancel reply