upplaga

Väckelsemöte i mediehuset: Det är en revolution – fattar ni?

Under mina drygt 30 år i mediebranschen har jag sagt det många gånger, det finns få företagsmiljöer som är så konservativa som tidningsbranschen. Om inte den attityden ändras kan det bli en kvarnsten runt halsen på oss. Särskilt nu när förändringarna går så snabbt att vi knappt hinner blinka. I måndags (2010.04.19) var det väckelsemöte … Read more

#brasak Fokus: En milstolpe har passerats (och SvD också;)

Läser och njuter: Fokus har nu passerat ännu en milstolpe. Enligt ny statistik i veckan är upplagan nu 30 500 (TS 2009), en ökning med 27 procent jämfört med 2008. Nya prenumeranter strömmar in och fler väljer att förnya sina prenumerationer. Vi är djupt tacksamma för förtroendet ni läsare ger oss och lovar att ge allt … Read more

Det är dags att mäta det nya också

Mediebranschen är besatt av siffror, och det är varken konstigt eller osunt. Jag kan visserligen önska att man ibland gjorde lite djupare analyser av upplagan, orvestosiffrorna, positionen på KIA och klicktoppen än vad som görs, eller iaf vad som märks. Men att mäta är i grunden bra, och vi ska vara tacksamma att det i … Read more

Webbransonering – en bra idé?

Debattens vågor gick höga under slutet av 2008. Både inom och utom ”vår” sfär diskuterades frågan om hur webb och papper ska förhålla sig till varandra. I ljuset av vikande upplagor, tidningskrisen i USA, relativt svaga intäkter i de nya kanalerna så väcktes åter frågan om man kanske var ”för bra” på nätet. Att man … Read more

Största tidningarna i USA har tappat 1 miljon ex i upplaga de senaste 4 åren

Under de senaste 4 åren har de största tidningarna i USA tappat över 1 miljon i upplaga, enligt en sammanställning av Editor & Publisher. Det motsvarar ett minskning på nästan 10 procent. Men vissa titlar har minskat betydligt mer. The Los Angeles Times har tappat 20 procent och San Francisco Chronicles tapp är nästan 30 … Read more

Webbutvecklare sökes!

Webbutvecklare är verkligen jobbet för dagen. Inom vår grupp söker vi nu folk både i Kalmar och i Helsingborg. Du kanske känner dig manad? Helsingborgs Dagblad vill ha en utvecklare till marknadsavdelningen. Citerar lite ur texten: “För att klara våra mål behöver vi dig som är duktig på XHTML, CSS, XML, JSP, SQL, AJAX och … Read more

The vanishing newspaper, papperstidningens död – eller?

I veckan var det Daytona Sessions Vol 1 och jag pratade under rubriken ”The vanishing newspaper – Hur ska de gamla mediehusen se till att spela någon som helst roll 2012?” Det har väckt lite uppmärksamhet och en del bloggar refererar dragningen. Daytona sammanställer både presentationen och inspelningen (inklusive avslutande Q&A). Men ändå, jag inser … Read more