cover.pngSvansens 9 regler så de står skrivna i BOKEN.

1: Du skall icke ha några andra lager vid sidan av ett

Det var Sears som från början började bygga den långa svansen genom att bedriva postorderverksamhet med utgångspunkt från stora centraliserade lager. Det är dessa lagren som idag har flyttat ut på nätet i form av virtuella och digitala lagerplatser som i stort sett inte kostar något att hushålla. Amazon.com bedriver virtuella lagerplatser som innebär att produkterna visas och säljs på hemsidan men lagerhålls fysiskt hos samarbetspartners. iTunes bedriver rena digitala lager, vilket är den billigaste lösningen. Det handlar om att samla så mycket så möjligt på en och samma plats. Hittarnas tyranni är över!

2: Varför arbeta själv när andra kan göra jobbet?

I och med demokratiseringen av produktionsverktygen är allmänheten integrerade i dagens kulturproduktioner. Den kollektiva produktionen har skapat otaliga film och musikrecensioner och självbetjäning har inneburit att Google kunde sälja annonser för en spottstyver per klickning och att Skype fick 60 miljoner användare på två och ett halvt år. Användare gör gärna sånt gratis som företag annars skulle behöva betala för. Det handlar om crowdsourcing och wisdom of the crowd.

3: Hedra olika distributionskanaler, för det må gå dig väl och du må tjäna pengar länge och längre

Vissa kunder vill handla i butik, andra på nätet. Vissa vill först gå i butik för att sedan göra inköpet på Internet eller tvärt om. Vissa vill ha produkten nu, andra kan vänta. De bästa marknaderna med lång svans går över tid och rum. iTunes fördelar beror på att det är användarvänligt, inte är begränsat av geografi och öppet dygnet runt.

4: Du skall icke bedriva försäljning av endast en produkt

Idag kategoriseras utbudet av valmöjligheter, album, enskilda låtar, ringsignaler, trettio sekunders musikvideor osv. Microchunking delar upp innehållet i komponenter, tidningar hackas upp i artiklar som går mer på djupet genom bloggar, delar av kokböcker säljs genom enskilda recept.

5: Du skall icke bedriva försäljning genom endast ett pris

Olika människor vill betala olika mycket beroende hur mycket pengar eller tid de har. Traditionella marknader har bara plats för ett pris i taget. På marknader med överflöd kan flytande priser vara ett effektivt verktyg för att maximera produktens värde. Exempel på detta är eBays auktioner eller möjligheten att köpa enskilda låtar till ett lägre pris på iTunes.

6: Du skall icke hålla mun, sprid information

Sortera efter pris, betyg, tillverkare. All denna information finns redan, det handlar bara om hur man bäst förmedlar den till konsumenten för att leda dem längre ner i svansen och göra valen så lätta så möjligt. Detta är ett verktyg som också kan leda till dialog mellan sändare och mottagare snarare än en monolog.

7: Tänk och, inte eller, ty det ena utesluter inte det andra

Ju större överflöd inom lagrings och distributionsmöjligheter, desto mindre åtskillnader behöver man göra när det gäller användningen. På marknader med oändlig kapacitet (digital lagerhållning av produkter och information) är den rätta strategin att erbjuda alltihop.

8: Hedra din marknad och lita på att den kan göra jobbet

På marknader med överflöd av tillgång, information, lagerhållning och produkter (Internet) kan man lägga ut allt man har och se vad som händer – låta marknaden sortera utbudet. Det handlar om att mäta konsumentbeteendet snarare än att förutspå.

9: Hedra det som är gratis

Eftersom kostnaderna på marknader där den långa svansen lever och frodas ligger nära noll (ingen lagerhållningskostnad på Internet för musik t ex) kan även priserna göra det. Gratistjänster ska istället locka konsumenten att köpa ett dyrare abonnemang, en låt för 9 kr på iTunes kanske medför att man köper skivan osv.

Gå nu ut, och sprid svansens visdom till allmänheten.