Nästa SEO-företag till rakning. Sökmotormarknadsföring är en långsam process om man ska göra det ”the hard way” och istället blir övertrampen via oseriösa företag många. Quickfixar fungerar helt enkelt inte i längden och det blir ALLTID dyrt för den som blir lurad. Nu är det Jajja som får stryk och återigen spiller det över på mediebranschen.

Bakgrunden är spam i kommentarer på bloggar (att bli ”jajjad”) och det finns mycket att läsa på knuff.se. Fredrik Nygren på Networkers.se har som vanligt gjort ett lysande arbete och kollat upp storyn, och den vetenskapligt genomförda kartläggningen som avslöjade Jajja den här gången gjordes av Malin Söderström på bloggen Vetenskapsnytt.

Men förutom att det är illa för de medieföretag som valt att anlita Jajja, är det nästan värre för anrika gamla Tidningsstatistik.

Förra gången jag skrev om TS i anslutning till skandalen runt Hermes så blev resultatet en lunch. Och det var visserligen en trevlig lunch, men som resultat betraktat är det alldeles för tunt.

Charlotte Thür som är områdeschef Digitala Medier och Anders Eriksson som är revisor digitala medier har inte hörts av sedan och vad jag kan se har inget hänt. Ts fortsätter ånga på med huvudet i sanden.

Om vi bortser från att jag och TS inte är överens om behovet av en revision av det slag som TS bedriver, eller rättare sagt – jag menar ffa att den är omöjlig att göra, så var det ett antal skrämmande luckor som uppenbarade sig under vårt samtal. Jag ska inte genera Anders och Charlotte med detaljer (om de inte själv ber om det) – men rent generellt hade man dålig koll på sina egna regler, innehållet i sina egna rapporter och man hade dessutom på flera områden en ytterst oklar kompetens och förståelse för mediet.

Anledningen till att det här är allvarligt är såklart att TS för mediebranschen alltid har representerat ”Siffror man kan lita på”. Det betyder att när TS sätter sin stämpel på något så förväntas man – faktiskt – kunna lita på det. Titta tex på det här citatet (Christer Pettersson är produktchef på Eniro som nyligen gick in i ett stort samarbete med Jajja):

Så frågan är vad TS ska göra den här gången? Det får gärna vara mer kraftfullt än en lunch. Får jag föreslå att man börjar med att se över den här listan över reviderade seo-företag och uppdaterar rapporterna samt att man klurar på om Jajja verkligen bör fortsätta vara med i ”TS arbetsgrupp för sökrelaterade medier”.

TS bör också snarast öppna upp samtal med folk som verkligen kan och förstår det här med SEO. Börja med skicklige Nikke Lindqvist och bygg upp en grupp oberoende experter. Om ni verkligen känner att ni ska syssla med det här alltså.

Det absolut minsta man kan begära är väl att TS kliver fram och berättar om hur man ser på problematiken. Nu!

Update (breaking news;)

  • Ser nu att idg.se också plockat upp storyn under rubriken ”Jajja spammar bloggar”. Utmärkt, fler av de klassiska medierna måste plocka upp detta om det ska nå ända fram till styrelser och ledningsgrupper.
  • En sökning på jajja hos sesam.se:s nyhetssök. Räkna med fler träffar om spammandet inom kort.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,